Alles wat ook maar iets met het gebruik van data te maken heeft, wordt dan meteen ‘artificial intelligence’. En alles wat geautomatiseerd tekst verwerkt of genereert, krijgt het etiket ‘chatbot’, waarbij een verwijzing naar het in korte tijd bekend geworden ChatGPT natuurlijk niet mag ontbreken.
Het is natuurlijk ook leuk om aan te haken bij nieuwe technologische ontwikkelingen en daar inspiratie uit te halen. Het kan zo maar helpen een deel van de problemen in de zorg op te lossen. Alleen: daar is wel wat meer voor nodig dan een leuke hype voor consumenten.
Een uitgebreid klinisch onderzoek is niet altijd nodig, niet iedere toepassing is medisch-inhoudelijk tenslotte, maar technologie moet zich wel eerst bewijzen, betrouwbaar blijken en vertrouwd worden. En dan moet het nog aansluiten bij de werkwijze van de zorgverleners en passen in de visie van de organisatie.
De zorg schiet niet veel op met hypes en kan het zich niet veroorloven ondoordacht op de eerste de beste tech-trein te springen. Dat ziet er misschien lekker innovatief uit voor de buitenwacht, maar voegt weinig toe.
Daarom staan de tech-artikelen op deze site vol met mensen die zich bezighouden met de achterliggende vragen, zodat de nieuwe technologie ook daadwerkelijk wat toevoegt voor de patiënt en de zorgprofessional. Minder flitsend misschien, maar een stuk constructiever.