De Inspectie voor de Gezondheidszorg beoordeelt de situatie op de intensive care van het VUmc als risicovol voor de veiligheid van de patiëntenzorg. Maar volgens het VUmc zijn de patiënten er volkomen veilig.
Toch heeft de inspectie de raad
U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan
Login of Maak een account aanToch heeft de inspectie de raad
BSL Media & Learning
Walmolen 1, 3994 DL Houten
Postbus 246, 3990 GA Houten
Reactie VU doet denken aan reactie Maasstad. Alles onder controle, geen hulp nodig. CEO inmiddels vertrokken, wie volgt?
erg slechte reactie van de VU. een blamage voor de nederlandse ziekenhuiszorg. bagatelliseren herstelt het vertrouwen niet!
Wat voor Amiz geldt, geldt dan ook voor ‘onze’ organisatiepsycholoog…
Geachte ‘Amiz’, geheel belangeloos geïnteresseerd, of toch meer déja VU?
Het is niet zozeer verkeerd begrijpen van standaardtermen als verstoorde onderlinge relaties die de kern van het probleem vormen. Als je het goed met elkaar kunt vinden, zijn semantische kwesties eenvoudig. Elkaar niet meer kunnen/willen begrijpen uit opgebouwde ergernis daar lijkt het hier veel meer om te gaan.
De bijl aan de wortel van het veiligheidsmanamentsysteem (VMS) is het verschillend interpreteren en hanteren van definities en begrippen zoals onveilige situatie, communicatieproblemen, complicaties, incident, calamiteit etc. Ik pleit als Amiz voor een aangepaste set definities om aan nieuwe misverstanden het hoofd te kunnen bieden, te meer daar het publiek, besturen, en toezichthouders dezelfde definities exact dienen te hanteren en te verstaan. Wie mee wil denken, melde zich: info@amiz.nl
De bijl aan de wortel van het veiligheidsmanamentsysteem (VMS) is het verschillend interpreteren en hanteren van definities en begrippen zoals onveilige situatie, communicatieproblemen, complicaties, incident, calamiteit etc. Ik pleit als Amiz voor een aangepaste set definities om aan nieuwe misverstanden het hoofd te kunnen bieden, te meer daar het publiek, besturen, en toezichthouders dezelfde definities exact dienen te hanteren en te verstaan. Wie mee wil denken, melde zich: info@amiz.nl
Er zijn altijd ‘communicatieproblemen’ tussen intensivisten en de snijders. Het VUmc is blijkbaar geen uitzondering. Wel heeft het VUmc gekozen voor een uitzonderlijk slechte communicatiestrategie. Aandoenlijk bijna, als het hier niet over onnodige sterfgevallen ging.
jammer dat het VUmc zo reageert. Ontkennen van problemen heeft geen zin, het is beter ze op te lossen. Zeker op een IC leiden communicatieproblemen tot onveilige situaties voor de patient.
Het is de vraag waarom zorginstellingen altijd ontkennen als de IGZ conclusies trekken, zoals ook onlangs bij Charim.
Nogmaals pak de problemen aan en verlies de energie niet aan ontkennen.
Mevr. Bolluijt (lees: VUmc) weet beter.
Wanneer er communicatieproblemen zijn tussen medici is er een verhoogde kans op het ontstaan van fouten.
Zowel de bestuurder als de medische staf dient daar tegen op te treden.
De reactie van het VUmc op de gerezen problemen tussen IC en Chirurgen is uiterst zorgwekkend. Er zou ‘slechts’ sprake zijn van een samenwerkingsprobleem tussen een enkele chirurg, longarts en intensivist. Iedere arts die ooit in een situatie van ‘samenwerkingsproblemen’heeft verkeerd zal beamen hoe verlammend die werken op de totale coordinatie, effectiviteit en productiviteit van alle betrokken specialisten. En daarmee direct van invloed zijn op de veiligheid van patienten. Wanneer een chirurg, en naar ik weet niet de eerste de beste op non actief staat dan dient de zaak uitermate serieus en vraagt om krachtige interventie. De ramp op Tenerife was een gevolg van een communicatieprobleem, zoals veel vliegrampen, de opleiding en beoordeling van vliegers is sindsdien zeer drastisch veranderd. Het zou het VUmc passen de gerezen problemen niet te mitigeren maar deze drastisch aan te pakken.
De reactie van het VUmc is opmerkelijk, kortzichtig en gevaarlijk. Er zijn ‘samenwerkingsproblemen tussen enkele artsen’. Iedere arts die wel eens in een situatie van ‘samenwerkingsproblemen’of ‘communicatieproblemen’heeft verkeerd, zal beamen dat deze een directe weerslag hebben op de coordinatie en sturing van de groep en individuen en daarmee vitaal zijn voor de veiligheid van de patient. Het is als een motor waar de olie uitgelopen is. Als een chirurg, en naar ik weet niet de eerste de beste, op non actief staat, wie daar dan ook de schuld van is, dan is de kwestie zeer ernstig. Sinds de ramp op Tenerife is bij de KLM ingrijpende cultuuromslag ingezet. Met als vitale kern communicatie in de cockpit en met de toren. Het zou het VUmc passen dit ‘incident’ ook zeer serieus te nemen in plaats van te proberen het te mitigeren.
Heel erg en diep treurig dat dit geschreven is! het is zo’n goed ziekenhuis! Mijn zoon heeft zijn leven te danken aan de artsen en verpleging daar. Er is bij hem (op ic) ook een fout gemaakt maar de betreffende verpleester is nooit meer gezien! Dat zegt toch genoeg? Die mensen doen zulk goed werk! En nu worden ze door het slijk gehaald. Wie zonder zonde is werpe de eerste steen! Van mij krijgt VUmc een dikke 10