Ict heeft ervoor gezorgd dat veel zaken ‘gewoon’ door konden gaan. Vergaderingen, klantbezoek, het gesprek met bijvoorbeeld de dokter of financieel adviseur, bijna alles kan online. Ook shoppen via het internet is enorm toegenomen. Met al die extra online activiteit is ook de ‘duistere kant van de maatschappij’ nog meer geïnteresseerd geraakt in de virtuele wereld. Het probleem van phishing, fraude en virussen is absoluut groter geworden.
Niet betrouwbaar
Onze digitale identiteit is nog niet goed genoeg beschermd. Daar zijn we zelf medeschuldig aan, met onze vaak slecht bedachte en soms opgeschreven wachtwoorden. Aan de andere kant zijn de middelen die ons ter beschikking staan nog niet betrouwbaar genoeg. DigiD met gebruikersnaam en wachtwoord heeft onderhand zijn langste tijd gehad. Een extra factor (sms of app) is nodig om online zaken te doen met de overheid of in te loggen bij een zorgverlener.
Bankzaken doe je met een app en meestal met een extra device. Daarmee kan met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid vastgesteld worden dat degene die inlogt ook inderdaad de bevoegde persoon is. Gezien het risico en aanvullende algoritmen ter bestrijding van fraude volstaat dit nog. Maar het is eigenlijk al lang niet meer voldoende.
Hoogste zekerheidsniveau ontbreekt
Er zijn activiteiten die nog steeds niet online afgehandeld kunnen worden door het ontbreken van een digitale identiteit met het hoogste zekerheidsniveau. Daarom moet je nog steeds fysiek langs bij de notaris, het gemeentehuis en het stembureau.
De overheid zal hierin moeten voorzien, als grote belanghebbende, maar ook als opdrachtgever richting de markt. Marktpartijen zouden in staat moeten zijn om het gevraagde te leveren. Voldoende veilig, betrouwbaar en tegen aanvaardbare kosten. Ik zie het er niet van komen dat we de verkiezingen in 2021 online kunnen doen, maar in 2025 moet het toch echt mogelijk zijn, als je het mij vraagt.
Ook in de zorg wordt een dergelijke voorziening erg gemist. Mijn oproep aan alle ministers van het kabinet is om de handen ineen te slaan en hiervoor een plan te maken en dat ook echt uit te gaan voeren. OIZ denkt hier graag in mee.
Door: Eddy van de Werken, productmanager bij Centric en voorzitter OIZ.