Medische Service Centra (MSC) kunnen een belangrijke rol spelen om thuismonitoring in de zorg toekomstbestendig te maken. Versnippering is een grote sta-in-de-weg om MSC op te schalen. Het moet dus actief worden aangejaagd, onder meer met gerichte financiering. Dat schrijft Deloitte in een verkenning in opdracht van de NVZ en ZN.
Toenemende zorgvraag, gebrek aan personeel en
‘Lessen uit andere sectoren zoals banken, telecombedrijven en (online) retailers …’ Een van de belangrijkste lessen voor mij is dat dergelijke ‘service centers’ na opschaling alles behalve kwaliteit verbeteren via anonieme call centers en de onmogelijkheid om ooit nog een begripvol, bekwaam en bevoegd mens te spreken te krijgen. Dus dat moet in de zorg dan echt anders en beter. Dat NVZ en ZN en haar adviseur gerichte financiering en opschaling broodnodig vinden hoeft natuurlijk niet te verbazen. Maar: kwaliteit omlaag = kosten omhoog (dus betaalbaarheid omlaag). En andersom. Toch? Dus!