Aan het woord in deze Case Study is Jacco Weststrate, Chief Information Officer en lid van de stuurgroep ‘Proeftuin eOverdracht’. Jacco: ‘Over alle zorgdisciplines heen wil je een compleet en juist beeld van de gezondheidssituatie van de cliënt creëren, zodanig dat de betrokken zorgprofessionals de beschikking hebben over tijdige, relevante en juiste informatie, ongeacht welke partijen betrokken zijn bij de zorg van de cliënt. ‘
Het belang van een efficiënte gegevensoverdracht
We gaan steeds meer naar netwerkzorg, waarbij meerdere zorginstellingen in gezamenlijkheid passende zorg aanbieden. Dat betekent dat de regio integrale zorg moet bieden, waarbij de diverse zorgdisciplines met elkaar samenwerken rondom de cliënt, bijvoorbeeld de verpleegkundige in het ziekenhuis die informatie deelt met de verpleegkundige in de wijk. Om deze samenwerking goed te ondersteunen is een uniforme gegevensoverdracht een randvoorwaarde.
Niet meer van deze tijd
Jaarlijks vinden in Nederland meer dan 300.000 verpleegkundige overdrachten plaats tussen ziekenhuizen en (wijk)verpleging. Instellingen doen deze overdrachten op verschillende manieren, zowel inhoudelijk als de communicatievorm (telefoon, mail, brief). Ziekenhuizen bellen de regio af voor een geschikte plaats voor een patiënt, een tijdrovende klus, gegevens moeten uit diverse bronnen verzameld worden. Elke verpleegkundige of verzorgende die de zorg overneemt, moet deze gegevens vervolgens handmatig in het eigen systeem zetten door middel van overtypen, knippen en plakken.
Ook bij CuraMare waren we niet in staat om een efficiënte digitale gegevensoverdracht te laten plaatsvinden omdat verschillende organisaties met verschillende systemen en leveranciers werken, aldus Jacco. Dan krijg je eilandvorming, waarbij elke zorginstelling met zijn eigen HIS, EPD of ECD werkt. Daarmee is informatie versnipperd aanwezig en niet altijd juist en tijdig beschikbaar voor de zorgprofessional.
‘De verpleegkundige overdracht uit het EPD van het ziekenhuis was een papieren document. De wijkverpleegkundige van de thuiszorgorganisatie ging deze vervolgens handmatig overnemen in het eigen ECD. Dit was te bewerkelijk, foutgevoelig en leverde veel vertraging en inefficiëntie op – Jacco Weststrate’
Een standaard met eOverdracht
Een goede gegevensoverdracht is nodig om de juiste informatie op de juiste plek beschikbaar te hebben en daarmee de kwaliteit van de zorg te waarborgen. Maar ook om het proces efficiënter te maken en tijdrovende stappen te reduceren. De proeftuin eOverdracht was een mooie kans voor ons om handen en voeten te geven aan het standaardiseren van de digitale overdracht.
Proeftuin
De standaard eOverdracht is in verschillende proeftuinen in de praktijk getoetst. CuraMare heeft hiervoor direct haar belangrijkste leveranciers, Adapcare, Chipsoft en Zorgdomein benaderd. De nieuwe, tot voor kort niet beproefde, landelijke standaard eOverdracht was daarbij het uitgangspunt.
In onze proeftuin Goeree-Overflakkee is gekozen voor een elektronische overdracht van verpleegkundige gegevens van het Van Weel-Bethesda Ziekenhuis naar de thuis- en ouderenzorglocaties van CuraMare, maar de oplossing is zodanig gerealiseerd dat iedere zorgpartner in de regio de verpleegkundige overdracht zowel kan verzenden als ontvangen. Zo kunnen we snel opschalen met één standaard, ongeacht welke partij daarbij betrokken is. Op die manier borgen we de kwaliteit en tijdigheid van overdrachten regiobreed en ervaren patiënten en zorgverleners een meer drempelloze overgang van ziekenhuis naar nazorg.
Belangrijkste winst eOverdracht
• Tijdswinst en gemak dankzij een uniforme werkwijze. Met de nieuwe standaard eOverdracht hopen we het zo makkelijk mogelijk te maken voor de verpleegkundige. Gegevens worden eenmalig vastgelegd en automatisch hergebruikt verderop in de keten, in het ECD of EPD van de zorginstelling. De overdracht wordt automatisch opgenomen in het cliëntdossier van het ECD.
• Iedereen kan in zijn eigen systeem blijven werken, zonder een uitstap te hoeven maken naar een ander systeem. Bestaande systemen kunnen efficiënt naast elkaar, maar wel interoperabel, functioneren.
• Inzicht in capaciteit en snelle plaatsing. Het proces van een overdracht bestaat uit meer onderdelen dan alleen gegevensoverdracht. Het proces omhelst ook het zoeken naar beschikbare capaciteit in de regio en het afstemmen wanneer iemand geplaatst kan worden. In Zorgdomein zien we in één keer waar er beschikbaarheid is voor nazorg en kun je de plaatsing sneller organiseren.
• Een meer drempelloze overgang voor de cliënt. De cliënt moet de overgang van ziekenhuis naar nazorg als drempelloos ervaren. Door goede gegevensoverdracht belast je de cliënt niet met dezelfde vragen. Door eenduidigheid en tijdigheid van eOverdracht draag je bij aan kwalitatief goede zorg voor de cliënt.
‘Het ECD wordt met de implementatie van de eOverdracht interoperabel om gegevensoverdracht te versturen, ontvangen en te verwerken- Jacco Weststrate’.
Lees in de volledige Case Study …
…ook over de succesfactoren voor een geslaagde proeftuin eOverdracht. De volledige Case Study lees je hier.