Verhalen van bewoners en medewerkers zeggen vaak meer over de kwaliteit dan harde parameters en indicatoren. Dat stelt oud-zorgbestuurder Laurent de Vries. ‘Je komt bij gepersonaliseerde gezondheidszorg niet weg met die algemene kwaliteitsindicatoren, want dan ben je per definitie met middelmaat bezig. In onze reisgids voor toezichthouders stellen we dan ook: n=1.’
Hoe kunnen raden van toezicht vanuit
Techniek (gespreksvoering, lijstjes vinken of documentatie-onderzoek) moet niet worden verward met inhoud, zeker niet bij (een Raad van ) toezicht. n=1 zegt niet zoveel over N-1, nietwaar? Zie ook het artikel in Skipr https://www.skipr.nl/nieuws/data-delen-zet-verpleeghuis-scherper-in-de-kijker/ : ‘…bij uitblijven van data krijgt individuele casuïstiek onevenredig veel aandacht, “waarbij incidenten worden uitvergroot en mensen teruggrijpen op subjectieve waardeoordelen. Oftewel: zonder data gaan incidenten het beeld bepalen.”