Verhagen zou in dat scenario als vice-premier zitting nemen in het nieuwe kabinet van CDA, VVD en PVV. Althans, als de partijen deze week de hardste noten van de kabinetsformatie weten te kraken: sociale zekerheid en zorg.
Onoverbrugbare verschillen
De verschillen lijken onoverbrugbaar. De partij van Wilders wil niets bezuinigen in de zorg en wil de ouderenzorg zelfs verbeteren met 10.000 extra verpleegkundigen. Hoe is dit verenigbaar met de straffe bezuinigingsagenda van VVD en CDA? Misschien is een compromis haalbaar. Stel dat de PVV haar extra verpleegkundigen krijgt, dan kan er elders in de zorg best wel wat af. Interessant wordt het gedoogakkoord, waarin staat omschreven welke maatregelen de PVV door de vingers zal zien.
Cure en care
Als de VVD de minister levert, gelden Edith Schippers en Halbe Zijlstra als kandidaten. Maar belangrijker dan de persoon is de portefeuille van de nieuwe minister. Die doet traditioneel gesproken cure. Ligt het echter niet veel meer voor de hand de nieuwe bewindspersoon de portefeuille care te geven? Anders dan bij de cure ontbreekt bij de AWBZ consensus en duidelijkheid over hoe het verder moet. De Raad voor de Volksgezondheid en Zorg adviseerde in 2008 om concurrerende zorgverzekeraars de AWBZ te laten uitvoeren. Maar politieke partijen zijn hopeloos verdeeld. Alleen de VVD ziet nog een grote rol weggelegd voor zorgverzekeraars. D66 aanvankelijk ook. Maar toen het CPB berekende dat overheveling naar gemeenten meer zou opleveren qua bezuinigingen veranderde de partij haar standpunt. Ook de PvdA zit op deze lijn. Het CDA wil burgers vouchers geven om zorg mee in te kopen. PVV en SP willen de huidige organisatie intact houden.
AWBZ-problematiek
Kortom, de problematiek van de AWBZ is politiek en bestuurlijk veel ingewikkelder. Daarnaast is de ouderenzorg gezien de vergrijzing veel belangrijker. Alleen een minister kan de jarenlange impasse op dit dossier doorbreken. Waarom niet VVD-Kamerlid Anouchka van Miltenburg? Zij kent dit dossier als geen ander.
Lees ook: