Toen er voor de zoveelste keer gebakkelei was tussen de minister en de huisartsen, waarin een kostenreductie van 112 miljoen euro de boventoon voerde, was ik het goed zat. Door het hele land zegden huisartsen de samenwerking met de ziekenhuizen op het gebied van de spoedeisende zorg op. En er werd heel wat afgedemonstreerd, natuurlijk onder het motto ‘in het belang van de patiënt’. De patiënt zelf kwam er zijn bed niet voor uit.
In haar beleidsbrief huisartsenzorg van 16 december aan de Tweede Kamer bakt de minister zoete broodjes en werpt de huisartsen een kluifje toe van 14 miljoen, zodat de pijn gereduceerd wordt tot 98 miljoen. De site van de LHV blijft evenwel spreken van een ‘verbijsterende korting’. Wel is de LHV zo sportief om ook de brief van de minister te publiceren tussen alle niet mis te verstane brieven die de LHV het afgelopen halfjaar zowel aan de minster als haar leden heeft gezonden om het eigen gelijk te halen. Met als commentaar: ‘We zijn als LHV natuurlijk wel in overleg met de minister’. Toch lees ik in het Financieele Dagblad van afgelopen zaterdag ik dat de LHV het confict bij de rechter heeft gelegd.
De werkelijke cijfers
Ik heb de Vektis huisartsencijfers van de afgelopen jaren er nog maar eens bij gehaald. Over 2008 werd 2.037 miljoen euro aan huisartsenzorg uitgegeven, en over 2010 2.222 miljoen euro: een stijging van bijna 10 procent over twee jaar. Let wel, deze cijfers zijn exclusief de 237 miljoen extra die ingeboekt staan voor ketenzorg. Vektis verwacht voor 2011 een stijging van 10 procent wat de uitgaven voor huisartsenzorg sec op bijna 2500 miljoen euro zou brengen.
Snapt u nog waarom de huisartsen zo boos zijn dat de kosten bijna 100 miljoen minder mogen stijgen? Waarom ze meteen de doktersassistenten en de praktijkondersteuners de stuipen op het lijf moesten jagen met de boodschap dat hun baan wel een op het spel kon komen te staan? De stijging zou wel eens minder kunnen zijn dan verwacht. Huisartsenzorg in tijden van cholera om het magnifieke boek van Gabriel Garcia Marquez te persifleren.
Samenwerking HAP en SEH
En dan is de door de boze huisartsen opgeschorte samenwerking tussen de huisartsenposten en eerstehulpposten van de ziekenhuizen. De minister haast zich te zeggen dat ze het via substitutie van dure naar goedkope zorg verkregen extra geld hiervoor wil vrijmaken in de vorm van startbonussen. Zij schrijft eufemistisch: ‘In dit kader is met de LHV stilgestaan bij invoering van projecten voor de integratie van de huisartsenpost (HAP) en de spoedeisende hulp (SEH)’.
En dat in een tijd dat weer eens de knuppel in het hoenderhok van de spoedeisende zorg is gegooid, dit keer door de zorgverzekeraars en de Raad voor de Volksgezondheid en Zorg : ‘We kunnen met veel minder SEH’en toe!’ De directeur van de NVZ vereniging van ziekenhuizen werpt dit in een column op Skipr.nl verre van zich met de dreigende slotzin: ‘En reken maar dat dit kostenverhogend werkt.’
Begin jaren tachtig zette ik mijn eerste schreden op het pad van gezondheidszorgbeleid als ambtenaar bij de gemeente Amsterdam. Een petitie met tienduizenden handtekeningen eronder nam de wethouder in ontvangst. De strekking was dat het oude Binnengasthuis toch echt niet naar het AMC in Amsterdam-Zuidoost kon, vooral vanwege zijn onmisbare eerstehulpfunctie. Om de gemoederen te bedaren werd door de Amsterdamse GG&GD zelf een HAP avant la lettre opgezet en bemand. Het bezoekersaantal telde anderhalve toerist in de drie maanden van openstelling, en geen enkele wanklank. Van eenzelfde laken een pak was het vertrek medio jaren tachtig van het Wilhelmina Gasthuis naar het AMC. Ik bedoel maar. En dat in een tijd van vóór de zes HAP-pen die Amsterdam momenteel rijk is.
