Patiënten en het Albert Schweitzer ziekenhuis zijn allebei tevreden met WhatsApp als extra communicatiemiddel. ‘Het wordt gaandeweg een van onze gewone communicatiekanalen, net als telefoon, e-mail en social media’, vertelt communicatieadviseur digitale media Ralph Bouman.
Het ziekenhuis gaat daarom voor onbepaalde
Wij sturen inderdaad geen vertrouwelijke informatie via de WhatsApp. We hanteren dezelfde ‘richtlijnen’ zoals we dat met Twitter/Facebook ook doen. We zien het echt als een extra kanaal naast telefoon, mail en social media.
@Marcom; goede en terechte vraag. Maar zoals in de tekst staat geeft het ziekenhuis alleen antwoord op niet-vertrouwelijk zaken, zoals openingstijden bloedprikken ed. In geval van vertrouwelijke informatie wordt er verwezen naar een zorgverlener. Toch kan een patiënt wel vertrouwelijke informatie delen in een vraag, ongeacht of hier inhoudelijk antwoord op wordt gegeven. Dit is echter lastig te ondervangen voor het ziekenhuis lijkt mij.
Maar zoals u aangeeft zou een afgeschermde applicatie wellicht verstandiger zijn. Hier is wel een applicatie voor in ontwikkeling, maar hoe snel deze voor patiënten beschikbaar is, geen idee. Dus voorlopig is dat toekomstmuziek en vind ik – persoonlijk – Whatsapp in deze vorm een goed alternatief.
En de privacy? WhatsApp postings zijn eenvoudig te onderscheppen omdat de tekst niet gecodeerd over het net gaat. Zou een afgeschermde applicatie niet verstandiger zijn?