In de politieke opinie krijgt het bedrijf Buurtzorg terecht een flinke pluim. Het imago van het merk Buurtzorg is de afgelopen jaren positief geladen. Mede door Buurtzorg heeft de wijkverpleging zijn positie hervonden in de samenwerking met de huisarts. Verpleegkundigen zijn (weer) herkenbaar dichtbij de cliënt in de wijk. Buurtzorg heeft ook gezorgd dat zijn wijkverpleegkundigen en hun collega’s verpleegkundigen en verzorgenden weer trots zijn op hun werk. Een opsteker voor de hele sector.
Oplossingen voor dure ouderenzorg
Veel politici en hun beleidsmakers zien oplossingen voor de steeds duurdere ouderenzorg en begeleiding van chronisch zieken in het wijkgericht werken. Maar ook in ‘veel minder managementlagen’ in de ouderenzorg. En in zelf zoeken naar hulp en zorg binnen het eigen netwerk of bij buren. Buurtzorg profileert zich goed in dit krachtenveld door een aantal sterke kenmerken te benoemen, zoals kortdurende interventies door hoogopgeleide professionals en kleine zelfstandige teams. Zichtbaarheid in de wijk en een hoge cliënttevredenheid.
En daartegenover staat dan het archetype van de logge regionale thuiszorgorganisatie met dure, veel vergaderende en opzwepende managers. Zij hebben slechts belang bij productie en zo hoog mogelijke budgetten. Ze knijpen hun medewerkers af en weten niet wat er op de werkvloer gebeurt.
De vergelijking met een zuinig rijdende elektrische auto tegenover de benzine slurpende SUV dringt zich op.
Transitie naar kleinschalig werken
Klopt dat beeld nog? Zeer zeker niet! Veel thuiszorgorganisaties hebben recent een transitie doorgemaakt van groot en log met veel overhead naar kleinschalig werken en wendbaar opereren. Ze ontwikkelden zelfsturende teams met eigenaarschap en verlaagden de overheadkosten. Vierstroom heeft nog maar twee managers op 54 teams! Dit zijn in totaal ruim 800 medewerkers. Welke sector in onze economie doet dit de thuiszorg na?
Deze thuiszorgorganisaties bieden een totaalpakket aan diensten en zorg. Er is een garantie van 24-uurszorg voor de gehele regio. Vierstroom werkt met een minimale deskundige staf aan de kanteling van zorg naar welzijn en het versterken van het sociale netwerk van bewoners in de wijk of het dorp. Regionale thuiszorgorganisaties leveren ook zorg bij cliënten die ver buiten het centrum beneden aan de dijk wonen. Zij nemen initiatieven om het verpleegkundige deel van de zorg na eerder ontslag van cliënten uit het ziekenhuis thuis te realiseren. Zij innoveren met zorg op afstand en domotica. Er ligt een wereld aan mogelijkheden om ict in de zorg toe te passen. Vierstroom maakt zich sterk om haar cliënten te helpen zich deze toepassingen eigen te maken. Bij sommige initiatieven lift het plaatselijke Buurtzorg-team mee in de vernieuwingen.
Oog voor ieders rol
De regionale gemoderniseerde thuiszorgorganisatie organiseert diensten met een nutsfunctie in de regio die voor de politiek blijkbaar niet zichtbaar zijn: de opvang van cliënten die net buiten de route vallen of veel reistijd vragen voor een kortdurend zorgmoment; de opvang van cliënten in de zomerperiode die door andere organisaties wegens vakantie worden afgewezen; onrendabele professionele alarmopvolging voor cliënten van kleinere commerciële spelers zoals Buurtzorg die deze dienstverlening zelf niet leveren; dure specialistische verpleegkundige handelingen, et cetera, et cetera.
Het is onterecht dat in de politieke opinie alleen oog is voor de waarde die een bedrijf als Buurtzorg heeft in de organisatie van de thuiszorg. Dat de politici niet zien wat de toegevoegde waarde is van verzorging en verpleging thuis van de regionale thuiszorgorganisaties. Hiermee wordt aan alle mensen die daar werken tekort gedaan. Tekort gedaan aan de inspanningen van de regionale thuiszorgorganisaties om de zorg thuis ook voor de langere termijn duurzaam vorm te geven.
Het is de vraag wie in de meest complete en zuinige auto rijdt. Of misschien is het belangrijker dat op dit moment verschillende soorten zuinige auto’s elkaar stimuleren en ondersteunen om het beste uit hun mogelijkheden te halen.
Harry Robberts, werkzaam bij Vierstroom
Ik heb meerdere signalen opgevangen maar wat ik hier boven lees zou de heer of mevrouw de Vries direct bij de zorgautoriteiten moeten melden. Hier zou op zijn minst eens kritisch naar gekeken moeten worden, als dit waar is dat is het een schande.
