Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Bevolkingsonderzoek NL: verborgen troeven

Randstad Groep Nederland
Bevolkingsonderzoek Nederland, bekend van de landelijke preventieve onderzoeken naar borst-, baarmoederhals- en darmkanker, vond met Randstad Consultancy verrassende inzichten over ‘verborgen troeven’ die vanaf nu de basis vormen voor een sterk HR-beleid.

De uitdaging voor Bevolkingsonderzoek Nederland (BVO) is groot: de circa 1.000 medewerkers voor de organisatie behouden en intussen succesvol werven op een krappe arbeidsmarkt. Hoewel BVO al jaren grote bekendheid geniet vanwege haar preventief onderzoek, vertaalt dit zich niet automatisch in aantrekkingskracht op de arbeidsmarkt. HR-manager Hilke van Helvoort benadrukt: “We zijn een fantastisch bedrijf en hebben een heel helder maatschappelijk doel. De medewerkers voelen de purpose. En toch geldt voor ons dat we niet vanzelf op de radar komen van medewerkers in de zorgsector.”

Competitieve arbeidsmarkt

Een samenwerking met Randstad Consultancy resulteerde in een Employee Value Proposition (EVP)-onderzoek, dat verrassende inzichten opleverde. Jozien Schaake van Randstad Consultancy: “Data-gedreven inzichten zijn essentieel om je employer brand te onderzoeken en te versterken in de competitieve arbeidsmarkt van vandaag en morgen.” Het onderzoek bracht enkele eyeopeners aan het licht. Van Helvoort deelt enthousiast: “Wij volgen de CAO Ziekenhuizen, met redelijke salarissen. Maar voor het geld ga je niet specifiek bij deze werkgever werken. Er was wel iets anders: wij waren ons er onvoldoende van bewust dat wij heel goede secundaire arbeidsvoorwaarden hebben. Die maken ons, ook voor mensen die niet uit de branche komen, potentieel een aantrekkelijke werkgever.”

Beroepstrots en professionaliteit

Zo was BVO zich blijkens het onderzoek onvoldoende bewust van de aantrekkingskracht van haar flexibele contractmogelijkheden: “Vanaf 16 uur kun je al bij ons werken. Dit is bijzonder aantrekkelijk in de zorgbranche, vooral voor mensen rond de 55 jaar die mogelijk te maken hebben met mantelzorg of andere verplichtingen. Niet dat we ons niet bewust waren van de kracht van onze kleine contracten. Maar het onderzoek heeft wel heel helder gemaakt dat dit een ‘knop’ is waar we op kunnen drukken: het is een van de dingen die ons uniek maakt.”

Ook kwam naar voren dat BVO als expertisecentrum in professionele zin een unieke positie heeft. Van Helvoort: “Of je nu op de cliëntenservice werkt of dat je als mammolaborant de screening doet, of dat je als data-analist de data analyseert: bijna iedereen in onze organisatie is een expert in een vakgebied. Beroepstrots en professionaliteit zijn daarom belangrijke zaken om in ons wervings- en retentiebeleid te benadrukken: hier kan je als professional het verschil helpen maken in het leven van veel mensen.” Toch zijn er uitdagingen, zoals de balans tussen centrale aansturing en lokale autonomie na een recente fusie. Van Helvoort: “We onderzoeken continu hoe we werkdruk kunnen verlagen zodat medewerkers plezier in het werk behouden.”

Troeven helder, aan de slag

Met de inzichten uit het onderzoek in de hand werkt BVO verder aan de HRstrategie. Kerngegeven: balans tussen professionalisering en autonomie. Van Helvoort: “We weten nu wat we moeten koesteren en verbeteren en hoe we de kracht van Bevolkingsonderzoek Nederland kunnen uitdragen. Inderdaad, de troeven zijn nu helder en we gaan aan de slag!”

De 5 HR-Actiepunten van bevolkingsonderzoek Nederland

  1. Positie als uitvoeringsexpert versterken
  2. Arbeidsvoorwaarden benadrukken
  3. Werk-privébalans promoten
  4. Flexibele contractmogelijkheden uitlichten
  5. Balans vinden tussen centrale sturing en autonomie

Neem voor meer informatie contact op met Jozien Schaake

Randstad Groep Nederland biedt met de bundeling van kennis en expertise van de merken – Randstad, Yacht, Tempo Team en BMC- een brede HR expertise om complexe personele uitdagingen en vraagstukken in ziekenhuizen en zorginstellingen op te pakken.

 

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.