Big data is een grote hoeveelheid ongestructureerde informatie. Door deze informatie slim te gebruiken, kunnen we veel kennis en wijsheid vergaren om de zorg te verbeteren. Dat betogen diverse sprekers tijdens het Big Data congres van Zorgvisie ict.
Oscar Wijsman, programmamanager Almere Data Capital,
@Edwin: de IBM Watson technologie wordt in de USA inmiddels in een aantal toonaangevende instellingen gebruikt en getest met zeer goede resultaten. De kern is dat het systeem kan omgaan met natuurlijke taal (en daarmee de relevantie) en daardoor alle medische literatuur kan opnemen en bepalen of het relevant is maar kan meenemen wat in ongestructureerde EPD’s staat.
De quiz was voor IBM niets anders dan een PR stunt ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan van IBM. Dit omdat elke Amerikaan Jeopardy kent. Er is overigens jaren ontwikkeld aan deze computer.
Het vergelijken en parallellen trekken tussen een Quiz op televisie waar de ‘computer’ het blijkbaar in een kleine steekproef goed deed met een beslissingsondersteunend systeem voor artsen, dat om die reden ook goed zal werken vind ik nogal vreemd. De opmerking ‘De computer haalt zelf de relevantie uit teksten’ is natuurlijk ook vreemd aangezien de computer niet eindverantwoordelijk is of kan beoordelen of er sprake is van betrouwbare of misleidende documenten.
Beste @adje rem. Als je eerst eens iets goed leest voordat je begint te schreeuwen over iets wat je niet begrijpt dat helpt dat al heel wat. Het is dit soort onkunde wat je etaleert wat er voor zorgt dat we inmiddels 15 jaar achter lopen in dit land met het gebruikmaken van alles wat we aan informatie hebben. Het ongenuanceerd en zonder enige kennis van zaken van alles roepen over privacy helpt ons niet verder, integendeel het zorgt er alleen maar voor dat we stil blijven staan. Als er iemand een tunnelvisie heeft dan ben je het zelf wel. Helaas zie je dat nog niet in.
Beste KdJ. Neen verbaal schreeuw ik niet,omdat de betreffenden vaak willens en wetens ziende blind en horende doof zijn . De discussie sla ik niet dood , maar privacy dient een ITEM te zijn in de Big-dATA -discussies. Blijkens uw reactie acht u PRIVACY-ASPECTEN nodeloos STOREND voor de Big -data-vergaring en -verwerking. Sorry voor de vergelijking , maar in een bepaald gedeelte van Duitsland heerste voor die Wende dezelfde mening , vooral in leren jassen. Tja KdJ , blik vooruit , niet om-ziend, niet opzij-ziend, noch ont-ziend ,diagnosticeer ik als HET TUNNELVISIE-SYNDROOM van rem , hetgeen te vaak onbehandelbaar blijkt door ontkenningsmechanismen bij de LIJDERS of LEIDERS. Hopend dat bij u alleen een paar tenen een blauwe kleur vertonen , wens ik u en eenieder toch een ontspannen ZORGELOOS weekend.
@Adje rem. Schreeuw je verbaal ook zo hard? Discussies doodslaAn met privacy-isseus helpen ons niet verder. Is een harde randvoorwaarde basta! Nu verder met de echte inhoud en blik vooruit.
Leuk . De eerste de beste ict -techneut kan volgens het EPIC-module met minimaal risico geprotocolleerd binnen 10 seconden pre-operatief anesthesie toedienen ??? Wanneer gaat het spreekwoord in de Big VanDale luiden : DOOR DE BIG DATA DE INFORMATIE NIET MEER ZIEN, waarvan de uitwisselbaarheid uiteraard zeer belangrijk wordt geacht (DOOR DE VERKOPERS ) ???Is de hoogleraarszetel van de heer Jaap Sijmons MOGELIJKN door BIG DATA gekocht ??? GRAAG EEN ONTKENNING !!! Overigens zie ik nergens iets over PRIVACY ??????? in deze advertentie , NOCH BESCHERMING DAARVAN ?????.!! Leuk de verstuurcode is : txt FUK
Ik mis hier nog de in mijn ogen ook belangrijke presentatie van prof. Sijmons die aangaf dat er helemaal geen eigendom van data is maar wel een verantwoordelijkheid. Dat is voor mij wel nieuw. De discussie gaat daar vaak over. Ook wel een eye opener dat meerdere sprekers aangaven dat de data het ziekenhuis of de instelling wel uit zal moeten. Het wordt enerzijds ondoenlijk om het zelf allemaal te beheren qua kosten en er ook nog wat anders mee te kunnen doen dan waar het primair voor geproduceerd was. Gelet op hoe nu de veiligheid soms is geregeld kun je dat dus ook blijkbaar beter centraal doen. De vraag is alleen waarom dit niet vanuit een Nictiz, het Rijk, de koepels etc. wordt ondersteund. Die blijven allen maar vasthouden aan ‘klassieke’ oplossingen die blijkbaar inmiddels in geen enkele sector meer gebruikt worden. Je wordt als zorgsector wel met de neus de feiten gedrukt dat het heel wat beter en vooral slimmer kan, ook in de samenwerking. En kijk vooral hoe anderen dit al doen.