DEEL3!!!! VAN HIERBOVEN!!!!!!
En vooral veel verpleging. Ik schrok enorm van deze ‘tips’ om als buurtzorgteam positief te gaan draaien. Want bij ons vorige thuiszorg werkgever was dit uit den boze! Hier stond direct ontslag op op staande voet als je dit ging doen. We gingen ons verzetten en gaven aan dat dit niet eerlijk is en dat dit fraude is. We kregen een enorme dreun te verduren. “je hoort de minister toch zeggen dat Jos de Blok een voorbeeld is!”’ “Jos de Blok is toch weer in het nieuws dat alles super is!” “we mogen toch niet voor niets regel arm werken dat heeft Jos de Blok voor elkaar gekregen omdat het zorgkantoor helemaal weg is van buurtzorg” “buurtzorg is een voorbeeld voor het zorgkantoor” “iedereen zou moeten werken zoals wij werken dat zou 10 tallen miljoenen euros schelen geeft een onafhankelijk bureau aan zegt Jos de Blok. “ Op een gegeven moment durfden wij niets meer te zeggen en zijn we tot overmaat van ramp, om ons verliesgevend team toch winstgevend te maken ook maar extra tijd gaan boeken op de client. Waren we 10 minuten bij de client? Dan mag je slechts 10 minuten declareren bij het zorgkantoor. Maar dan deden we 20 minuten accorderen in het buurtzorg systeem. Het is achteraf toch nooit te bewijzen gaf een collega aan. Je hoeft van jos de blok niets te laten tekenen bij de client van wat je hebt gedaan en hoe lang je het hebt gedaan. En de client weet het na twee of drie maanden allang niet meer!
DEEL 2!!!!!! VAN HIERBOVEN!!!
Het gaat om vele tientallen miljoenen euros wat Buurtzorg aan fraude pleegt. Dat heeft een collega berekend. Ik was overgestapt van een thuiszorg organisatie naar buurtzorg. Ik kreeg als verpleegkundige een veel hoger loon. Ja dan stap je over. Zeker als je overal leest dat jos de blok van buurtzorg zo fantastisch is. In het begin leek alles goed te gaan. Wij waren bij de clienten om zorg te verlenen. En zoals we dat bij de vorige thuiszorg hadden geleerd de contacttijd achter de deur is wat je betaalt krijgt en daar moet je als thuiszorg organisatie ALLES van betalen. Ik schreef alles keurig op in mijn agenda want ik kwam er achter dat buurtzorg helemaal geen handtekeningen van de geleverde zorg vraagt bij de client. Na die week voerde ik alle contacttijd achter de deur in in de software van buurtzorg. Was ik 10 minuten bij de client? Dan voerde ik 10 minuten in in de buurtzorg software applicatie. Maar na een korte periode moesten wij management rapportages gaan bijhouden/ beheren/ inzien/ verantwoorden en bijsturen. Daarin zagen wij hoe ons team draait. Ons team niet 1 van de andere inmiddels honderden teams van Buurtzorg. We draaien een enorm verlies! We schrokken daar enorm van! We gingen informeren bij collega buurtzorg teams om te vragen wat we moesten doen. We moesten veel tijd op de client gaan boeken dan we daadwerkelijk achter de voordeur waren geweest. En we moesten hogere indicaties aanvragen,
BUURTZORG Fraude. De afgelopen tijd is er in het nieuws dat in de ziekenhuizen er op los gedeclareerd wordt. Buurtzorg kan daar ook wat van. En Jos de Blok doet net alsof zin neus bloed. Hij weet zogenaamd van niets. Talloze signalen en ook dit signaal zal hij vast weer in de wind slaan. Hij zal wel moeten want als Buurtzorg eerlijk zou declareren dan zouden ze allang failliet zijn.
l. Hoe kan de overheid het maar toelaten dat Jos de Blok zijn gang maar kan gaan. Dit jaar is het werkelijk helemaal losgeslagen als het op declareren uitkomt. Binnen de teams is het bekend dat Jos het voor elkaar heeft gekregen dat Buurtzorg regelarm mag werken. Bij onze vorige werkgever ook een thuiszorgorganisatie moesten we altijd een handtekening ontvangen van de client. Daardoor was het voor de client altijd zichtbaar dat de contacttijd achter de voordeur met de werkelijkheid en daarnaast tekende de client ook altijd voor de zogenaamde zorgacties. Bij buurtzorg? Daar hoef je helemaal niets te tekenen als client. En na 2 maanden valt de cak uren specificatie op de deurmat. Maar dat zijn totalen per week en dan heb je als client geen idee meer wat er 2 maanden geleden is gedaan! Jos de blok weet ervan. Dat is nog het meest erge van alles. Maar hij doet er niets aan. Bewust niet. Want als hij er wel wat aan zou doen is buurtzorg vanwege de enorm hoge loonkosten direct failliet.
