Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties4

Iris Wallenburg: Overheid en zorg te naïef over vercommercialisering van zorg

Er wordt te weinig nagedacht over de lange termijnconsequenties van commerciële bedrijven, zoals commerciële kleinschalige woonvoorzieningen en technologiebedrijven met AI-applicaties die het arbeidsmarkttekort zouden verhelpen. De nieuwe hoogleraar sociologie van de zorg, Iris Wallenburg, wil de gevolgen onderzoeken van assetization
Iris Wallenburg, hoogleraar sociologie van de zorg

In het onderzoek van Wallenburg gaat

Registreren

4 REACTIES

  1. Interessant stuk maar commercialisatie en “assetization” is een erg eenzijdige benadering. De patiënt en zijn/haar kwaliteit van leven moet mijn inziens centraal staan en dat kan ook in een commerciële omgeving. Natuurlijk mogen de kosten en/of winst niet centraal staan! Maar datzelfde geldt ook voor protocollen (en procedures) die soms tot doel zijn verheven of de arbeidsvoorwaarden van de zorgverlener. Zo is er bijvoorbeeld geen huisartsen en verpleegkundigen tekort in FTE’s, maar in werkzame uren…….

    Value Excellence facilitator in ruste

    • Beste Value Excellence facilitator in ruste:
      ‘ De patiënt centraal’  schuurt helaas met de volgende feiten:
      * winst boven welzijn is niet altijd in het belang van de patiënt;
      * het huidige declaratiesysteem beloont onnodige behandelingen. Niet altijd in het belang van de patiënt.
      * patiënten zijn gebaat bij onderlinge samenwerking; het huidige systeem van concurrentie, en van ‘ niet mijn probleem, maar ik verwijs u door naar’ ……faciliteert niet.
      * wie coördineert bij complexe zorgvragen? Degene die het patiëntvriendelijkste zegt: ‘ ik verwijs u door naar’ ….?
      * complexiteit van zorgverzekeringen; niet iedereen heeft een iPad , en de vermogens om zich een weg te banen in het oerwoud van verzekeringen.
      * door de huidige omstandigheden is de werkdruk voor zorgverleners nogal hoog; wantrouwen heeft immers zijn prijs. Dit betekent dat zorg niet altijd op de individuele patiënt kan worden afgestemd.
      Hiernaast:
      * niet elke patiënt wil centraal staan; er zijn nog steeds patiënten die er op staan dat de arts de beslissingen neemt.
      * verzekeraars hebben de neiging om kostenbeheersing te verkiezen boven kwaliteit.
      * verzekeraars beperken de keuzevrijheid door patiënten alleen te vergoeden in het geval van gecontracteerde aanbieders.
      Beste Value Excellence facilitator in ruste:
      Ik hoop oprecht dat u in ruste blijft, en dat u ervan geniet.

  2. Lees alle reacties
  3. Eindelijk een zienswijze die een integrale benadering presenteert. Als econoom lees ik met genoegen dat de 4 ontwikkelingsrichtingen differentiatie, parallellisatie, integratie en specialisatie alle worden vermeld. Ook het proces van de stappen van startdoel naar uiteindelijk doel en de al dan niet onderkende bijverschijnselen onderweg komen in beeld. Al met al doet het mij denken aan het bekende gezegde: denkt aleer gij doende zijt en zijt gij doende, denkt dan nog!
    Hopelijk krijgt dit gedachtengoed voldoende volgers om de producten van onvoldoende opgeleide adviseurs, bestuurders en toezichthouders van het toneel te doen verdrijven. Die producten hebben al schade genoeg opgeleverd in het zorglandschap.

  4. zeer lovenswaardig prof Wallenberg probleem is alleen dat er in deze ‘markt” zeer veel geld valt te verdienen. En dat zullen de “markt” partijen niet snel opgeven. Vooral schimmig wordt het als private Equity partijen deze zorg door verkopen. dan zitten de eigenaren ineens niet meer in Nederland. Maximaliseren van de winsten is prioriteit nummer 1 we moeten vooral niet in het mes lopen van de zelfregulerende markt.Ouderen zijn geen verhandelbare units.
    gr jan Sluimers

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.