Het succes van e-health wordt bepaald door het middlemanagement in zorginstellingen, dat stelt Frank Schalken, directeur van E-hulp.nl. ‘Zij moet de regie krijgen en nemen om zorgpaden en welzijndiensten met behulp van internet te transformeren.’
Schalken stelt dat het voor veel
Als de manager de sleutel is, zijn de zorgprofessionals het slot. Zij moeten zich ‘open’ stellen voor verandering van de werkwijze, het proces en de behandelrelatie met de cliënt/patiënt. De manager faciliteert en stimuleert, de professional moet ermee aan de slag. Omdat eHealth veel nieuwe vragen oproept, is samenwerking tussen hen belangrijker dan ooit.
Hoger midden en lager managers laten zich zelden zien op de werkvloer!!!
De invloed van de middenmanagers wordt nog teveel onderschat bij (teamgedrags) veranderingen in de zorg. Ben er van overtuigd dat zij de sleutel tot succes kunnen zijn indien ze daarnaast ook naar de input van hun teamleden luisteren, zaken evalueren en bijstellen.
En ik maar denken dat een goed product zichzelf verkoopt.