Een goede eerste stap is het overwinnen van de volgende drie uitdagingen.
Budget voor IT vrijmaken
Een van de grootste uitdagingen van IT in de zorg is het lospeuteren van de nodige budgetten. Zorginstanties besteden alle budgetten immers het liefst rechtstreeks aan het verlenen van zorg. Dat is logisch, want zorg is van levensbelang. Het belang van IT mag alleen niet onderschat worden, want het draagt bij aan de kwaliteit en continuïteit van de zorg. Het ondersteunt zorgverleners en medewerkers in hun dagelijkse werkzaamheden, bijvoorbeeld door toegang tot het elektronisch patiëntendossier of systemen om samen te werken. Doordat de zorg steeds meer digitaliseert, neemt het belang van IT toe, zeker op het gebied van security. Helaas wordt hier regelmatig pas aandacht aan besteed als het fout gaat. Wil je zeker weten dat zorgverleners veilig kunnen werken en onbezorgd kunnen digitaliseren? Zorg dan dat er voldoende budget beschikbaar is voor security, zodat experts de beveiliging tot in de puntjes kunnen regelen.
Bescherming patiëntgegevens
Een tweede uitdaging is het op de juiste manier beschermen van patiëntgegevens. Er is veel wet- en regelgeving die voorschrijft hoe je dit precies moet doen, zeker in de zorg. Denk aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), Wet aanvullende bepalingen verwerking persoonsgegevens in de zorg (Wabpvz) en de NEN 7510. Het is een hele kluif om de naleving hiervan goed in te regelen. De IT-afdeling is hier nauw bij betrokken, aangezien er eisen worden gesteld aan de logbestanden van toegangspogingen, authenticatiemethodes en het digitaal uitwisselen van patiëntgegevens. Het is alleen vaak onduidelijk wie welke verantwoordelijkheid draagt op het gebied van compliancy. Met als gevolg dat afdelingen naar elkaar wijzen voor het treffen van de juiste maatregelen. Wil je ervan op aan kunnen dat alle wet- en regelgeving goed wordt nageleefd? Leg dan vast welke verantwoordelijkheid iedere afdeling heeft.
Balans vinden tussen veiligheid en gebruiksgemak
Hoewel digitale systemen zorgverleners ondersteunen in hun werk, bestaan er veel ergernissen over het gebruik ervan. Met stip op één staat het met zeer grote regelmaat opnieuw inloggen in het zorgdossier, blijkt uit een steekproef onder Nederlandse zorginstellingen. Door digitalisering werken zorgverleners met veel verschillende systemen, waardoor ze talloze ingewikkelde wachtwoorden moeten onthouden. Het gevolg? Inloggen kost meer tijd, terwijl snelheid een must is in de zorg. Daarnaast vormt wachtwoordmoeheid een serieuze bedreiging voor de digitale veiligheid. Medewerkers kiezen steeds vaker voor eenvoudige wachtwoorden en hergebruiken deze. Dit maakt het voor hackers makkelijker om bij gevoelige gegevens te komen. Daarom is het belangrijk om binnen de zorginstelling een access managementoplossing toe te passen die zowel de veiligheid als het gebruiksgemak ten goede komt. Door middel van bijvoorbeeld single sign-on of wachtwoordvrije authenticatie zijn systemen goed beveiligd én kunnen zorgverleners eenvoudig inloggen in meerdere systemen. Een win-winsituatie dus.
Kortom, digitalisering brengt wellicht de nodige uitdagingen met zich mee, maar we ervaren op dit moment allemaal wat het ons kan brengen. Ga dus snel aan de slag met deze uitdagingen, dan staat niets u meer in de weg om ook na de coronacrisis het maximale uit IT te halen.
Door: Guido Gerrits, Sales Director Identity & Access Management Benelux bij Thales