Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties1

KPMG ziet platformtechnologie als reddingsboei voor zorgsector

Zorgvisie-redacteur met als specialisme tech en innovatie in de zorg. Tevens stem van de podcast Voorzorg.
Platformtechnologie heeft tal van sectoren drastisch veranderd en kan een oplossing bieden voor veel problemen in de zorgsector, staat in een nieuw rapport van KPMG. Bestuurders en beleidsmakers doen er verstandig aan daar de weg voor vrij te maken om te profiteren van de voordelen en de zorg te behoeden voor de nadelen, zegt partner David Ikkersheim.
David Ikkersheim KPMG
Beeld: KPMG

Zoals Uber het vervoer van personen

Registreren

1 REACTIE

  1. Platform-evolutie in de zorg

    KPMG maakte goede notitie. De ‘r’ laat ik weg en vertaalde dit vanuit het perspectief van Quli – gezondheidsplatform:

    1. Marktmaker: (‘Matchmaking’): snel de juiste partijen of diensten vinden.

    Mensen – patiënten en naasten – en professionals zoeken elkaar én kennis. Wat te besluiten en hoe te handelen op basis van gegevens van unieke mensen en (wereldwijd) beschikbare informatie en kennis. De uitdaging is het gestructureerd en interpreteerbaar verzamelen van gegevens van het individu – uit dossiers van professionals aangevuld met eigen registraties – en die matchen met informatie en kennis op basis van geïnventariseerde behoeften en doelen. In een kennisintensieve sector zoals de gezondheidszorg zal die kennis en informatie primair van de professionals (gids) en bronsystemen (AI, kennisregels, dossier) komen. Daar heeft een platform een bescheiden rol en is dus minder bedreigend voor bestaande ecosystemen.

    2. Marktorkestrator: het coördineren, communiceren, samenwerken en het uitwisselen van data tussen partijen die elkaar al gevonden hebben.

    Gekoppelde platform(s) en bronsystemen moeten voorzien in het uitwisselen van gegevens en context-informatie. Mensen worden gemotiveerd om de juiste actie te ondernemen en bevindingen te registeren. Dat betreft maatwerk en gaat niet alleen over zorg en behandeling maar ook over leefstijl en gezondheid. En is domeinoverstijgend.

    3. Marktregulator: het stellen van voorwaarden aan hoe partijen mogen deelnemen en hoe zij zich dienen te gedragen (direct door regels of met indirecte stimulansen of functies). Dit is belangrijk voor het onderling vertrouwen dat essentieel is voor het goed functioneren van een platform en voor het ecosysteem als geheel.

    Het MedMij Afsprakenstelsel en contractering door de overheid is een goed voorbeeld in de gezondheidszorg. Dat omvat zowel ethische en technische als juridische en financiële afspraken. En stimuleert de standaardisering van registraties in bronsystemen en gestructureerde communicatie over grenzen van zorgdomeinen, regio’s en landen.

    De waardecreatie zit niet in in het verbinden van marktpartijen en het verdienen op basis van data (advertenties) zoals de bekende commerciële platforms doen, maar in ethisch gefundeerd maatwerk inzake:
    a. Empoweren van individuen en hun naasten.
    b. Stimuleren van leefstijl en gezondheid en het voorkomen, vervangen en verplaatsen van zorg en behandeling.
    c. Stimuleren en faciliteren van zelf- en samenredzaamheid in persoonlijke netwerken en steunstructuren.
    d. Het digitaal ondersteund samenwerken en anders en beter aanwenden van kennis en beschikbare gezondheidszorg.

    Een gezondheidsplatform kan zich richten op (toegevoegde waarde voor) één of meer doelgroepen en hoeft niet persé groot te zijn of absolute marktmacht te hebben. Onderaan de streep gaat het om de business case, en ja, die is in financiële zin best lastig …

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.