Een individueel zorgplan leidt niet tot een betere levenskwaliteit of beter zelfmanagement. Dat blijkt uit een project onder Utrechtse diabetespatiënten.
Dat signaleert onderzoeksinstituut NIVEL. Wel
U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan
Login of Maak een account aanDat signaleert onderzoeksinstituut NIVEL. Wel
BSL Media & Learning
Walmolen 1, 3994 DL Houten
Postbus 246, 3990 GA Houten
#2 Complicaties zijn dan in ieder geval herleidbaar en meetbaar waardoor ze mogelijk kunnen worden voorkomen. Meest basale verbetergedachte.
Mooi al die management om d patiënt en met de patiënt… en de harde uitkomsten? Minder complicaties ed. hierdoor?
Er is blijkbaar nog veel te doen bij de participatie en de inbreng van de klant bij diens zorgplan, dat is een terechte constatering. Echter het ter discussie stellen van nut en noodzaak van een zorgplan lijkt ons onzinnig en niet legitiem. Zonder zorgplan kun je het net zo goed over vrijwilligerswerk gaan hebben. Zorgverlenen is een vak met een methodische onderlegger. Vanuit de klant/burger beredeneerd is het bovendien volstrekt onacceptabel dat men zomaar wat aanrommelt zonder de moeite te nemen om de W’s vast te stellen en uit te werken; Waarom Welke zorg Waartoe en met Wiens inbreng.
Gaat er uiteindelijk om welke belofte wordt gedaan aan de klant en de maatschappij en de mate waarin de organisatie voorziet (doelrealisatie). Daar blijkt dan ook meteen de meerwaarde uit van een zorgorganisatie en moet het (maatschappelijk) rendement ook uit blijken.
Drie vliegen in een klap; door de fundamentele methodiek op orde te hebben heeft een klant inbreng in diens eigen gezondheidsproces en weet een organisatie wat haar onderscheidende meerwaarde is.
Quite is een onine systeem waarbij de klant in 2015 zelf de voortgang meet en een organisatie rapporteert op onderscheidende meerwaarde. Dit is ook het vertrekpunt geweest bij de ontwikkeling; Zicht op de klant, Greep op de organisatie en Ruimte om te ondernemen.