De uitkomst is wat iedereen verwachtte toen de MC Groep vlak voor Kerst een akkoord sloot met Achmea, banken, lokale overheden en het ministerie. Alleen de Zorgautoriteit hoefde nog maar te tekenen. De zaak leek politiek afgetimmerd.
Maar de NZa liet geen spaan heel van de eerste steunaanvraag. Wie de toelichting op dat voorgenomen besluit heeft gelezen, kon zich niet voorstellen dat het nog goed zou komen. Is de NZa bezweken onder de politieke druk? Volgens de NZa is daarvan absoluut geen sprake. De huidige steunaanvraag voldoet gewoon wel aan de voorwaarden. De prominente rol van de overheid is begrijpelijk. In een tijd waarin de staat banken met miljarden euro’s overeind houdt, is het politiek niet te verkopen om een ziekenhuis failliet te laten gaan. Bovendien vond minister Klink een faillissement te riskant, omdat de acute zorg in bepaalde postcodegebieden in gevaar zou komen.
Toch zijn er vraagtekens te stellen bij de balanssteun van 18 miljoen. Bij ingrijpen in gereguleerde marktwerking moet de overheid bewijzen dat de steun proportioneel is. De vraag is of dat zo is. De MC Groep betaalt maar vijf miljoen euro. Overname door het St. Jansdal ziekenhuis had de belastingbetaler aanzienlijk minder geld gekost. Het is wonderlijk dat degene die de rekening betaalt, niet de oplossing bepaalt.
Daarnaast prikkelt de staatssteun zorginstellingen niet tot goed bestuur. De boodschap is dat de overheid noodlijdende ‘systeemziekenhuizen’ – wat dat ook mogen zijn – in het ergste geval altijd redt . Goed bestuurde ziekenhuizen als het St. Jansdal in Harderwijk en het Antonius uit Sneek krijgen als beloning concurrentie van een private partij die van de staat miljoenen euro’s aan kapitaal krijgt.
Voor private partijen op overnamepad is het signaal ook duidelijk: de overheid betaalt de schulden. Hoeveel zou Orange Cure nog voor de Zeeuwse ziekenhuizen willen betalen? (Zorgvisie – Bart Kiers)
goed artikel van Bart Kiers. dhr lodewick is hoofdverantwoordelijk voor wat ijsselmeerziekenhuizen gaat overkomen. misschien een idee om de volgende keer geen gebruik van de diensten van deze man te maken.
Beste heer Kiers
ik begrijp uw stelling niet dat overname door st Jansdal de belastingbetaler minder zou kosten: het te financieren tekort was nu eenmaal ca 50 mln en dat zal moeten worden opgebracht om verder te kunnen. Geen enkele partij had zonder balanssteun of andere suikerooom gekund. Of men zou moeten kiezen voor een koude doorstart, maar dat is een onaantrekkelijk alternatief: er zou dan ook een groot aantal slachtoffers zijn t.g.v. een faillissement.
De MCgroep wordt overigens geen eigenaar van het ziekenhuis maar heeft d.m.v. een kapitaalinjectie de positie van RvB verworven. Bij eventuele verkoop van activa ligt statutair vast dat de opbrengsten uitsluitend ten goede van de zorg moeten komen.
In mijn advies aan de Minister heb ik aangegeven dat een ziekenhuisvoorziening in Lelystad minimaal noodzakelijk is (niet in Emmeloord) omdat een grote populatie anders aangewezen zou zijn op omliggende ziekenhuizen. Daarmee zou de aanrijtijd voor veel mensen overschreden worden. Er moet dus een basisziekenhuis in Lelystad zijn. Min. Klink noemt dat ziekenhuis daarom een systeemziekenhuis: een onmisbare voorziening. Dat is ook een van de criteria voor balanssteun.
Slecht bestuur en slecht toezicht worden afgestraft: de IJsselmeerziekenhuizen zullen substantieel kleiner verder moeten. Voor de acute en de daaraan verbonden minimale klinische zorg is echter noch Harderwijk noch Sneek een concurrent.
Blijft natuurlijk overeind dat het dieptriest is dat een ziekenhuis zo in de problemen kan komen en dat de patiënt en de belastingbetaler daar voor opdraaien. Maar voor onmisbare voorzieningen is het niet anders, marktwerking of niet.
Ik hoop van harte dat Winter cs er in zal slagen er een goed ziekenhuis van te maken.