Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Uitslag poll: ‘Triage vraagt ook om tijd en mankracht’

Corine Lutz
Van de dertien reacties op de stelling ‘heruitvinden van triage is een wassen neus’ denken tien lezers dat de inzet op triage geen oplossing is voor de wachttijden en wachtlijsten in de zorg. Drie lezers vinden het terecht dat de minister inzet op triage om de schaarse zorg te verdelen.
Beeld: Canva

Vooral de drie voorstanders wisten hun antwoord uitgebreid te motiveren. “Triage, mits uitgevoerd door de beste behandelaars zou heel veel ‘zorgzoeken’ en onnodige kosten voorkomen.”

Niets nieuws

Volgens een zorgmanager uit een ziekenhuis is triage nooit weggeweest. “Indien een arts een patiënt voor een ingreep op de wachtlijst zet bepaalt deze de urgentie. Dus dit is niets nieuws.”

Een gedragswetenschapper schrijft dat triage wel kan helpen bij het verdelen van schaarse zorg, maar geen oplossing biedt aan wachttijden en toegankelijkheid. “Wachttijden nemen mogelijk zelfs toe als er niet meer personeel is, want triage vraagt ook om tijd en mankracht.” De lezer benadrukt het belang van een andere visie op de maatschappij, gezondheid, zorg en samenleving. “Dat is nodig voor een kentering.”

Crisis voorkomen

“Triage gecombineerd met centrale besluitvorming over wie de zorg nodig heeft, zorgt dat je bij hoge druk de patiënt die de zorg het meest nodig heeft het eerst gaat helpen en dus draagt het bij om crisissituaties te voorkomen”, schrijft een projectleider uit de ouderenzorg.

Toch komt in de drie reacties duidelijk naar voren dat de inzet op triage niet de oplossing is voor de problemen in de zorg. “Het verandert niks aan de zorgvraag die mensen hebben en het feit dat er te weinig plek en personeel is, ook voor de minder urgente zorgvragen.”

De projectleider pleit dan ook voor meer aandacht voor het voorkomen van zorg. “In de ouderenzorg ligt de oplossing daarin vooral in nieuwe woonvormen, samenwerking met de informele- en mantelzorg en in bijvoorbeeld automatisering en robotisering om mensen langer zelfredzaam te houden.”

Inzet op de hele keten

Een transitiemanager, die triage niet als oplossing ziet, schrijft ook dat de oplossingen op een heel ander terrein liggen. “Start met het inrichten van een keten die draait om de patiënt in plaats van uitbetaling van en naar de verzekeraars. Daarnaast veel meer kijken naar lange termijn effecten. De huidige vergrijzing was al jaren bekend. Inzetten op meer beweging en sociale contacten, daarnaast het inzetten van paramedisch personeel brengen zorg terug.”

Ook wijst een lezer op de noodzakelijke triagecapaciteit. “Als je dat niet op orde hebt, krijg je eindeloze wachtrijen voor iedereen. Voorzie dan ook capaciteit voor minder ernstige problemen. Zo kan triage wel bijdragen aan oplossingen, maar er zijn nog veel meer hefbomen om wachttijden aan te pakken.”

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.