Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties5

‘Media te bepalend voor reputatie ziekenhuis’

De meeste bestuurders van ziekenhuizen vinden dat de reputatie van de gezondheidszorg te veel wordt bepaald door de media, de politiek en de Inspectie voor de Gezondheidszorg.
‘Media te bepalend voor reputatie ziekenhuis’

Dat blijkt uit een onderzoek van

Registreren

5 REACTIES

  1. Het is de weg van de minste weerstand een vinger op te steken in de richting van de media.
    De media reageert op zaken die niet deugen. Naar mijn inschatting doen ze dat eigenlijk te weinig. Uitzondering daargelaten geeft men instellingen altijd de kans voor hoor en wederhoor.
    En dat doet de media goed.
    De grote schuldigen van de beeldvorming zitten bij de politiek en de inspectie. De politiek is uiteindelijk eind verantwoordelijk voor het beleid zoals gevoerd wordt, Zij hebben gezorgd voor de verkokering in de zorg + een uit de hand gelopen marktwerking, die de kwaliteit ondergraaft.
    De inspectie is alleen maar bezig steekproef gewijs en thematisch.
    Het roer zal echt om moeten.
    September 2009 zal de nieuwe politieke Partij naar buiten treden: “Volks Partij voor Democratie en Gerechtigheid”
    Vraag nu reeds het manifest op via; ekt@planet.nl of tel. nr. 072-5200386 / 06 403 32 423.

  2. Lees alle reacties
  3. Bestuurders willen mijn inziens, aangeven dat de media teveel een incidentenverslaggeving hanteert. Daarnaast gaat het vaak om medisch complexe zaken, of heeft het te maken met de ingewikkelde bekostigingssystematiek. Beiden lenen zich erg slecht, tot het etaleren van feitenmateriaal, wat door de lekenlezer objectief beoordeelt kan worden. Ondertussen is de naam van de instelling wel te grabbel gegooid. De hardwerkende en goedbedoelende medewerkers zijn daar wel de dupe van. Wat zeker niet wegneemt dat excessen en slecht functionerende onderdelen moeten bijgestuurd worden. Laat dat echter over aan oa een inspectie voor de gezondheidszorg. Als daar, na afronding van het onderzoek wat uit komt, kan het alsnog de de media in.

  4. zonder dat ik wil ontkennen dat de media vaak vooral over “negatieve” informatie berichten, moet mij van het hart dat de directies zich zouden moeten realiseren dat de media hun reputatie minder zouden kunnen schaden als hun organisatie beter functioneerde. in het algemeen gaan die -inderdaad negatieve- er namelijk over dat iets of iemand niet goed functioneert en afbreuk doet aan de geleverde kwaliteit.
    de negatieve oriëntatie van de berichtgeving door de media is wel een factor, maar niet de enige. en de directies negeren een waardevolle informatiebron over hun organisatie door de berichtgeving in de media op deze manier af te doen.

  5. Het is zonde dat in de zorg en welzijn nog steeds aan reputatie wordt gedacht als PR tool, ‘noodzakelijk kwaad’ en reactief crisismanagement. In deze tijd van transparantie is het voor alle organisaties van belang dat ze de binnenkant in balans brengen en houden met de buitenkant. Zorginstellingen die interne motivatie en medewerkertevredenheid weten te koppelen aan een duidelijke visie zijn de winnaars van de toekomst.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.