Best practices
Er zijn legio voordelen te behalen als HAP en SEH zich tot elkaar bekeren. Bij het Waterlandziekenhuis in Purmerend bestaat sinds jaar en dag goed een goed lopende samenwerking. In een samenwerkingsmodel kun je afspreken dat de telefonische oproepen (en eventueel daarop volgende consulten), de visites en de eerste triage van de zelfverwijzers (spontane binnenlopers) des huisarts zijn, en de ambulancepatiënten en doorverwijzingen des Eerste Hulps. In de samenwerkingsprojecten die ik in de regio Alkmaar en de regio West-Friesland voor de spoedeisende zorg van de grond trachtte te krijgen, waren we zelfs met de ziektekostenverzekeraar tot overeenstemming gekomen over het financieringsmodel. De telefonische calls en visites werden gefinancierd via de huisartsensystematiek en de consulten in vervolg op telefonisch calls en voor spontane binnenlopers via de ziekenhuissystematiek. Zie hier minister, de invulling van uw ‘…harde voorwaarde, dat duidelijk is wie welke zorg tegen welke prijs levert.’
Naast inhoudelijke en kwalitatieve voordelen, biedt samenwerking ook efficiencyvoordelen, vooral in de nachtelijke uren. Want de patiënten waarvoor zowel HAP als SEH op dat tijdstip fully dressed zijn, zijn nogal eens op (minder dan) de vingers van een hand te tellen. Nog onlangs sprak ik weer eens een huisarts die het beeld bevestigde van de HAP-telefonist/doktersassistent, die bij een nachtelijke call bang is om de huisarts in zijn comfortabele slaapplek wakker te maken.
Hetti Willemse, www.publicarea.nl, www.zorgvisite.nl
Lees ook:
Ik vind het altijd zo bijzonder dat de huisarts kosten zo gestegen zijn. 5 jaar geleden kreeg ik de huisarts te zien, nu eerst een omhoog gevallen verpleegkundige of de dokters assistent. Waar aan ik alles moet vertellen, fijne privacy! Van mij mogen zeker huisartsen weer eens met artsen gaan werken, wat een psychian assitsent of een co ass. brengen kosten ws. alleen omlaag. En bij mij verzekring wordt t zelfde gedeclareerd als dat ik de huisarts zie. Voor de betrokke huisartsen die dit niet doen, heel verschikkelijk ook. Echter verdien je als welk arts dan ook te goed, je moet blij zijn dat je de maatschappij zo mag dienen.
De opmerking over bekostiging van de consulten op een spoedpost zoals Purmerend geeft het knelpunt aan. Er wordt wel zorg overgeheveld van 2e naar 1e lijn terwijl dit gefinancieert wordt met een niet passend 2e lijns tarief. Zo zal substitutie niet leiden tot kostenreductie die er zeker is. Je hebt echt lef als je een spoedpost organiseert terwijl de consulten betaald worden volgens de HAP systematiek.
Kijk eens in Zuidoost Brabant. Probleem wat dan over blijft is de toename in de werkbelasting voor de huisarts en een functiewaardering van de huisarts.
De opmerkingen dat na het sluiten van 2 binnenstadsziekenhuizen in Amsterdam er weinig rumoer was geeft aan dat het reorganiseren van de spoedzorg tijdelijk wt onrust heeft maar dan geaccepteerd wordt. Ik geloof niet dat er als gevolg hiervan in Amsterdam een toename was van het sterftecijfer.
MW persifleert overigens inderdaad de titel van het boek; de inhoud van het boek zal gezien deze schriftuur wrs ook niet goed begrepen worden; zo ze dat boek al ooit heeft gelezen.
Vektiscijfers zijn kasbalanscijfers van verzekeraars. VWS en de rechter kijkt naar CVZ cijfers, dat zijn ook de werkelijke transactiecijfers. En dat zijn er heel andere getallen dan mevrouw schetst(zie CVZ website, ook toegankelijk voor Mw Willemse). Vooraf overeenkomsten afsluiten met huisartsen (verzekeraar) en achteraf een afrekensystematiek introduceren bij huisartsen (VWS), die daarmee weer in tegenspraak is, accepteren huisartsen terecht niet. Nu niet, nooit niet. Als de Nederlandse bevolking 1-2% koopkrachtdaling krijgt in 2012, dan is de korting op het huisartsbudget, max 10-20 mln. En geen veelvoud daarvan. Integratie HAP-SEH is slechts een te wensen ontwikkeling, als de clandici de werkelijke medische spoed is. Helaas is 60% niet medische spoed, waarbij deze zorg buiten kantoortijden wel 9x zo duur is als de zorg overdag. Dat is dus heel inefficient! Er moeten dus meer/andere maatregelen genomen worden bij deze spoedzorg. Het is makkelijk van alles te schrijven in een column, maar lees a.u.b. eerst de feiten
Ja hoor. Weer een (ex) ambtenaar die zich in het ondoorzichtige zorgparasietencircuit een weg omhoog heeft geknabbeld naar de status van “columnist” .
