Maatschappij-breed is digitalisering aan de orde van de dag. Steeds meer van onze informatie wordt omgezet naar een digitale vorm en daar komt nogal wat bij kijken. Het is in de zorg erg belangrijk om goed om te gaan met deze ontwikkeling. Want de veranderingen in het zorglandschap gaan snel: hoe er gewerkt wordt verandert, net als de manier van communiceren en hoe informatie gedeeld wordt door technologische ontwikkelingen en een nieuwe infrastructuur. De digitalisering van zorg brengt nogal wat teweeg, zo ook voor connectiviteit. Hoe richt u uw connectiviteit zo in dat u klaar bent voor de toekomst van digitale zorg?
Digitale zorg
Wat bedoelen we met digitale zorg? Gerenommeerd adviesbureau McKinsey definieert digitale zorg als: “De toepassing van zowel digitale informatie als communicatie om de gezondheid en gezondheidszorg te ondersteunen en/of te verbeteren”. Dit gaat niet over één grote ontwikkeling, maar over meerdere oplossingen die slim informatie combineren. Het gaat om de mogelijkheid om met meerdere apps, sensoren en andere systemen kleinere processen te automatiseren. Denk bijvoorbeeld aan eHealth-applicaties, waarbij een goed voorbeeld is dat patiënten zelf hun bloeddruk, gewicht en ECG-waarden thuis kunnen meten en doorgeven via een applicatie. Met behulp van telemonitoring kunnen artsen en zorgpersoneel ‘vital signs’ op afstand in de gaten houden en aan de bel trekken zodra er reden tot zorg is. Dit scheelt de patiënt bezoeken aan het ziekenhuis en de arts kan zijn/haar tijd inzetten waar die het hardst nodig is. Dit is slechts één voorbeeld van digitale zorg. Met digitale zorg kunnen we grote stappen vooruitzetten.
Ontwikkelingen in de digitale zorg
In Nederland juichen we die technologische ontwikkelingen toe. We beschikken in ons land over een goede digitale infrastructuur en zijn van huis uit innovatiegericht. Digitalisering is een actueel thema en de digitalisering van zorg is ook een belangrijk onderwerp van gesprek. Nederland is zich bewust van de transitie naar digitale zorg en heeft daar al heldere doelen voor geformuleerd. Daarnaast zijn er nog drie andere belangrijke factoren in digitale zorg.
1. COVID-19 als aanstichter voor versneld digitaliseren
De coronacrisis heeft veel zaken op vervelende wijze bemoeilijkt. Toch heeft de pandemie ook een aantal dingen in stroomversnelling gebracht, bijvoorbeeld de digitale zorg. Wat te denken van de snelle invoering van het e-consult en eHealth-applicaties? Als er één ding duidelijk is geworden, is het dat COVID-19 momentum heeft gecreëerd voor de digitalisering van de zorg en dat zorginstelling van dit momentum gebruik moeten maken.
2. Betere, plezierigere zorg voor patiënt én zorgverlener
Digitale zorg verandert de beleving van zorg bij zowel patiënten als zorgverleners en de kwaliteit van zorg gaat omhoog. Zo geven eHealth-applicaties patiënten meer ‘controle’ over hun eigen gezondheid en hebben zij zelf het inzicht hierin. Dit soort applicaties laat patiënten ook dichter bij de zorgverlener staan, die op haar beurt efficiënter met administratieve werkzaamheden kan omgaan.
3. Investeren in digitale zorg levert veel op
Investeren in digitale zorg levert potentieel veel op. McKinsey stelt: “Als slechts enkele al bestaande en bewezen effectieve digitale zorgtechnologie vanaf nu tot 2030 wordt uitgerold, kan Nederland met deze opbrengsten de geschatte jaarlijkse zorgkosten met miljarden verlagen. Wanneer deze opbrengsten opnieuw worden geïnvesteerd in de verdere innovatie, implementatie en integratie van digitale zorg, kunnen in 2030 de totale structurele bruto-opbrengsten op zo’n 18 miljard euro uitkomen.” Natuurlijk maken we investeringen in de benodigde techniek en organisatie om die techniek te ondersteunen, maar die kosten wegen niet op tegen de baten.
4. Uitwisseling van data
Het delen van data is een belangrijke ontwikkeling binnen de digitale zorg. U kunt denken aan betere behandelmethoden door het veilig delen van patiëntgegevens. Met de inzet van artificial intelligence en machine learning kunnen we tot modellen komen voor het beter voorspellen van gezondheidsrisico’s bij patiënten aan de hand van die data.
