Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Bergman Clinics & de Huisartsen Raad: waardevol wederkerig klankbord

Bergman Clinics
De Huisartsen Raad van Bergman Clinics komt vier keer per jaar bijeen voor overleg en kwalitatieve feedback op nieuwe ontwikkelingen. Het is een formule waarin wederkerigheid centraal staat. Voor Bergman Clinics leveren de bijeenkomsten waardevolle input op voor het verbeteren van haar dienstverlening. Voor de betrokken huisartsen en hun collega’s in het land is het een plek voor het delen van feedback en het opdoen van kennis.
v.l.n.r. Raymond van der Meijden (huisarts), Daphne van Dam (Bergman Clinics), Ageeth Doets (huisarts), Laura Melenhorst (huisarts) en Eelco Parie (Coebergh Communicatie & PR)

Na afloop van de laatste bijeenkomst van de Huisartsen Raad van 2024 komen drie huisartsen en Daphne van Dam, plastisch chirurg en Chief Medical Officer van Bergman Clinics, bij elkaar. Het doel van deze follow-up en petit comité is een openhartige reflectie op het nut en de noodzaak van dit huisartsengremium, maar ook om in te zoomen op uitdagingen waar huisartsen momenteel in hun dagelijkse praktijk mee te maken hebben. Naast Van Dam schoven Raymond van der Meijden, huisarts en huisarts-opleider en werkzaam in Almere, Ageeth Doets, waarnemend huisarts in Almere-Hout, en Laura Melenhorst, huisarts in Bussum, aan.

Stroomlijnen

Bergman Clinics communiceert het hele jaar door actief met huisartsen. Zo is er het portal ZorgDomein, zijn er radio- en tv-commercials en interviews, hangen er posters in wachtkamers en is er een actieve deelname aan talloze congressen. Ook zijn er webinars en is er een frequente nieuwsbrief. De Huisartsen Raad past in deze rij van middelen en springt er daarbij met name uit door haar interactieve karakter. Bergman Clinics’ Daphne van Dam: “De Huisartsen Raad is voor ons een belangrijk instrument om een vinger aan de pols te houden. Het is vaak een startpunt van verbetering van onze dienstverlening richting onze eigen cliënten. Zo hebben we met input uit de Raad ons doorverwijsproces – onder meer bij oogzorg – aanzienlijk beter kunnen stroomlijnen.”

Adviseur en poortwachter

Meer in het algemeen is goede samenwerking tussen de eerste en tweede lijn cruciaal voor individuele cliënten, maar ook voor het Nederlandse zorgstelsel als geheel, zo legt Daphne uit. “De dienstverlening van Bergman Clinics aan en de samenwerking met de eerstelijnszorg – met name huisartsen – is heel belangrijk. Voor vrijwel elke cliënt die wij of andere zorgaanbieders bedienen, geldt dat hun zorgtraject bij de huisarts begint. Die is daarmee niet alleen adviseur, maar ook de poortwachter die helpt bij het kiezen van een passende zorgaanbieder.”  Zij vindt het heel belangrijk om ook van professionals buiten de organisatie te horen wat hun ervaringen in de praktijk zijn. “Waar lopen zij tegenaan, wat gaat er goed en wat kan er beter en hoe wordt de samenwerking met onze organisatie ervaren?  Dat soort inzichten zijn voor ons cruciaal, zeker van artsen die zo dicht bij onze cliënten staan.”

Korte wachttijden

In 2024 werd door huisartsen in Nederland zo’n 247.000 keer doorverwezen naar Bergman Clinics. De drie huisartsen die op het hoofdkantoor in Naarden aan tafel zitten geven dezelfde primaire overwegingen voor zo’n doorverwijzing naar Bergman: kwaliteit van de zorg en korte wachttijden. Daphne: “Ons jaarlijks huisartsenonderzoek laat zien dat ook huisartsen het verkorten van de wachttijd een belangrijk selectiecriterium vinden bij verwijzing naar een specifieke zorgaanbieder. We blijven er ook daarom aan werken om de toegangstijden tot een eerste afspraak in een van onze klinieken en de wachttijd tot de daadwerkelijke behandeling zo kort mogelijk te houden.”  Huisarts Ageeth Doest vult aan: “Ik verwijs ook vaak door naar de KNO-kliniek van Bergman Clinics in Almere, omdat die heel dicht bij mijn praktijk is.”