Weet je waarom buurtzorg jos de blik als beste werkgever is gekozen? Omdat de teams maar raak schrijven en alles boeken op de client. Vanaf dit jaar is het helemaal feest want jos de blok heeft bij de overheid voor elkaar gekregen dat hij regelarm mag werken! Het einde is zoek geen enkele verantwoording bij buurtzorg!
Gert ,helemaal in de roos ,bij Vierstroom word de overhead inderdaad verlegd naar de teams ,wat ons veel zorguren(soms zelfs priveuren)kost.Het managment is uitgedund voor we goed voorbereid waren ,zo van ,gooi in het diepe ,gaan ze vanzelf wel zwemmen .Inmiddels zijn er dure extra manager/coaches extra binnen gehaald omdat het dus helemaal mis ging ,met de teams ,maar ook overspannen manager/coaches die zoveel teams niet konden begeleiden.Ook zijn er veel ondersteunende personeelsleden al weggegaan naar andere organisaties en bedrijven,die wachten echt niet tot het bijltje valt in de komende jaren ,dus ook op het hoofdkantoor veel tijdelijk en interim personeel.Bij buurtzorg krijgen alle medewerkers een hoger salaris dan in het cao staat vanwege de grotere verantwoordelijkheid ,iets waar wij naar kunnen fluiten ,meer werk voor hetzelfde geld en bergen overuren als gevolg .uren die we amper op kunnen nemen (ook verlofuren),want de invalpoel ,variant ,funcioneerd beneden peil.Het nieuwe plansysteem werkt slecht ,dus ook dat kost heel veel tijd.Zo kan ik nog wel even doorgaan.Staat buiten kijf dat we als verzorgers 100% voor de klienten gaan in de tijd die overblijft.Maar leuker en beter ,ik moet het nog zien.Bovendien is niet iedereen van HBO nivo ,dus alles je eigen maken zonder die basis ,ik lig er soms wakker van ,en de sumiere en met managerstaal doorspekte info vanuit de organisatie helpt ook niet erg.Al begint nu wel het besef te komen dat er misschien wat meer naar ons geluisterd moet worden en dat wij nu eenmaal geen lantaarnpalen zijn ,maar kampvuurtjes.Wij zijn ervaringsdeskundigen op de werkvloer ,maar geen kantoorpersoneel ,dan hadden we wel een andere keus gemaakt.Ik ben 56 ,en mijn keus is het niet,maar ja ,we moeten he.
Oog voor ieders rol!Vind ik het beste uitgangspunt voor deze discussie. De toekomst is dat er meer mensen zorg nodig hebben dan dat er zorgvelening voor handen is en er geld is om dat allemaal te betalen. De buurtsuper in de kleine dorpen is ook verdwenen omdat ze niet konden concurreren met de grote. dat vind ik een heel belangrijk punt wat Harry aanslingert. In de concurrentie strijd worden we allemaal een pot nat. Specialistisch werk en in de uithoeken zorg verlenen zal daarmee kunnen verdwijnen. Buurtzorg is inmiddels heel groot in het werken met kleine teams. Het specialistisch werken laten ze over aan anderen. Terug naar mijn eerdere opmerking omdat er grote tekorten dreigen zijn specialisten in zorg uiterst belangrijk. Zij kunnen mensen stimuleren in zelfmangement. Kunnen de enorme toename aan kennis bundelen en uitdragen. Netwerken organiseren en implementeren. Zodat de verschillende eerstelijns activiteiten geen losse eilandjes zijn. Laten we elkaar niet behoeven te concurrenen maar de krachten bundelen en de rol geven die bij hen past.
‘Vierstroom heeft nog maar twee managers op 54 teams! Dit zijn in totaal ruim 800 medewerkers.’
Merkwaardig argument. Dit kan ook betekenen dat de overhead verschoven is naar de uitvoerenden. Hoeveel procent van de contracturen zijn directe zorguren?
En naar welke bv gaat de winst van Buurtzorg? En met welke kennis is Buurtzorg gestart? Met de bij carint opgebouwde expertise en daar opgeleide mensen. En wie voert de boekhouding? Zorgmedewerkers die dat in hun eigen tijd doen? Alle Lof voor de heer de Blok voor wat hij bereikt heeft, maar een grote onvoldoende voor zijn gemakkelijke manier van scoren door zich af te zetten tegen de al gevestigde orde waar hij zoveel van heeft kunnen profiteren.
