Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties3

Individueel zorgplan helpt nauwelijks

Carina van Aartsen is redacteur bij Zorgvisie en Skipr. Ze schrijft over alle sectoren van de zorg, maar vooral over de ouderenzorg en eerste lijn. Omdat daar nu de grootste uitdagingen liggen: voor de zorg zelf maar ook voor de samenleving. Als aandachtsgebieden heeft zij de thema´s: governance, zorgverzekeraars en financiën.
Een individueel zorgplan leidt niet tot een betere levenskwaliteit of beter zelfmanagement. Dat blijkt uit een project onder Utrechtse diabetespatiënten.
Individueel zorgplan helpt nauwelijks
Foto: ANP/Koen Suyk

Dat signaleert onderzoeksinstituut NIVEL. Wel

Registreren

3 REACTIES

  1. Lees alle reacties
  2. Er is blijkbaar nog veel te doen bij de participatie en de inbreng van de klant bij diens zorgplan, dat is een terechte constatering. Echter het ter discussie stellen van nut en noodzaak van een zorgplan lijkt ons onzinnig en niet legitiem. Zonder zorgplan kun je het net zo goed over vrijwilligerswerk gaan hebben. Zorgverlenen is een vak met een methodische onderlegger. Vanuit de klant/burger beredeneerd is het bovendien volstrekt onacceptabel dat men zomaar wat aanrommelt zonder de moeite te nemen om de W’s vast te stellen en uit te werken; Waarom Welke zorg Waartoe en met Wiens inbreng.
    Gaat er uiteindelijk om welke belofte wordt gedaan aan de klant en de maatschappij en de mate waarin de organisatie voorziet (doelrealisatie). Daar blijkt dan ook meteen de meerwaarde uit van een zorgorganisatie en moet het (maatschappelijk) rendement ook uit blijken.
    Drie vliegen in een klap; door de fundamentele methodiek op orde te hebben heeft een klant inbreng in diens eigen gezondheidsproces en weet een organisatie wat haar onderscheidende meerwaarde is.
    Quite is een onine systeem waarbij de klant in 2015 zelf de voortgang meet en een organisatie rapporteert op onderscheidende meerwaarde. Dit is ook het vertrekpunt geweest bij de ontwikkeling; Zicht op de klant, Greep op de organisatie en Ruimte om te ondernemen.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.