Zorgwerkers zijn gewend aan verschillende communicatiemiddelen voor verschillende doelen. Een ziekenhuis bijvoorbeeld kent van oudsher systemen voor bijvoorbeeld telefonie, verpleegoproep en reanimatieoproep. Draadloze technologie maakt het mogelijk om de traditionele communicatiesilo’s onderling te verbinden met alle voordelen van dien. Medewerkers hoeven niet langer met verschillende apparaten rond te lopen of zich bij een oproep via een vaste lijn te melden. Veel ziekenhuizen hebben dit concept al ingevoerd, waarbij medewerkers één handset gebruiken voor verschillende communicatietoepassingen.
UMTS of WiFi
Het St Antonius Ziekenhuis in de regio Utrecht gaat nu een stap verder door niet alleen mobiele spraak, maar ook mobiele data mogelijk te maken. Daarvoor krijgen medewerkers een smartphone of tablet. Dat is op zich al redelijk uniek. Dit project krijgt echter nog meer belangstelling, omdat het ziekenhuis niet investeert in een eigen WiFi-netwerk, maar gebruikmaakt van een openbaar UMTS-netwerk (in dit geval van Vodafone). Een van de redenen voor deze keus is dat GSM/UMTS een meer bewezen oplossing is voor spraak dan WiFi, dat vaak forse investeringen vereist. Datasnelheden zijn met UMTS weliswaar lager, maar dit is acceptabel omdat door de opzet van de gebruikte applicaties er maar relatief weinig data over het netwerk hoeven. Dit laatste heeft als bijkomend voordeel dat er ook minder data beveiligd hoeven te worden. De inzet van smartphones en tablets lijkt kostbaar, maar blijkt een positieve businesscase op te leveren door de forse tijdbesparingen op administratieve taken van zorgmedewerkers, die meer tijd krijgen voor echte zorg.
Callcentertechnologie
Ook innoveert het St AntoniusZiekenhuis op het gebied van telefoniefuncties. Zo zet het callcentertechnologie in om de bereikbaarheid van de poli’s te vergroten. Ook komt er een koppeling van het in eigen huis ontwikkelde epd met telefonie, zodat een medewerker collega’s rechtstreeks vanuit het epd kan bellen of mailen. Communicatie in organisaties (dus ook in een ziekenhuis) vindt altijd in een context plaats. Het epd is een voorbeeld van zo’n context. Vanuit het epd kunnen met een dergelijke koppeling direct acties uitgezet worden naar personen of afdelingen. Zo is ook de communicatiehistorie beschikbaar binnen deze context.
‘Wie vooruit wil komen, moet bewegen’
De ervaringen van het St. Antonius Ziekenhuis worden in de sector begrijpelijkerwijs met grote belangstelling gevolgd. Vooral de keus voor een openbaar draadloos netwerk valt op. Het ziekenhuis heeft uiteraard maatregelen getroffen om te zorgen voor een goede beschikbaarheid en betrouwbaarheid, zodat de continuïteit voor patiënten en medewerkers zo goed mogelijk gewaarborgd is. Daarnaast vinden uitgebreide pilots en testen plaats om te bepalen hoe keuzes in de praktijk uitwerken. Het gaat uiteindelijk om kritische voorzieningen die regelmatig letterlijk van levensbelang zijn. Het kritische karakter van de sector maakt innovatie moeilijk. Vernieuwing zorgt voor risico’s en dat past niet bij de zorg. Gelukkig zijn er instellingen zoals het St. Antonius Ziekenhuis die voorop willen en durven lopen. Zij zijn typische early adopters die durven te bewegen, maar wel oog houden voor de realiteit. Zo houdt het ziekenhuis de volledige controle over alle apparatuur door zelf de smartphones en tablets te verstrekken en deze te vullen met aps uit de eigen app store. Geen ‘Bring Your Own Device’ dus, en dat is logisch. Wie vooruit wil komen, moet bewegen. Dat geldt ook voor de zorg.
Wouter Bakker, Dimension Data