BD is een wereldwijd medisch-technologisch bedrijf, met als doelstelling: advancing the world of healthTM. Dat doet BD door het bevorderen van medische innovatie, diagnostiek en zorg. “Met meer dan 125 jaar ervaring focust BD focust zich op drie pijlers: 1. het verbeteren van de veiligheid van patiënten, 2. zorgpersoneel beschermen tegen veiligheidsrisico’s, personeelstekorten helpen tegen te gaan en werktevredenheid vergroten3. verhogen van de efficiëntie in de gezondheidszorg”, legt Alexander Alonso, General Manager BD Benelux, uit. “De crux daarbij is om over de schotten heen te kijken. Veel techniek is ontwikkeld in silo’s. Nu hebben we een gezamenlijke aanpak nodig om te kunnen ontschotten.”
Samenwerking
Samenwerking is de oplossing. Dat blijkt uit een Nederlands praktijkvoorbeeld dat in de ambassade wordt gepresenteerd. Koos Dijkstra, Deputy Head Department of Pharmacy and Clinical Pharmacology van Amsterdam UMC, en Isabel Römer, European Marketing Manager Hospital Automation Solutions van BD, laten zien hoe drie apotheekrobots en een geavanceerd doseringssysteem zijn geïmplementeerd in het ziekenhuis. Met als doel het verminderen van het risico op fouten en zorgen dat het proces van medicatie distributie efficiënter verloopt. “Een van de succesfactoren is dat alle betrokkenen vanaf het begin van het proces samen hebben gekeken naar integratie”, legt Römer uit. “Een tweede succesfactor is de betrokkenheid van verpleegkundigen als ambassadeurs”, vindt Dijkstra. Maar ook van de andere medewerkers. Amsterdam UMC heeft ‘some really innovative people’, zo zegt hij trots. Het ziekenhuis heeft nu plannen voor zelfsturende karretjes die pendelen tussen apotheek en afdeling en RFID-chips op medicijndoosjes die op meters afstand zijn te lezen.
Veiligheid
Deze vorm van ‘proof of concept’ zou exemplarisch moeten zijn voor de implementatie van alle technologie binnen het zorgveld. Ook als het gaat om AI. Dat betoogt Myriam Fernández Martín, Head of Health Innovation EMEA Amazon Web Services (AWS). Zij is aanhanger van ‘voorzichtig en veilig’, en met ‘veilig’ bedoelt ze vooral veilig voor de patiënt. Een belangrijk onderdeel van verantwoorde innovatie is training: “Train jezelf en train je team”, aldus Fernández Martín. “En investeer in cultuur om veranderingen goed te managen”. “Maar let op … we weten uit ervaring dat cultuur veranderen een moeizaam en langzaam proces is”, voegt Lucien Engelen toe.
Impact
Eigenlijk is dat precies wat HIMSS monitort. De Healthcare Information Management Systems Society kijkt op lokaal, nationaal en internationaal niveau wat de impact is van digitale transformatie. Dat doet ze aan de hand van een suite aan zogenaamde ‘maturity models’, legt Senior Digital Health Advisor Ellen Klaus van HIMSS uit. “Daarmee kijken we bijvoorbeeld naar de patiëntbetrokkenheid. Begrijpen ze de werking? Weten ze wat ze ermee kunnen? Maar we kijken ook of de infrastructuur wel klaar is voor deze technologie en of iedere organisatie wel kan aansluiten?” Op nationaal niveau kijkt HIMSS bijvoorbeeld of landen en organisaties wel klaar zijn voor de EHDS (European Health Data Space).
Open mind
Er zijn nogal verschillen in digitalisering, zo laat Eleonora Varntoumian zien. Zij is Policy Officer & Lead voor het project Medication Shortages and Patient Safety” bij de European Health Management Association (EMHA). “Wij hebben het hier over generative AI, maar er zijn landen waar niet eens iedereen beschikking heeft over een computer”, aldus Varntoumian. “We hebben financiën beschikbaar en programma’s om die digitale verschillen te verkleinen, maar er moet nog heel veel gebeuren.” Anticiperend op de komende Europese verkiezingen wil zij geen politieke uitspraken doen, maar wel wat algemene adviezen geven. Het gaat niet persé om geld, want dat is er wel. Het gaat eerder om gedrag. “Het is mijn droom dat, als je in het ziekenhuis belandt, je overal in Europa precies dezelfde behandeling krijgt. Voor die harmonisatie is een open mind nodig en bereidheid om kennis te delen tussen de verschillende landen. Niemand hoeft het wiel opnieuw uit te vinden.”
BD, de BD logo, en alle andere handelsmerken zijn eigendom van Becton, Dickinson and Company of zijn dochterondernemingen. ©2024 BD. Alle rechten voorbehouden BD-125050