Beide zijn symbool van technische vooruitgang. Net als de Titanic stoomt Orbis, dat het paradepaardje van de Nederlandse ziekenhuizen had moeten worden, af op een fatale ijsberg. Op 1 oktober eindigt het financiële noodinfuus van de banken. Dan moet de langetermijnfinanciering zijn geregeld, anders dreigt een bankroet. Zonder hulp van buitenaf lijkt dat niet te gaan lukken. Maar landelijke, provinciale en gemeentelijke overheden, zorgverzekeraar CZ en banken staan niet te trappelen de helpende hand te bieden. Niemand wil opdraaien voor de kosten van de reorganisatie, die dan inmiddels ook van de baan is.
Orbis is geen systeemziekenhuis
Het is logisch dat iedereen zijn kaarten nu tegen de borst houdt. Het is de vraag of dat in augustus en september, als het er echt op aan komt, nog zo is. Als de druk hoog is, wordt alles vloeibaar, zo bleek bij het drama rond de IJsselmeerziekenhuizen. Klink bestempelde dat ziekenhuis tot ‘systeemziekenhuis’, dat noodzakelijk is voor de acute zorg. Op die reddingsboei hoeft Orbis niet te rekenen, want in Limburg liggen binnen een straal van zestig kilometer twee andere Nederlandse ziekenhuizen (Maastricht en Heerlen), een Belgisch (Genk) en een Duits (Aachen). Het is dan ook onvoorstelbaar dat het modernste, duurste en meest luxueuze ziekenhuis in een dunbevolkt gebied in Limbabwe staat. Het is het product van zorgbestuurders die groots en meeslepend willen bouwen, zonder dat financieel goed te regelen. Na de ondergang van de roemruchte voetbalvereniging Fortuna, dreigt voor Sittard opnieuw een echec. De gevolgen zullen groot zijn en zich niet beperken tot Limburg. Banken zullen bij zo’n groot faillissement alle zorginstellingen een hoger risicoprofiel geven. Geld lenen wordt nog duurder dan het nu al is. Een bankroet zal veel geld onttrekken aan de hele zorg. (Zorgvisie – Bart Kiers)
De heer Kiers is duidelijk nog nooit beneden de grote rivieren geweest.
Zuid-Limburg is één van de dichtst bevolkte gebieden van Nederland en dat er in die regio maar 3 ziekenhuizen zijn, valt dan nog mee.
Overigens liggen de ziekenhuizen van Roermond en Weert allebei ook nog binnen de 60Km-straal die Kiers hanteert.
Ongetwijfeld spelen de wensen om iets moois en meeslepends neer te zetten van de voormalige bestuurders van Orbis mee in het debakel, maar het zou Kiers sieren wanneer hij zijn column ook eens gebruikt om de onbetrouwbaarheid van de overheid als onderhandelingspartner uit te werken. Niet alleen duren bouwtrajecten tot wel meer dan 10 jaar, maar het is strijk en zet dat in die bouwperiode de overheid minstens twee tot drie keer majeure beleidswijzigingen doorvoert, die de oorspronkelijke aanames over financiering en exploitatie van zo’n gebouw onderuit schoffelen. Meestal wordt het dan bedachte alternatief vervolgens ook weer door een beleidswijziging naar de prullenbak verwezen.
Het ” Paradepaardje” van de Nederlandse ziekenhuizen moet BLIJVEN !Het zou te gek zijn dat zo veel technologie verdwijnt waar andere ziekenhuizen van kunnen leren.
Zelf al jaren werkzaam in de Zorg , maar verbaas me al jaren over de enorme Burocratie ( wat de Bevolking in NL miljarden extra kost ) dat we niet daadwerkelijk willen aanpakken.We moeten Innovaties gaan werken in de Zorg en daar is ORBIS vooruitstrevend in. Het werd door het Ministerie van WVC gesteund. We moeten niet gaan neuzelen over de kosten.Investeren in INNOVATIE is een must ! Dat kan veel Euro s opleveren.
Vanmiddag reed ik langs de A16
van Antwerpen naar Dordrecht en realiseerde me dat wij – de Belastingbetaler in NL- MILJARDEN betaalt heeft aan de HSL-lijn , maar de Thalys rijdt nog steeds niet over de Miljardenlijn , en hij is al weer geruime tijd klaar.
De Politiek laat het allemaal gebeuren en dat geldt ook over de Betuwe Spoorlijn ( ook een Miljardenkostende-lijn), waar zo nu en dan een trein over rijdt.
Laten we eens in DEBAT gaan over de toekomst van de Zorg en niet alleen kijken naar de kosten, maar in een breder perspectief.
De vergelijking met de Titanic kan zorgen voor een oplossing, en is daarom juist erg goed gevonden. Omringende schepen schoten te hulp destijds. Dat is een scheepvaartcode, om maar iets te noemen. En de band speelde tenslotte door tot het laatst. Waar dat op slaat weet ik even niet.
Wat is dit nu voor een artikel? De associatie met onzinkbaar mag dan misschien plaatsbaar zijn, het vergelijk gaat in de verste verte niet op. Bestuurlijk gezien zijn er totaal verschillende factoren die een associatie gestand zouden doen. Een ziekenhuis kent een geheel ander belang en een geheel andere structuur dan een vervoermiddel. Wat te denken van factoren zoals het maatschappelijk belang van een ziekenhuis, wet- en regelgeving et cetera. En dan nog wat anders, meneer Kiers; ludiek denigrerend zijn met Limbabwe, siert u niet.
Ik blijf nog even op zee.
Als er over taskforces etc. gedacht wordt, dan kan de benadering van een smeltende ijsberg ook een symbolisch hulpmiddel zijn. De inspiratie zit in het boekje van John Kotter en Holger Rathgeber over ‘Onze ijsberg smelt’. De kunst van het ontdekken en inzetten van de reeds aanwezige talenten en het belangrijk maken van de juiste mensen op de juiste positie zonder aan verheerlijking te doen. Manage de ‘human capital en resources’.
Om in scheepvaart jargon te blijven: We hoeven nog niet te bergen en te dreggen , maar de tijd dringt in het ijskoude ijs
Ben betrokken geweest over de jaren heen bij doorstartscenarios,van (kleine) ziekenhuizen die eveneens financieel in zwaar weer verkeerden.
De oplossing voor het Orbis dossier is verrassend simpel:
Herstructureren en opknippen van het gehele concern.
Ziekenhuisdelen muv het primaire kernproces onderbrengen bij private zgn a label partijen.
De enige valkuil die ik waar neem is de locale cultuur wat mogelijk een extra barriere vormt voor de huidige RvB om kortdaad en massief te handelen.
Dit “”probleem”” kun je oplossen door een externe taskforce met mandaat te formeren.
In de taskforce zitten belanghebbende partijen, zie het als een Crisisoplossende partij rondom een mogelijk PPS construct.
Banken is mijn huidige ervaring zijn best wel genegen ook de doorstart te financieren mits er een adequaat herstructureringsplan ligt obv nieuw adequaat ondernemend mee risicodragend PPS bestuur.
Paul Sloot/Groningen