Ouderenzorginstelling De Hoven uit Noord-Groningen gaat alle regels afschaffen op drie afdelingen. Het experiment onder de naam ‘Zorg Zonder Regels’ moet een einde maken aan onnodige bureaucratie. Bovendien geeft het bewoners en medewerkers meer ruimte om zelf te bepalen hoe hun dagen eruitzien.
Op de drie afdelingen wordt voor
Mijn ervaring is dat het werken met “Zorg zonder regels” nu al zijn vruchten afwerpt. Of het project nu slaagt of niet, de bewoners en wij, het personeel, hebben nu al onze vruchten geplukt. Regels zijn goed maar te is TE VEEL.
Natuurlijk bedoelde ik vrijdag 25 november 2011 i.pl.v. zaterdag 24 november 2011.
Zaterdag 24 november 2011 las ik in de plaatselijke krant een artikel over de zorginstelling in Groningen zonder opgelegde regelgeving. De gedachte achter deze problematiek is uit het hart gegrepen en ik vecht al jaren tegen deze onjuiste bejegening van cliënt/bewoners tijdens mijn werk als nachtverpleegkundige in een woon- zorgcentrum. Van harte hoop ik dat mevrouw Nijlunsing één van de voortrekkers is waardoor in Den Haag de ogen eens opengaan en de onnodige bureaucratie in de zorg verdwijnt, ook hier helpt bezuiniging door aan de medemens in plaats van regelgeving te denken.
Eindelijk !!!!! iemand die dit doet en durft, want je hebt veel lef nodig om in te gaan tegen de regelzieke inspectie en consorten, die ons bang en schuw hebben gemaakt om zelf onze verantwoordelijkheid te nemen. We moeten weer willen leren en ontwikkelen en dat kan alleen door te ervaren en af en toe een foutje te maken. That’s life ! CHAPEAU Noord-Groningen!
Een mooi voorbeeld voor het hele land. Wie volgt ?! Gewoon doen, ervaren, leren.
Zoals gewoonlijk bakt de ActiZ er weer helemaal niets van en kan ze zelfs niet lezen:
http://www.actiz.nl/nieuwsberichten/website/nieuws/de-hoven-schaft-regels-af-in-ouderenzorg
De Hoven schaft regels af in ouderenzorg
Zorgorganisatie De Hoven uit Noord-Groningen gaat ALLE regels afschaffen op drie afdelingen.
……..
Lees meer op zorgvisie.nl
Wow !
Wat fantastisch !
Alle lof voor Jannie Nijlunsing en De Hoven !
Voor dit initiatief en de volkomen terechte en correcte constateringen die ze maakt betreffende het falende huidige systeem, waar de cliënt/bewoner meestal en vooral bij de (veel te grote, kapot gefuseerde) instellingen zwaar de dupe van wordt.
Op zulke initiatieven zit elke VVT-bewoner te wachten !
Alleen jammer dat zij niet de stap aandurft om het roer radicaal om te gooien, namelijk ALLE regels weg.
Nu moet de werkvloer in twee totaal verschillende werelden, systemen opereren van enerzijds geen regels en anderzijds stipt regels opvolgen. Dit zou dit op zich goede experiment negatief kunnen beïnvloeden en zelfs kunnen doen mislukken.
De reactie van SS Veldhuijzen is lachwekkend: “Wij gaan voortvarend aan de slag met het snoeien van overbodige regels”.
Op de eerste plaats omdat Den Haag alleen maar met meer regels komt ondanks alle niet waargemaakte toezeggingen.
En op de tweede plaats omdat zij met droge ogen durft te beweren dat zij als verpleeghuisarts in Amsterdam nooit iets heeft gemerkt van de wantoestanden in de VVT.
Hoe hard kan iemand liegen ? Nou, laten haar de ‘benefit of the doubt’ geven en schrijven: dat ze zo dom en blind is geweest dat ze daar niets van heeft gemerkt !
Wat haar natuurlijk volledig ongeschikt voor het ambt van SS maakt.
En haar incompetentie en het niet willen her- en erkennen van de grote problemen bij de Osira Amstelring en in de VVT in het algemeen en het niet willen handelen en de foute gang van zaken willen aanpakken, ondanks de zeer grote druk van met name de Renske Leijten van de SP, heeft ze in de korte tijd dat ze SS is al ruimschoots bewezen.
Weg met haar !
Goed initiatief. Echter voorbeeld bedhek is geen onnodige bureaucratie. Een bedhek op verzoek is geen vrijheidsbeperkende maatregel en hoeft niet te worden geregistreerd, laat staan dat het tot kortingen leidt. Een scan van zaken die een organisatie vindt te moeten registreren, maar niet verplicht is helpt al.
Interessante project. Zit nu wel een aantal vragen:
Hoe bepaal je welke tien à vijftien regels moeten worden afgeschaft en weten de medewerkers, bewoners en famillieleden dat dan ook? En wordt dat weer in afspraken, regels en protocollen vastgelegd?
En als we de te maken afspraken, regels en protocollen rond het project nou niet opstellen en registreren, hoe en wie bepaalt dan of het project succesvol is?
De belangrijkste concessie die je hierbij wel moet doen, is het feit dat je misschien niet achteraf een perfecte verantwoording hebt waarom iets mis is gegaan. Er wordt nu veel vastgelegd om ingedekt te zijn. Je moet het vertrouwen krijgen van clienten, medewerkers en inspectie.
laten we hopen dat dit experiment inderdaad laat zien dat vertrouwen betere zorgoplevert dan het geïnstitutionaliseerde wantrouwen dat -op initiatief vaak van bestuurders en financiers- tot zoveel gedetailleerde regels en kwaliteitsverlies heeft geleid.
Een recent onderzoek van Letty Vorstenbosch, gepresenteerd bij een afstudeersessie op Nijenrode op 20 mei, bevestigt dat regelgeving de motivatie van zorgbiedend personeel en daarmee de kwaliteit van zorg meer frustreert dan ondersteunt. De actie in De Hoven is dan ook meer dan de moeite waard.