Kleine ouderenzorgorganisaties voeren minder verbeteracties uit, maar leveren wel betere zorg. Dat blijkt uit het proefschrift ‘Trinity of Quality Improvement’ van Sjenny Winters. Zij promoveerde op vrijdag 12 september 2014 aan het instituut Beleid & Management Gezondheidszorg (iBMG) van de Erasmus Universiteit Rotterdam.
Winters onderzocht hoe de kwaliteit van
Is deze uitkomst gescreend en gecorrigeerd op precies dat statistische effect dat Nobelprijswinnaar Daniel Kahneman aantoonde? Kleine organisaties zijn altijd oververtegenwoordigd in de groep ‘best’ presterende organisaties; net als overigens in de groep ‘slechtst’ presterende organisaties. Hoe kleiner de organisatie, hoe geringer statistisch namelijk de tendens naar het midden is.
Kortom: wat is de waarde van deze onderzoeksuitkomst precies? Op basis van de quote in Zorgvisie nog weinig.
Uitdaging voor concerns om een ”lichter” concept te ontwikkelen op basis van kleinschaliger concepten en waarvan het businessmodel op basis van wonen en zorg scheiden is (mensen betalen hun eigen huur en service (voorzien in levensonderhoud). Dan blijft er letterlijk energie en focus over om enerzijds publieke en kwalitatief hoogwaardige zorg te bieden, en anderzijds een particulier en aangenaam woon- en service component te leveren. Wij zien de succesformule bij een twintigtal kleinschalige woonvormen die wij regelmatig toetsten met behulp van het Improvement Mdoel. Ook wij geloven stellig in focus op het inhoudelijk klantproces zelf, en het toepassen van kwaliteit daar waar het hoort. zie http://www.stichtingbim.nl
Interessant dat Zorgkantoren en zorgverzekeraars het liefst grote instellingen contracteren. Vanwege beheersbaarheid en controle werken zij liever met 5 grote aanbieders i.p.v. 100 kleintjes. Wat zegt dat dan over de kwaliteit?
Omdat zorginstellingen steeds vaker fuseren en daarmee steeds groter worden ben ik benieuwd wat dit voor invloed gaat hebben op de kwaliteit van de geleverde zorg!
interessant artikel, maar is veel tekst besteed aan de inleiding en weing aan de cotext (wat is een kleine organisatie) en de werkelijke resultaten (wat zijn de worst en best practices en waar gaat het dan over)