Vertrouwen

Gevraagd naar duiding van het begrip ‘kwaliteit’ in de context van Bergman’s dienstverlening maakt huisarts Raymond van der Meijden een tweedeling. “Om te beginnen heeft Bergman Clinics natuurlijk een hoge succes-rate waar het gaat om behandelingen, onder meer door de keuze voor het bieden van passende zorg. Dat zorgt voor een enorme routine en snelheid, erg fijn voor de patiënt. Daarnaast is de bejegening van patiënten heel prettig en zij komen bovendien in een fijne omgeving terecht. Al met al levert het een aangename totaalervaring op en dat is ook wat wij vaak terugkrijgen. Het straalt natuurlijk ook op onze dienstverlening af.” Huisarts Laura Melenhorst: “Servicegericht, sterke communicatieve vaardigheden en een mooie omgeving. Dat soort typeringen hoor ik van mijn patiënten. Het zijn allemaal zaken die ik herken en die vertrouwen geven.”

Trots

Voor alle drie de huisartsen aan tafel geldt dat zij trots zijn op hun vak en dat bovendien met veel plezier uitoefenen. Het laat onverlet dat zij – net als veel van hun circa 13.000 collega’s in Nederland – tegen flinke uitdagingen aanlopen. Raymond: “Het huisartsentekort wordt niet minder, terwijl de zorgvraag en administratieve belasting gestaag blijven stijgen. We komen over de hele linie in de knel en uiteindelijk is de patiënt het kind van de rekening.” Collega-huisarts Laura vult aan: “Natuurlijk minimaliseren wij waar mogelijk de impact op het niveau van dienstverlening aan onze patiënten, maar het is niet altijd prettig om een consult voor je gevoel in een veel te snel tempo te moeten afhandelen. Dat vindt geen enkele huisarts leuk.”

Imagoprobleem

Huisartsen lijken in Nederland te worstelen met een imagoprobleem, zo denken Laura, Ageeth en Raymond. “Er is steeds minder animo om dit vak uit te gaan oefenen”, zegt Ageeth. “Toenemende werkdruk, administratieve rompslomp en complexere zorgvragen: het zijn kennelijk zaken die jonge mensen afschrikken. Ook het aantal mensen dat bereid is een eigen praktijk te starten neemt af.” Daphne: “Huisartsen zijn een fundamentele schakel in de zorgketen en het is zeer onwenselijk dat de populariteit van het vak afneemt. Als ik luister naar de aanwezigen bij de Huisartsen Raad, dan hoor ik alleen maar mensen die met passie, energie en drive patiënten helpen. In de media komt dit vaak niet naar voren. Dat geeft niet alleen een verkeerd beeld van de realiteit, maar het doet ook deze hardwerkende groep tekort.”  Laura beaamt: “Dit is een prachtig vak en het is belangrijk dat we dat uit blijven dragen waar we kunnen. Natuurlijk neemt dat niet weg dat wij graag de mogelijkheid krijgen ons werk zo goed mogelijk te doen.”

Bondgenoten

Waar het gaat om het verminderen van de administratieve last van huisartsen vindt Daphne dat ook zorgverzekeraars een rol moeten spelen. “Zij kunnen huisartsen zonder meer helpen. Denk bijvoorbeeld aan het vereenvoudigen van declaratieregels en het terugdringen van onnodige formulieren.”  Raymond: “Er is inderdaad veel ruimte voor verbetering en het loont als partijen als Bergman Clinics zich daarover uitspreken. Ik ben overigens al een aantal jaren actief in de Huisartsen Raad en het is me opgevallen dat Bergman Clinics ook zelf openstaat voor kritiek. Je kunt hier niet alleen iets neerleggen, maar er wordt vervolgens ook wat mee gedaan.” Daphne: “Ook daarom is de Huisartsen Raad een belangrijk initiatief. Het laat ons niet alleen zien waar wij direct kunnen ondersteunen in de dienstverlening en waar wij processen kunnen versoepelen, maar ook welke dilemma’s en uitdagingen huisartsen hebben in hun dagelijkse praktijk en hoe wij kunnen bijdragen aan oplossingen. Uitdagingen in de zorg lossen wij alleen op door krachtenbundeling. Huisartsen zijn voor ons belangrijke bondgenoten en wij willen dat andersom ook zijn.”

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.