De bewijslast moet omgedraaid worden en procedures moeten binnen twee jaar afgerond zijn, op last van een boete voor het ziekenhuis. Dat zegt Wilna Wind, directeur van de patiëntenorganisatie NPCF over de versterking van de positie van patiënten in het geval van medische fouten.
De directeur van de Nederlandse Patiënten
De procedure loopt nu 7 jaar, nu eindelijk lijkt het of we de zaak gaan winnen. Ik weet nu eindelijk wat er met mij fout is gegaan tijdens de operatie, het belangrijkste voor mij om te weten. Al die kosten hebben ons in een financiele diepte gebracht. Maar de emotionele kant is het zwaarste. Achter een proces zit een mens wiens leven op zijn kop staat!
Aantonen dat je geen fouten hebt gemaakt? Ik dacht dat we de administratieve last wilden terugdringen!
Overigens zijn het niet de ziekenhuizen die de boel vertragen, maar de (aansprakelijkheids)verzekeraars. Kijk maar wat er gebeurt bij een ongeval of aanrijding: ook als duidelijk is wie de (verkeers)fout maakte ben je jaren bezig en probeert de verzekeraar er nog onderuit te komen. Dat is gewoon de tactiek, naar emoties van slachtoffers wordt niet gevraagd, of hiervan wordt zelfs graag misbruik gemaakt.
Begeleiding door onafhankelijke deskundigen, ongebonden en gericht op wat de patient en/of de familieleden werkelijk willen, blijkt minder confronterend, sneller en vooral menselijker te werken: amiz delft voor medisch inhoudelijke counseling!
Voor electrische apparaten MET GEBRUIKSVOORSCHRIFTEN geldt een garantietermijn van 2 jaar. Bij een klacht moet dan de fabrikant bewijzen iets deugdelijks te hebben geleverd.
“‘Complicaties”” in ziekenhuizen dienen dan, ook
SCHRIFTELIJK , vooraf aan de patient of familie c.s. gemeld te worden , waardoor het ziekenhuis in elk geval aantoonbaar aan zijn TRANSPARANTE informatieplicht heeft voldaan ( informed consent). Bij elke klacht moet een ziekenhuis toch al bewijzen deugdelijke zorg te hebben geleverd aan de hand van het dossier., liefst ook met pen op schrift !! De wetgever dient de voorwaarden voor de verzeraarsgieren aan te scherpen, maar ja ………?
Hans Hillen is ook lobbyist voor de tabaksindustrie , stilzwijgend GEDOOGD door zijn partijgenoot KLINK……dus ………..!!!
Sinds de middeleeuwen geldt in het recht dat schuld bewezen moet worden, in het aacusatoire systeem gold dat onschuld bewezen mooest worden? Moeten we nu echt naar de middeleeuwen terug? Procedures moeten beter, patienten beter ondersteund worden, en termijnene strakker. Bewijslast omdraaien is moreel onaandvaardbaar.
De gevallen die langer als twee jaar duren hebben nou juist als kenmerk dat er onduidelijkheid is over de definitieve gevolgen. Dus zal er nooit een boete uitgedeeld worden en veranderd er niks.
Boetes werken niet. Eerst alle verspilling uit de procedures halen en dan goed gedrag belonen en slecht gedrag openbaar maken. Dan komen we misschien ergens.