Risico’s in de digitale zorg
De digitalisering van de zorg brengt ook risico’s met zich mee, zoals systeemuitval, terwijl u 24/7 beschikbaarheid nodig heeft. Maar ook een verlies van data en afhankelijkheid van externe partijen voor uw IT-infrastructuur zijn belangrijke risico’s. Daarnaast is een tekortkoming van de juiste bandbreedte een groot risico. In de digitale zorg is er namelijk een grote hoeveelheid stabiele bandbreedte nodig. Omdat die stabiliteit niet vanzelfsprekend is, vormt dit potentieel een risico.
Maar de allergrootste uitdaging binnen de digitale zorg is het veilig en betrouwbaar houden van data. Met een toenemende overgang van fysieke naar digitale informatie neemt ook het aantal hacks en datalekken toe. Voor zorginstellingen is het natuurlijk uiterst belangrijk om gevoelige data van patiënten zo goed mogelijk te bewaren en beschermen. Die risico’s worden ook wettelijk erkend, bijvoorbeeld door het strafbaar stellen van het verzwijgen van een datalek, de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en de Europese Privacy Verordening (GDPR).
Met de veiligheidsrisico’s die digitale informatie met zich meebrengt, is het voor zorginstellingen uiterst belangrijk goede protocollen te hebben voor de omgang met data en de beveiliging ervan. Hoe connectiviteit is ingericht heeft ook een belangrijke invloed op veiligheidsrisico’s.
Connectiviteit in een notendop
Connectiviteit is ‘het gemak waarmee verbindingen met andere (bedrijfs)systemen kunnen worden gemaakt’. Goede connectiviteit biedt u een stabiele internetverbinding waar alle apparaten van uw zorginstelling mee verbonden zijn. Die digitale basis moet goed zijn voor de toekomst van zorg. U moet beschikken over genoeg bandbreedte en apparaten en verbindingen moeten goed beveiligd zijn.
Glasvezel is een volgende stap in het verbeteren van connectiviteit. Doordat glasvezel gebruikmaakt van licht als transportmiddel van data kunt u wel bedenken dat de internetsnelheid ongekend hoog kan zijn.
Daarnaast is de stabiliteit van een glasvezelverbinding vele malen beter dan koper. Bij koper geldt: hoe verder u van de wijkcentrale afzit, hoe minder stabiel uw verbinding is. Doordat glasvezel letterlijk data transporteert met de snelheid van het licht is afstand verwaarloosbaar en is uw connectie vele malen stabieler.
Veilige connectiviteit met een Dark Fiber-verbinding
In het kader van glasvezel is er ook Dark Fiber. Dat is glasvezel waar nog geen actieve apparatuur op aangesloten is. Veilige connectiviteit via Dark Fiber draagt bij aan de netwerkzorg van de toekomst. Een Dark Fiber-verbinding is een eigen ongedeelde verbinding tussen twee of meerdere locaties, bijvoorbeeld tussen vestigingen van uw organisatie of met een datacenter. Een reguliere glasvezelverbinding is gekoppeld aan een centrale netwerkbron waar meerdere partijen gebruik van maken. Dark Fiber biedt een aantal voordelen: ongelimiteerde bandbreedte, supersnelle schaalbaarheid en, in het kader van veiligheid een van de belangrijkste, complete controle. Samen met uw system integrator(s) en/of IT-dienstverlener kunt u deze Dark Fiber volledig naar wens inrichten en eenvoudig bijstellen bij veranderingen in uw connectiviteitsbehoefte.
Relined Fiber Network
Relined Fiber Network is de onafhankelijke leverancier van Dark Fiber verbindingen in Nederland en Duitsland. Samen met diverse System Integrators en/of IT-dienstverleners kunnen wij een totaaloplossing voor uw IT-infrastructuur realiseren. Eén waarbij Relined u helpt met de verbindingen en uw System Integrator of IT-dienstverlener bij de inrichting en beheer van dit netwerk.
Het bepalen van een goede Dark Fiber infrastructuur is de basis voor de verdere inrichting van uw IT-netwerk. Samen inventariseren wat we willen realiseren en op welke wijze dat moet worden ingericht. Wilt u bijvoorbeeld redundantie? Een redundante verbinding is een connectie tussen één of meerdere locaties waarbij we gescheiden routes aanbieden tussen de verschillende locaties. Het voordeel van meerdere kanalen is dat als er één uitvalt, het dataverkeer automatisch naar de andere verbinding wordt gerouteerd. Zo bent u beter beschermd tegen uitval van uw verbinding en kan de digitale zorg door blijven gaan.
Wilt u meer weten over Dark Fiber en de mogelijkheden voor uw zorginstelling? Lees hier ons blog over Dark Fiber. Of neem contact op met onze zorgspecialist Edwin de Steenhuijsen-Piters (+31 (0)347 358 010 / sales@relined.eu).
Blijf ook op de hoogte van ontwikkelingen op het gebied van digitale zorg via onze nieuwsbrief! Schrijf u hier in.