Wel jezelf een mening aanmatigen maar totaal niet weten waarover je het eigenlijk hebt.
Loon naar werk is blijkbaar onethisch als je zorgverlener/ondernemer bent.
Wel de lasten ( ondernemersrisico, investeren, personeel, hard werken waarvoor “redressie” door de overheid als dank) en vooral niet de lusten.
Heeft iemand al de guts gehad om tegen Moszkowicz te zeggen dat hij zijn budget voor 2011 reeds in juni 2011 heeft overschreden? En dat hij daarom geredresseerd wordt, oftewel gratis “mag ” werken van juni t/m december?
Ik rijd trouwens een afgedankte aso-bak ( Ford Explorer uit 1995) . Wel zo leuk, belastingtechnisch. Anders ga ik helemaal failliet.
En ik een Citroën Saxo van 10 jr oud en de bestuurders? Laat es raden…
@Peter de Wit: ik rijd by the way in een Fiat Uno van 12 jaar oud.
1. Allereerst, graag de uitdrukking ‘Stille nacht Heilige nacht’ niet misbruiken voor uw profane praatjes! U hoort zich ook te houden aan fatsoensregels. 2. Het is een goed idee om een inspectie te houden mbv de belastingdienst naar het belastbaar inkomen van huisartsen voor prive-aftrek van het eigen huis en los van het partnerinkomen. Dat maakt veel helder. Maar er zal niemand zijn (behalve dan dan huisartsen) ervoor zijn wat dit schept een precedent want dan willen we ook wel weten hoe het belastbaar inkomen is van al die baantjesjagende (ex-)politici zoals Alders, Hermans, die Groenlinkse ex vakbondsman wiens naam me maar niet te binnen wil schieten (bekend van de tv en allerlei commissies), u ziet, ik spaar geen enkele partij. 3. Waarom zou een huisarts geen nieuwe Volvo mogen rijden, iedereen die een eigen bedrijf heeft mag dat ‘op de zaak zetten’ net als elke zakenman buiten de gezondheidszorg; kom medicijnman neem je recht als je het geld (en de 25% toeslag) kan missen, het zij je ook gegund.
In het algemeen, laat de overheid zich bezig houden met de echte fraudeurs die wegens gebrek aan capacioteit bij het OM (bezuinigingen) steeds de dans ontspringen.
Geen enkele huisarts kan zelf de tarieven bepalen. Een consult, in 2012 8,46 euro , wordt in rekening gebracht als een patient gezien wordt. Komen er veel patienten, dan zijn er veel consulten. De minister vindt dat wij teveel patienten zien en haalt dat geld terug. Ergo, ik heb voor niets mensen gezien!! In Tilburg weten ze daar wel raad mee….
De minister wil dat wij veel doen (=veel consulten) maar dat de kosten niet toenemen?
Net als mijn collega’s denk ik dat er maar 1 oplossing is om de huisartsenkosten te verminderen: minder mensen zien en mensen dus meer in het ziekenhuis laten behandelen. Ziekenhuizen mogen volgend jaar 2% toenemen, wat aan kosten hetzelfde is als 50% van de totale huisartsenzorg.
Lang leve de premie in 2013!
Mw kijkt mooi de andere kant op, net als Schippers. Deze EI Schippers zei dat we meer dan 50 000 erbij hebben verdiend. Daar hoor ik nu niets over, alleen maar over de kostenstijging en geen enkel relatie tot wat er nu aan prestaties geleverd? In ieder geval ben ik transparant genoeg om U uit te nodigen mijn belastingopgave te in te kijken; er zit zeker geen dure aftrekbare studiereis of Volvo tussen.