Wanneer wordt Nederland wakker, lees de jaardocumenten 2011 van Buurtzorg eens goed. En zie op blz 30 dat ze een gemiddeld tarief van € 55,50 hanteren. Ga maar eens na wat dat bij u eigen thuiszorg organisatie is. Thuiszorg organisatie’s met een vergelijkbare teamopbouw niv 3-4 en 5 hebben gemiddelde tarieven die meerdere euro’s hieronder liggen. Zie hoeveel duurder Nederland uit is met Buurtzorg. Hoe zo goedkoop zonder overhead, als Buurtzorg tegen en normaal tarief zorg zou verlenen zouden ze financieel negatief draaien.
De oude idealen van Buurtzorg alleen verpleegkundige die zorg zo snel mogelijk afbouwen, zijn weg gegroeid. Het zijn “normale” teams (eilanden) die soms erg graag hun uren maken en her en der onder verscherpt toezicht staan vanwege overdreven uitnutten van indicaties. Buurtzorg is dure zorg, het wordt tijd voor normale tarieven, € 55,50 is niet iets om trots in je jaarverslag te vermelden..
Koel, dat zijn politici die stemmen proberen te winnen met een kreet. Van hen verwacht ik al lang niet meer dat ze onderscheid kunnen maken tussen klok en klepel, laat staan tussen Buurtzorg en buurtzorg. Ze volgen het sentiment, daar kun je over klagen maar dat is een gegeven.
Als jij nu begint met ‘de Buurtbank’, met ‘de Buurtschool’ of ‘de Buurt woningbouwcooperatie’ en je weet er een goed concept om heen te verzinnen dan praten ze over 4 jaar over jou. Want dat zijn terreinen waar de Hummers nog jaarlijks worden ingeruild voor het laatste, nog grotere model. NIet klagen, kansen pakken.
Henk, ga eens rondvragen bij het personeel van buurtzorg…….
En ja zonder marktwerking waren er alleen hummers, maar die marktwerking draait op volle toeren, het is dan toch zeker niet aan de overheid om alleen het renaultje op de markt aan te prijzen..
Henk, ga eens rondvragen bij het personeel van buurtzorg…….
En ja zonder marktwerking waren er alleen hummers, maar die marktwerking draait op volle toeren, het is dan toch zeker niet aan de overheid om alleen het renaultje op de markt aan te prijzen..
Wat een gezeur. We willen toch marktwerking? Dan krijg je marktwerking. Doe wat KPN doet. Die klaagt toch ook niet dat ie een infrastructuur uit het verleden als bruidsschat heeft meegekregen? Nee, die gebruikt dat om beter te zijn dan de concurrenten. Niet om te klagen dat het allemaal zo oneerlijk is.
Als er niet iemand wat peper door het eten had gedaan was er nooit wat veranderd. Dan waren er alleen nog maar Hummers geweest. Je had een punt als clienten en medewerkers ontevreden zouden zijn maar dat lees ik nergens.
Heel goed geschreven, 1 organisatie krijgt de wind meer dan in de zeilen dat is een valse concurentie positie. De oude thuiszorg heeft heel lang geen toestemming gekregen om op de nu zo bejubelde werkwijze te gaan werken. Daarnaast heeft Buurtzorg kunnen groeien op financieringsstromen die andere organisaties nimmer konden krijgen.
Verander de term buurtzorg weer in wijkzorg zoals het zou moeten heten.
Een term waarmee iedereen kan werken en die voor iedereen herkenbaar is.
Je verwoord de waarde en het discrediet die de overheid brengt aan zoveel hardwekende medewerkers in de thuiszorg die opboxen tegen een oneigenlijke concurrentie. Je zou mogen verwachten dat ACTIZ een groot offensief aanzet tegen de wijze waarop de overheid 1 organisatie stimuleert. De NZA moet zich ook afvragen waarom zij niet ingrijpt op de vertaling van de overheid. De overheid kan een concept voorstaan, laat ze dat dan benoemen.
Kortom ACtIZ, sta op tegen deze oneerlijke marktwerking en spreek de overheid hier op aan en vraaghet NZA waarom zij hier niets mee doen. Harry heeft de tekst paraat.
Je artikel is mij uit het hart gegrepen. Buurtzorg verricht goed werk, maar wordt ook op een voetstuk geplaatst, terwijl veel thuiszorgorganistaties inmiddels al lang een flinke slag hebben gemaakt en geen energieslurpende SUV meer zijn (om bij de metafor te blijven). En langer bestaande zorgorganisaties lossen ook de lastige problemen van 24-uur bereikbaarheid e.d. veelal op. Bovendien vind ik dat de politiek, daar waar martkwerking wordt voorgestaan, een organisatie erg bevooroordelen om zo een voorkeur voor een individuele organisatie uit te spreken. Heel veel bestaande thuiszorgorganisaties werken met wijkverpleegkundigen en hebben kleinschalige teams en zijn de managementlagen al een aantal jaar fors gereduceerd. Jammer dat daar niet eens positief aandacht voor is. Dus bedankt voor je artikel.