Boeiend zijn de gemeenten die de markt uitdagen een vernieuwende aanpak te introduceren. Zij bieden partijen ruimte en meerjarige overeenkomsten en vragen aan zorgaanbieders om met innovatieve proposities te komen.
Voor zorgaanbieders is dit een uitgelezen kans om met hun kennis en ervaring diensten te bedenken waar bijvoorbeeld ook zonder publieke middelen markt voor zou moeten zijn. Zij moeten zelf creëren, inspireren en uitdagen. Hiermee kunnen ze gemeenten laten zien wat ze te bieden hebben, maar gemeenten ook laten weten waar ze niets in zien.
Niet te afwachtend
Wij hopen dat de voormalige zekerheid en verfijnde procedures van de AWBZ de zorgaanbieders niet te afwachtend hebben gemaakt. Teksten uit de monden van zorgbestuurders als ‘wij kennen de voorwaarden nog niet’, ‘wat is de onderbouwing van de gemeentelijk bedachte kostprijzen?’ of ‘wij moeten met meerdere gemeenten zaken doen’, klinken weinig ondernemend en innovatief.
Geen aanlokkelijk perspectief
Wanneer gemeenten de zorgaanbieders de ruimte geven om te innoveren, is het zaak dat ze dit aanbod met beide handen aanpakken. Het alternatief is namelijk dat aanbieders zich overgeven aan gemeenten die micromanagement bedrijven. Deze gemeenten maken nieuwe productlijsten, kostprijzen en fte-plaatjes voor zorg en ondersteuning. Met vuistdikke bestekken en ‘programma’s van eisen’ in aanbestedingsprocedures zetten zij de toon voor de zorgaanbieders en blijft er weinig ruimte voor eigen inbreng. Volgens ons is dat voor geen enkele zorgaanbieder een aanlokkelijk perspectief.
Aan de beurt
Door zelf initiatief te nemen, kan een gemeente namelijk niet om je heen. Bij de gemeenten liggen de inkoopdocumenten klaar; nu zijn de aanbieders van zorg en ondersteuning aan de beurt. Bestuurders van deze instellingen: laat zien wat u waard bent, wees ondernemend, neem wat meer risico en kom met een onderscheidende aanpak! Beloon de gemeenten die u ruimte en vertrouwen geven. U krijgt daar zelf veel voor terug.
Gerard Thaens, is mede-eigenaar Tuim
Hans Broere is adviseur bij RebelGroup
Gemeenten gaan alleen in zee met zorgaanbieders die nu al een contract met het zorgkantoor hebben. Het huidige systeem lijkt te worden overgenomen.
Om clienten zorg te kunnen blijven garanderen wordt gezegd.
Zgn nieuwe zorgaanbieders (ook degene die al jaren zorg verlenen onder PGB contracten zijn nieuwe aanbieder en blijven nieuwe aanbieder) kunnen alleen via PGB contracten zorg aanbieden. Althans in de meeste gemeenten.
Krijgen je clienten straks nog de zorg en begeleiding die ze nodig hebben.
Kunnen ze zelf bepalen welke aanbieder ze vragen en hoe ze de begeleiding geregeld willen hebben?
Moeten nieuwe clienten met minder dan 10 uur zorg naar de bestaande aanbieders toe, omdat PGB voor nieuwe clienten met minder dan 10 uur niet mogelijk is. Men moet dan de ZIN in. Dus men gaat automatisch naar een bestaande aanbieder?
Hoe kun je jezelf als (bestaande) nieuwe aanbieder profileren als er om je heen wordt gewerkt? Je moeilijk in beeld komt bij een gemeente.
Gemeenten hebben adressen van bestaande aanbieders ZIN van de zorgkantoren door gekregen.Er wordt niet naar de bestaande sociale kaart gekeken wie er nog meer zorg aanbieden.