Het onderzoek van PCkwadraat, dat in opdracht van het vakblad Zorgmarkt is uitgevoerd, doet veel stof opwaaien. Op verschillende sites zijn berichten over dit rapport verschenen en in de voornamelijk anonieme reacties op de nieuwsberichten wordt ongezouten kritiek geleverd. Het feit dat zorgbestuurders het in hun hoofd halen om in leaseauto’s van gemiddeld 44.000 euro te rijden, schiet bij veel reagerende sitebezoekers in het verkeerde keelgat.
Deze reacties kunnen we plaatsen onder het kopje ‘jaloezie’. Want laten we eens aannemen dat de persoon die op internet reageert iets meer verdient dan Jan Modaal. Van de gemiddelde werknemer weten we dat hij of zij een gemiddeld inkomen van anderhalf maal modaal
heeft. En dan rijd je gemiddeld in leaseauto’s met een waarde van zo’n 28.500 euro. En die auto’s zijn inderdaad een beetje minder mooi dan de auto van de zorgbestuurder. Een bestuurder verdient meer en zal daarom eerder voor de duurdere leasewagen kiezen. Is dat nou zo erg?
De eigenaar van de duurdere leaseauto stimuleert de economie en betaalt bovendien meer belasting. Maar dan komt een ander argument om de hoek. Een instelling betaalt namelijk mee aan de leaseauto’s. Voor een duurdere auto moet meer budget worden aangewend. Is het niet beter het ziekenhuisbudget uit te geven aan een extra schoonmaker dan aan extra opties op een Volvo? Een reactie op Zorgvisie.nl is van iemand die zegt bestuurder van een thuiszorginstelling te zijn. Hij/zij schrijft rond te rijden op een Vespascooter die hij/zij zelf heeft aangeschaft. “Ik help onze thuiszorg momenteel door de crisis heen en ik heb mijn woning hiervoor verkocht. Al het geld heb ik in de instelling gestoken”, aldus deze zorgbestuurder. Uit het onderzoek blijkt dat een bestuurder uit de sector verpleging, verzorging en thuiszorg de kroon spant met een auto van 107.000 euro. Daarmee laat hij de bestuurder op de Vespa mijlenver achter zich. (Zorgvisie – Wouter van den Elsen)
Lees ook:
Helemaal eens met de vorige reactie !
Wat iedereen moet beseffen is dat bij de (oorspronkelijke) vaststelling van de budgetten van zorginstellingen er geen rekening gehouden is met buitensporige kosten van bestuurders (salaris+ emolumenten), ergo:de meer dan “normale”kosten worden onttrokken aan de directe patiëntenzorg !
De Raden va Toezicht die hier hun fiat aan geven verdienen een brevet van onvermogen, ze laten zich paaien door de bestuurders.Of het gaat om een old boys network”
als arts moet ik mijn eigen auto betalen, een tweedehands ( niet iedere dokter verdient tonnen!). ik vind dat geen probleem, de zuster moet immers ook haar eigen auto betalen (met de fiets naar je nachtdienst is niet zo veilig). Ik moet wel zorgen dat mijn auto altijd startklaar is want in de dienst moet ik meteen weg kunnen rijden. ik moét dus een auto voor mijn werk hebben ( heb hem prive niet nodig) en toch schaf ik die zelf aan, een bestuurder heeft geen bereikbaarheidsdienst, verdient genoeg en van een nonprofit instelling is het dan ook onbegrijpelijk en niet uit te leggen aan verzorgenden die vanwege bezuinigingen met minder mensen het werk moeten doen dat bestuurders lease-auto’s rijden ( laat staan ook nog dure!).
Het gaat niet om de vergelijking met mijn tweedehands vervoersmiddel uit 99, die brengt me naar mijn werk en weer terug naar huis. Het gaat er om dat je het voor de zorg beschikbare geld maar één keer uit kunt geven.(Ja, maar één keer, is dat even schrikken!)Geld dat we met ons allen opbrengen via belasting en zorgpremies. De bezuinigingen in de zorg staan geen extra luxes toe voor status gevoelige (en maar matig functionerende) bestuurders of directeuren die al een exorbitant salaris verdienen. Gezond verstand van de bestuurders van de auto’s zou ons allen weer een klein beetje in de richting van goede zorgverlening kunnen helpen. Geen jaloezie dus!
2 jaar geleden kregen wij een nieuwe voorzitter van R.v.T. Hij besloot enkele locaties te bezoeken en zette daarbij pontificaal zijn zeer luxe Audi A8 voor de deur van ons kantoor. Iedereen sprak er schande van want in onze organisatie werd hooguit in een goede midden klasser gereden en waren de managers doorgaans laagdrempelig in omgang en onderscheiden zij zich in ieder geval niet door macht uit te willen stralen door in te dure maatpakken te lopen of in te dure auto’s te rijden. Laat één ding duidelijk zijn het geld behoort de clienten toe en niet
de top. Verder zou ik zelf liever eens een enkele medewerker een bonus willen geven die boven gemiddeld gepresteerd heeft, hier is veelal geen budget voor!
Ik denk dan ook dat daar de kritiek vandaan komt. Voor mij heeft het niets met jaloerzie te maken. Ik vind het ook een nogal botte stelling die afdoet aan de werkelijke redenen van ontevredenheid. Organisaties werken dermate bureaucratisch dat onderaan de ladder niet eens de invloed van de managers of besturen merkbaar is. Weet je hoeveel geld dat kost, en erger nog ten kostte van wie dat gaat? En maar bezuinigen, en maar inleveren… de mensen krijgen geen ondersteuning meer op bepaalde gebieden; demente bejaarden kunnen niet meer naar een dagopvang, mensen vereenzamen, teams worden gehalveerd.. etc etc De invloed van een goed manager is zichtbaar door de beleidsvoering en niet in de vertaling van de dure leasewagen waarin hij of zij rijdt. Meestal hij… met veel, en veel te veel, duur betalende nevenfuncties. Jaloers? Ik kan mezelf tenminste recht in de ogen kijken. Welke zorgorganisatie kampt momenteel niet met schulden?! Ik zou me schamen om vervolgens in een leasebak te stappen…
beste Wim, waarom zou iemand een duurdere leaseauto mogen krijgen als hij zijn werk goed doet. Ik werk in de zorg, mijn baas vind dat ik goed werk maar hij heeft me nog niet eens een tweedehands fiets als bonus aangeboden. Het is te zot voor woorden dat mensen in een hogere salarisschaal extra beloond moeten worden als ze werken voor hun salaris, daarvoor krijgen ze tenslotte dat hogere salaris.
Het Vespaverhaal klinkt (haast té) ideologisch, maar bij slecht bestuur kost zo iemand nog steeds geld. (hoe komt het zover dat je je eigen huis in je werk steekt zonder zicht op gewin in de toekomst?) Een bestuurder mag van mij in een wagen van anderhalf ton rijden als hij daarnaast goede zorg voor zijn klanten én winst voor de organisatie realiseert. Los van alles over één (relatief onbeduidend) onderwerp oordelen is wederom Holland op zijn malst; de buurman heeft het beter dan….
de esstentie van het rapport is irrelevant in deze
Zorgbestuurders horen helemaal niet in leaseauto’s te rijden.
Het onderzoek is niet in opdracht van het vakblad Zorgmarkt uitgevoerd.
Wij vinden het bevreemdend dat een bijlage in de rapportage zoveel spektakelwaarde genereert, terwijl volledig voorbij wordt gegaan aan de essentie van het rapport.