Over dit congres
Congres Crisismanagement in de zorg
In complexe omgevingen liggen grote en kleine rampen altijd op de loer. Of het nu gaat om wateroverlast, een grote stroomstoring of een brand, een onverwachte spoedeisende gebeurtenis kan zomaar uitgroeien tot een disruptie in de bedrijfsvoering of zelfs een crisis.
Een goed plan van aanpak en een continue aanscherping van het plan zijn van levensbelang. Maar alleen een plan is niet genoeg. Hoe werken de plannen in de praktijk? Hoe is het crisismanagement opgetuigd? Welke prioriteiten stelt u?
Tijdens het Zorgvisie congres Crisismanagement in de zorg krijgt u niet alleen de ervaringen en geleerde lessen van collega-zorgprofessionals te horen, maar ook de inzichten vanuit de wetenschap.
Op 6 februari 2024 organiseert Zorgvisie voor de derde maal het congres Crisismanagement in de zorg. Uit eerste hand hoort u:
- Hoe u zich voorbereidt op rampen en noodsituaties
- Wat de gevolgen zijn op het personele vlak na ernstige verstoringen
- 5 tips voor het omgaan met de media bij een crisis
- Wat u kunt doen om een nieuwe crisis te voorkomen
- Wat het Landelijk Coördinatie Centrum precies doet en wat dat voor u betekent
Meld u vandaag nog aan en zorg dat u altijd voorbereid bent op de volgende crisis.
Dit congres werd eerder beoordeeld met een 8,4.
Details
Inschrijving gesloten
U kunt zich niet langer inschrijven voor dit congres.Info
6 februari 2024
09.00 – 16.30
Van der Valk Hotel
Winthontlaan 4 A
3526 KV Utrecht
Prijs
- Vroegboektarief
- € 399
- Regulier tarief
- € 499
- Commercieel tarief
- € 899
Programma
Dinsdag 6 februari 2024
Een gebeurtenis wordt beschouwd als een crisis wanneer het drie dingen veroorzaakt: bedreiging, onzekerheid en tijdsdruk. Maar geen enkele crisis is hetzelfde als de vorige. Daarom is het verstandig om u voor te bereiden op veel verschillende scenario’s: van een grote overstroming tot een cyberaanval tot een handelsconflict waardoor allerlei producten opeens niet meer beschikbaar zijn. Op welke manier kunnen zorgorganisaties ervoor zorgen dat ze op deze situaties voorbereid zijn? U hoort dit en nog veel meer van hoogleraar Ira Helsloot.
In Nederland hebben we een duidelijk nationale crisisbesluitvormingsstructuur waar het Landelijk Operationeel Coördinatiecentrum (LOCC) een belangrijk deel van uitmaakt. Het LOCC is echt een multidisciplinaire organisatie met ervaren medewerkers vanuit de verschillende organisaties binnen het veiligheidsdomein zoals de Veiligheidsregio’s, de Nationale Politie, de Brandweer, het Ministerie van Defensie, GGD/GHOR, RIVM, Rode Kruis en het NCC. Tijdens deze bijdrage krijgt u inzicht in de landelijke structuren van crisisbeheersing en hoort u hoe het LOCC evolueert naar een nieuw Knooppunt Coördinatie Rijk-Regio (KCR2). Daarnaast komt aan bod op welke manier zorgorganisaties binnen deze crisisstructuren passen zoals bij het volgende hoogwater, infectieziekte, omvangrijke natuurbranden en alle andere crises die ons kunnen overkomen waar veiligheidsregio’s en hulpdiensten bovenregionaal samen moeten werken.
De zorg is één van de sectoren waar seksueel grensoverschrijdend gedrag het meeste voorkomt. Uit de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden van TNO en het CBS blijkt dat één op de tien zorgmedewerkers het afgelopen jaar te maken heeft gehad met ongewenste seksuele aandacht. Eerder bleek al dat dit vooral mbo-verpleegkundigen treft: 1 op de 3 kreeg in het voorgaande jaar ongewenste seksuele aandacht van een patiënt. Ook cliënten zijn regelmatig slachtoffer van misbruik. Selini Roozen deelt tips om duurzaam verbeteringen tot stand te brengen rondom grensoverschrijdend gedrag in de zorg.
Zorgorganisatie Cosis heeft met zijn meer dan 200 locaties af en toe t maken met brand. Afgelopen juni was dat het geval op een locatie in Meppel, waarbij drie appartementen volledig uitbrandden. Tijdens de brand werden de cliënten verplaatst. Hoe is dit precies verlopen? Welke voorbereidingen en samenwerkingen waren van belang? En wat zijn de financiële en organisatorische consequenties van incident als deze? Wat zijn de lessen voor de toekomst?
Er is een explosieve toename van agressie tegen personeel binnen de zorg. Meldingen gaan over niet alleen verbale agressie en bedreigingen, fysiek geweld zoals schoppen, slaan en bijten komen steeds meer voor.
Bij meer en meer organisaties hebben ze hier, helaas, al langer ervaring mee. Toch staan de effecten op het personele vlak nog niet overal scherp op het netvlies. Rivas Zorggroep heeft al mooie stappen hierin gezet.
Welke protocollen hebben zij opgesteld? Wat werkt goed? Op welke manier is de nazorg voor slachtoffers en ook de medewerkers verder georganiseerd? Wat zijn de belangrijkste geleerde lessen?
Bij een acute crisis is het van belang snel overzicht te creëren en daarna de rust terug te brengen. Zo beperkt u de schade. Vaak krijgt u bij een crisis ook meteen te maken met de media. Hoe u daar het beste mee om kunt gaan? Dat hoort u van expert Jhorna Erkens die vele zorgorganisaties bijstaat bij de praktische en organisatorische kant van crisismanagement.
Sprekers
Bert Roelofs
Jesper Rijpma
Luc Dietz
Praktisch
Voor wie?
Dit congres is onder meer bedoeld voor directie, raad van bestuur, raad van toezicht, hoger management, managers bedrijfsvoering, facility en ICT in de volgende branches:
- Zorginstellingen
- Zorgverzekeraars, financierders, banken, verzekeraars en anderen
- Gemeenten, overheid en het ministerie van VWS
Tarieven
- 399 | vroegboektarief
- 499 | regulier tarief
- 899 | commercieel tarief
Alle tarieven zijn excl. btw. Bekijk de annuleringsvoorwaarden hier.