Fundis knipt de wijkverpleging doelbewust op, omdat dat beter is voor inwoners. Het ‘wijkgerichte werken’ S1 wordt ondergebracht in de Coöperatie Wijkverpleegkundige Praktijk. 'Tegenstanders van opsplitsing kunnen ook lid worden van onze coöperatie.'
Bestuursvoorzitter Jeroen van den Oever van
Lekker simpel wordt het allemaal. Om ziek van te worden.
Laten we niet vergeten om een waterdicht controlesysteem in te zetten op al deze constructies. Pfff…
Jammer en zorgelijk dat de bestuurder van Fundis de wens van de gebruikers van zorg en van de beroepsbeoefenaren, de wijkverpleegkundigen negeert. Zij hebben zich geschaard achter het normenkader over indicatiestelling en organisatie van zorg. In dit normenkader gaat het over zorg voor mensen thuis (ook preventief). Hierbij werkt de wijkverpleegkundige samen met collega’s aan het bevorderen van zelfredzaamheid enerzijds en het bieden van verpleging en verzorging anderzijds. Dit is iets anders dan ‘omzet binnen fietsen’. Ik begrijp dat zorgorganisaties aan hun voortbestaan denken, maar het voorstel van Jeroen van den Oever is een voorstel waarbij de inhoud de structuur moet volgen. Wanneer gaan bestuurders zich inzetten voor het omgekeerde, laat structuur de inhoud volgen! Dat is de wens van cliënten en beroepsbeoefenaren.
Rosemarie van Troost
voor V&VN projectleider van het project ‘Normenkader indicatiestelling en organisatie van zorg’.
bijzondere kijk op de beroepsgroep van wijkverpleegkundigen. Ze heten vanaf nu zelfs S2 verpleegkundigen, gericht op het naar binnen fietsen van omzet. Het zal je bestuurder maar zijn.
Helder, dus de marktwerking zou een extra iindicatielaag noodzakelijk maken. Misschien moet die marktwerking anders worden ingezet (1 partij in een wijk 😉 maar je kan het ook afschaffen.
Of misschien moet die reflex, waarin het gestolde wantrouwen al bij voorbaat leidt tot fragmentatie van zorg en extra managementlagen met rapportages en verbreking van eenheid, worden gecorrigeerd.
Die 3 wijkverpleegkundigen kennen elkaar dan, spreken elkaars taal, en hebben hopelijk regelmatig overleg. Vroeger ging het niet anders bij de kruisvereniging. Maar hoe de financiering ook geregeld wordt: bezuinig niet op overleg en communicatiesystematiek. Investeer in gezamenlijke informatie en registratiesoftware met alle werkers in een wijk . Hier begint de ellende vaak al, ICT moet op elkaar aansluiten, dus vergt investering, waar gemeenten en zorgaanbieders naar elkaar wijzen.
Helder stuk, splitsing gaat belangenverstrengeling waarschijnlijk goed tegen. Echter zorgt het er wel voor dat er meer verschillende mensen over de vloer komen bij de zorgbehoevende.
Volgens de huidige regelgeving ontstaat er echter een probleem. Het deel niet toewijsbare zorg (S1) mag alleen door instellingen geleverd worden die ook toewijsbare zorg (S2) leveren. Voor bovenstaande oplossing zou dit formeel gezien aangepast moeten worden?
(Bron: http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2014/09/29/beantwoording-kamervragen-over-het-bericht-dat-zorgverzekeraars-de-wijkverpleging-splitsen/beantwoording-kamervragen-over-het-bericht-dat-zorgverzekeraars-de-wijkverpleging-splitsen.pdf )
zie je nou wel dat deze functie (en de pv) toch veel beter naar gemeenten had gekund….