Patiëntenorganisaties, zorgaanbieders, zorgverzekeraars, ICT-leveranciers, Nictiz en de Vereniging van Zorgaanbieders voor Zorgcommunicatie (VZVZ) hebben vrijdag 26 oktober overeenstemming bereikt over het gebruik van de landelijke zorginfrastructuur (LSP) van 2013 tot 2016.
De totale kosten voor de komende
@adje rem
Niet eens met je stelling dat het een juridisch slagveld wordt immers de wetgeving Wet Bescherming Persoonsgegevens (WBP) en toezicht hierop is helder belegd bij het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP)
Of het CBP genoeg capaciteit heeft om elke klacht/melding van inbreuk op de privacy van elke burger op te volgen is natuurlijk een tweede vraag.
Ik zal een poging doen om je vragen te beantwoorden:
> Hoe komt een patiënt te weten dat een instelling ,al dan niet ten ONRECHTE ,gegevens heeft opgevraagd en GEKREGEN ??
Je krijgt de tools en middelen om zelf te controleren , als je toestemming hebt gegeven kan je daarna rapportage op vragen van wie/wanneer je dossier heeft geraadpleegd! Advies doe dat regelmatig zodat je kan vaststellen of je angst gegrond is.
>Wie is er dan schuldig , de vrager of de gever ??
Dit is niet zwart/wit er zijn strikte afspraken gemaakt rondom het gebruik van de zorginfrastructuur (LSP) de afspraken worden zowel technisch als procedureel afgedwongen en jij kan aan de rapportage zien of de afspraken zijn nageleefd. Ben je de afgelopen maand niet bij je huisarts geweest en je ziet in de rapportage dat de apotheek het nodig vond om in die maand je dossier in te zien zonder dat jij daar toestemming voor hebt gegeven dat weet je dat het dus mis is. In de praktijk lijkt mij dit sterk omdat de apotheek niet zonder je toestemming het dossier kan opvragen. Met andere woorden dat is alleen mogelijk als de technische maatregelen niet meer werken omdat ze bijvoorbeeld kapot zijn.
>Is daar een nieuwe MELDPUNT- instantie voor opgericht met welke bevoegdheden ??
Niet nodig, het CBP is hiervoor, lees mijnprivacy.nl door hoe om te gaan met alle vormen van privacy schending. Dit is de link als je een klacht hebt http://www.mijnprivacy.nl/signaal/pages/signaal_geven.aspx
>Wat zijn de boetes en compensaties en schadeloosstellingen , wie bepalen die enz.enz. ??
CBP, kan dwangsom opleggen en bestuurlijk ingrijpen door de tent te sluiten totdat alles op orde is.
Jij als persoon wordt niet schadeloos gesteld daar zal jezelf met de uitspraak van het CBP in de hand een civiele procedure voor moeten starten, m.i. tenzij je een belanggroep hierbij betrekt weinig kans van slagen. Het CBP kan max 450.00 euro boete opleggen per geval.
Dit is mijn 5ct visie op het verhaal!
Uitstekende reactie van ANH Jansen . Vraagjes . !! Hoe komt een patient te weten dat een instelling ,al dan niet ten ONRECHTE ,gegevens heeft opgevraagd en GEKREGEN ?? Wie is er dan schuldig , de vrager of de gever ?? Is daar een nieuwe MELDPUNT- instantie voor opgericht met welke bevoegdheden ?? Wat zijn de boetes en compensaties en schadeloosstellingen , wie bepalen die enz.enz. ?? De Zorg met al zijn conflicterende instellingen en dito , vooral financiele belangen , wordt steeds meer een JURIDISCH slagveld, waar geleidelijk vooral de patienten en hun verzorging een WATERLOO gaan vinden .
Zorgverzekeraars krijgen geen toegang tot deze data?
Nou, daar denkt de Overheid toch anders over:
Werkprogramma Raad voor de Volksgezondheid en Zorg en Centrum voor Ethiek en Gezondheid 2013
Werkprogramma Raad voor de Volksgezondheid en Zorg en Centrum voor Ethiek en Gezondheid 2013
PDF document | 7 pagina’s | 480 KB
Rapport | 29-10-2012 | VWS
“Dit is de aanleiding voor een advies van de RVZ over het gebruik van data in de zorg. De centrale vraag in dit advies zal zijn: hoe kunnen wij het gebruik van data in de zorg ten behoeve van sturing en besturing optimaliseren? Deze vraag impliceert de transformatie van data in beleidsrelevante kennis (op micro-, meso- en macroniveau). Beantwoording van deze vraag vereist dat de RVZ de doelen van sturing en besturing formuleert. Van deze doelen moet de Raad beoogde resultaten in termen van gezondheid afleiden. Van transformatie van data in kennis voor beleid is op dit moment onvoldoende sprake.
De Raad zal gebruik maken van casuïstiek, bijvoorbeeld het gebruik van data in de diabeteszorg. Interprofessionele communicatie staat daarbij centraal, maar het gebruik van data door zorgverzekeraars en andere zorginkopers zal ook aandacht krijgen. In de andere adviezen in dit werkprogramma (Gemeente en zorg, Corporate governance, Scenario?s) zullen voorstellen worden gedaan over het gebruik van data in de zorg. De Raad neemt zich voor deze voorstellen een plaats te geven in het advies over data.
Het advies verschijnt in het najaar van 2013. De RVZ zal samenwerken met onder meer DBC Onderhoud, IGZ, RIVM, NZa, het Kwaliteitsinstituut/CVZ, Gezondheidsraad, ZonMw en Nictiz. Ook dataleveranciers en –verwerkers zal hij bij de voorbereiding van het advies betrekken.
—De zorgverzekeraars, private ondernemingen, gaan veel verder kijken dan de VZVZ denkt en daarop ook nog eens sturen.
Het is zoals A Klink in zijn oratie al zei: ‘De Algemene Beginselen van Behoorlijk Bestuur gelden niet in het systeemmodel Zorgstelsel 2006”, al blijft de Overheid zelf alles tot in detail bepalen en sturen.
Een nationaal ziekenfonds kan dit wel, een private verzekeraar mag dit nooit en te nimmer. Dat is gezond verstand. Tijd voor een zeer goede jurist om dit aan te pakken.