Zorgaanbieders reageren positief op het maandag uitgelekte nieuwe inkoopbeleid voor de langdurige zorg. Brancheorganisatie ActiZ is blij dat er een volgende stap wordt gezet in het cliëntvolgend maken van de zorgfinanciering. De Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland (VGN) heeft moeite met het feit dat de basistarieven door zorgkantoren verschillend kunnen worden toegepast.
De grote lijnen van het nieuwe
Iets te snel getypt: Consumenttevrenheidsschaal -> Consumenttevredenheidsschaal.
@Onderwater:
Ik was waarschijnlijk te snel met mijn conclusie dat de bekostiging cliëntvolgend wordt. Maar het restaurantverhaal duidt wel op in ieder geval de intentie om de zorg cliëntvolgend te maken
Ik lees niet in de plannen dat deze clientvolgend worden! Aanbieders en zorgkantoren overleggen met elkaar zonder dat de clienten daarbij een echte stem hebben. Zorgkantoren praten niet namens clienten maar namens de financiers en de markt.
‘In het nieuwe inkoopbeleid kunnen instellingen die willen excelleren met bijvoorbeeld hun horecafunctie hierover kwaliteitsafspraken maken met het zorgkantoor.’
Uitstekend dat niet alleen de bekostiging maar ook de zorg zelf cliëntvolgend wordt. En er is inmiddels een meetinstrument waarmee niet alleen de cliëntwaardering maar ook de – veranderende – cliëntwensen op een zeer eenvoudige manier gemeten kunnen worden: de <a title=’Link naar de schaal’ href=’https://gezondezorg.org/ucts.php’ target=’_blank’>Universele Consumenttevrenheidsschaal</a>.
Extramurale zorgaanbieders willen graag in gesprek met Zorgkantoren. Daarnaast moeten zij ook in gesprek met Zorgverzekeraars en Gemeenten. Al deze partijen hebben zo hun eigen visie, wensen en eisen. De gespreksdichtheid neemt grote vormen aan, de bureaucratie die daarvan het gevolg is ook.