Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Met Icare terug naar de ‘bedoeling’

De administratieve lasten in de wijkverpleging zijn hoog. In Nederland besteden wijkverpleegkundigen zo’n 10,38 uur per week aan registraties wat zorgt voor frustratie, want tijd die aan administratie besteed wordt, kan niet worden besteed aan zorg voor cliënten. Het wordt tijd dat zorgmedewerkers teruggaan naar ‘de bedoeling’. Maar wat is de bedoeling? En hoe kom je daar? Zorgorganisatie Icare heeft het gedaan. In dit artikel lees je hoe.

Terug naar de ‘bedoeling’

De bedoeling is niets meer en niets minder dan de kern van het werk, hetgeen waarvoor een organisatie is opgericht. Voor zorgorganisatie Icare en haar medewerkers is dit het leveren van een bijdrage aan een goed leven voor haar cliënten en zich inzetten voor de gezondheid en het welbevinden van deze kwetsbare groep. Door te werken vanuit de klant-medewerkerreis gaan ze terug naar de kern van de dienstverlening, zorg voor de cliënt, zonder verspilling en ballast: hun échte bedoeling.

Niet corrigeren achteraf, maar plannen vooraf

Icare werkt sinds 2020 aan administratieve lastenverlichting in de wijkverpleging en is gestart met het principe ‘zorgplan=planning=realisatie, tenzij’. In plaats van achteraf corrigeren gaan ze uit van een goede planning vooraf. Met deze werkwijze wordt de minutenregistratie afgeschaft en is de planning (op basis van het zorgplan) de basis voor de declaratie.

Voor zorgorganisaties is het goed voorspellen van de planning de grootste belemmering om deze registratiewijze in te voeren. Bij Icare ontbraken ook de organisatie-brede planningsafspraken, waardoor er in de loop der jaren veel verschillende werkwijzen zijn ontstaan. Om dit te doorbreken is Icare samen met Morgens in gesprek gegaan met zeven wijkteams over hun huidige planproces. Zij hebben gezamenlijk een nieuw professioneel planproces opgesteld dat zoveel mogelijk aansluit bij de werkelijke situatie. Dit noemt Icare ‘de klant-medewerkerreis’. De hierna ontwikkelde implementatieaanpak is in pilotteams getest en uiteindelijk geïmplementeerd bij de overige 250 thuiszorgteams van Icare.

Resultaat: meer rust, werkplezier en ruimte voor zorg

Het resultaat is een nieuw professioneel planningsproces, inclusief een set van uitgangspunten en beheersmaatregelen. Maar nog belangrijker is de cultuurtransitie die is doorgemaakt. De teams hebben eigenaarschap ontwikkeld. Ze hebben nieuwe manieren van werken eigengemaakt, waarbij het planningsproces een combinatie is van het zorgplan, de planning en de route.

De wijkteams die getraind zijn zien ook veranderingen onder hun medewerkers. Zorgverleners ervaren minder administratieve last, hun planning sluit beter aan op de werkelijkheid en er zijn minder mutaties. De sturing vindt daadwerkelijk plaats op capaciteit in plaats van op planning. Ook ervaren medewerkers meer werkplezier en rust en ruimte voor de cliëntenzorg.
Een resultaat wat niet zonder slag en stoot is bereikt en waar de thuiszorgteams van Icare trots op kunnen zijn.

Wil je ook administratieve lasten verminderen, met de zorgmedewerkers in de lead zodat we écht de juiste zaken aanpakken? Dit met behulp van interactieve, inspirerende werkvormen? Neem dan contact op met Marije Overbeek, consultant bij Morgens.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.