Rijksdatastaat. Laten we hopen dat dit door ambtenaren verzonnen prachtwoord snel zijn weg vindt naar het woordenboek. Los daarvan is het natuurlijk de natte droom van elke beleidsmaker. Eén systeem waarlangs alle zorgdata veilig, AVG-proof van zorginstelling naar zorginstelling kunnen stromen en ook nog gebruikt kunnen worden voor afrekening met de zorgverzekeraar. Of wat te denken van de informatie-uitvragen van de toezichthouders? Het zou levens redden en zomaar miljarden kunnen schelen op de begroting. Dat beeld is zo aantrekkelijk dat onze lezers er vrijwel allemaal voor kiezen.
VECOZO
“Er zijn veel te veel ict-systemen in het veld”, schrijft een transferverpleegkundige. “De aanbieders verdedigen hun eigen systeem, waardoor de gegevensuitwisseling in de praktijk niet haalbaar is. (…)” Hij vervolgt: “Centrale sturing is de enige mogelijkheid om de kennisoverdracht in het zorgveld soepeler te laten verlopen. Dit zou wel veel ict-ers hun baan kosten.”
Volgens een commercieel manager is het niet alleen gewenst, maar ook mogelijk: “Zorgverzekeraars hebben vele jaren geleden met de bouw van VECOZO – het uitwisselingssysteem voor administratieve zorggegevens-PdW – al bewezen dat een landelijk systeem gebouwd en geintroduceerd kan worden. Neem daar nou een voorbeeld aan.”
Een directeur uit de ziekenhuiszorg voegt daaraan toe: “Graag wel door een nieuw op te richten partij die niet zoals Chipsoft zich schandalig blind verdient aan de Nederlandse zorg.”
Link met het IZA
Sommigen leggen de link naar het toekomstbestendig houden van de Nederlandse zorg. Rijksdatastaat zou er in hun ogen voor kunnen zorgen dat een programma als het Integraal Zorgakkoord tot resultaten gaat leiden.
“Een van de redenen dat IZA niet van de grond komt, is het ontbreken van een centrale uniforme betrouwbare centrale uniforme digitale gegevensuitwisseling en opslag”, schrijft een directeur in de eerstelijnszorg. Hij vervolgt: “Als we zo doorgaan verandert het IZA in het IBA – het Integraal Belangen Akkoord. Doodzonde want een centrale databank is haalbaar, als we dit met z’n allen willen en bereid zijn onze eigen belangen ondergeschikt te maken aan het algemene belang: passende zorg voor elke burger die zoveel mogelijk evidence based is en tevens toetsbaar is op effectiviteit.”
Een hoofd ziekenhuisapotheek vult aan: “Wanneer data regionaal geanalyseerd kunnen worden en hieruit volgende acties neergelegd bij de directe zorgverleners (…) benut je bestaande zorgsystemen voor bekostiging, zet je de regionale organisaties veel meer in hun kracht en krig je lokaal ook veel betere aansturing en regie op realisatie van de doelen uit het IZA.”
Vertraging
Tot slot een kijkje naar het – mimimale – kamp dat het oneens is met de roep om rijksdatastaat. Een adviseur zegt er dit over: “Mosterd na de maaltijd, simpelweg EHDS (de Europese gezondheidsdataruimte die in opbouw is-PdW) implementeren is veel effectiever. Er is verder geen enkele garantie dat een ‘rijksdatastaat’ de gewenste processen zal versnellen, integendeel, de ervaring van de afgelopen 25 jaar heeft geleerd dat de bemoeienis van ‘het Rijk’ (in dit geval het ministerie van VWS) eerder leidde tot vertraging dan tot versnelling.”
Helaas moeten we deze adviseur, die het feestje danig verstoort, dan wel weer gelijk geven.
Dit is een poll
Zorgvisie houdt regelmatig een poll om de meningen van bestuurders, managers en zorgprofessionals te vragen. Op basis hiervan verschijnt een artikel op de website. Het is met nadruk een peiling en dus zeker geen wetenschappelijke bijdrage.