Gary Kaplan, CEO van Virginia Mason medical center, heeft de medisch specialisten in zijn ziekenhuis 'aangepakt'. Alleen als zij hun gedrag veranderen, lukt het de zorg te ontdoen van verspilling en de patiënt de beste zorg te bieden. Dat hield hij zijn gehoor voor op het Zorgvisie Executive Seminar, donderdag 30 januari in Houten.
Gary Kaplan, donderdag 30 januari keynote
Toyota, Lean, Goeroe 1, Schellekens 2, Goeroe 3: en hup weer naar Amerika. Wat kost dit en wat levert het op? We weten toch al lang hoe het zit? Artsen hebben nu eenmaal meer charisma dan leiders, die zich voorstaan op hun leiderschap. Jammer, dan hadden leiders eerst dokter moeten worden. Niet elke keer met die frustratie aan blijven komen.
Een suggestieve headline die de specialist onmiddellijk negatief neerzet. Het lijkt net alsof we aan de vooravond staan van een veldslag, waarbij specialisten de ‘bad guys’ en bestuurders de ‘good guys’ zijn. Ik heb een andere boodschap uit het verhaal van Kaplan en Silversin gehaald.
Dat de zorg anno nu een andere mindset en cultuur vragen dan 20 jaar geleden is duidelijk. Steeds hogere kwaliteitseisen vragen om teamwork van professionals en bestuurders en over silo’s heen kijken. Continu aanpassen en verbeteren van het zorgproces volgens Lean principes is daarbij buitengewoon waardevol.
Wat Kaplan en Silversin m.i. zeer terecht betogen is dat je de benodigde verandering niet kunt afdwingen, maar alleen door ‘engagement’ in een iteratief proces kunt bereiken. Geen snelle ‘technical fixes’, maar ruimte voor ‘adaptive change’. Dat is bijzonder moeilijk en vraagt het uiterste van bestuurders, managers en artsen. En ja, als aan het eind van de rit enkele individuen niet mee kunnen of willen in het veranderingsproces, dan moet je aan termen als ‘aanpakken’ denken.
Dit artikel bevat goede elementen die leerzaam kunnen zijn, maar ook uitspraken die heel amerikaans zijn en veel te kort door de bocht. Goede elementen zijn het gezamenlijk proberen de zorg patientvriendelijker, efficienter en goedkoper te maken. Uitspraken dat specialisten ‘aangepakt moeten worden’, de professionele autonomie de kwaliteit schade toebrengt en leidt tot verspilling zijn in zijn algemeenheid onjuist. Zorgprofessionals bepalen zelf hoe zij zorg geven. Dat verander je niet. Op moment dat specialisten en ziekenhuis parallelle belangen krijgen en zorgprofessionals mede eigenaar worden van ziekenhuizen verandert er veel ten goede. Door de komst van integrale tarieven per 1 januari 2015 komt dit vanzelf naderbij.
Artsen worden overstelpt met allerlei kwaliteits- een management eisen in het kader van doelmatigheid en efficiëntie. komen er gelijkaardige criteria voor managers en bestuurders in de zorg?