Zorgmedewerkers in zelfsturende teams ervaren een slechtere werk-privébalans dan medewerkers in meer traditionele organisaties. Ze hebben het gevoel dat ze veel werk in hun eigen tijd moeten doen. Wel geven de zelfsturende medewerkers aan dat zij cliëntgerichter en efficiënter kunnen werken. Dit blijkt uit onderzoek van Effectory onder ruim 20.000 respondenten.
‘In zelforganiserende VVT-organisaties (verpleging, verzorging en
Beide reacties vind ik heel herkenbaar.
Ik werk zelf nu bijna 2 jaar in een zelfsturend team. Bewust gekozen voor zelfsturing vanwege de ruimte in je werk. Maar ook aardig bezig geweest om op te branden. Waar mijn organisatie zich naar mijn mening op verkijkt is de moeilijkheid om je eigen werk en je eigen team te kunnen analyseren als je er middenin zit. En de valkuil van het altijd verantwoordelijk moeten/willen zijn kennen we maar al te goed in de zorg. Zelfsturing was voor mij een overtuigde keuze,maar dat geld niet voor alle medewerkers/collega’s in bestaande organisaties die ombouwen naar zelfsturing.
Teamcoaches adviseren vaak te vrijblijvend en slechts op bepaalde momenten. Naar mijn mening zou een interne audit op zelfsturing in wijkteam de analyse kunnen ondersteunen en verbetering kan bv volgens het principe van train de trainer kunnen plaatsvinden. Goed functionerende wijkteams adviseren minder goed functionerende wijkteams.
Martha van Abbema
Wijkverpleegkundige Zorgaccent Almelo
Lea Vissers, Marketingcommunicatiespecialist bij Effectory
Beste Willy,
Hartelijk dank voor je reactie! Fijn dat er zoveel herkenning is. De vraag is of je de verantwoordelijkheid voor een goede werk-privébalans altijd volledig bij de medewerkers zelf kunt leggen. Wat nu als de medewerker onbewust onbekwaam is… In hoeverre dien je daar als werkgever begeleiding in te bieden? Wordt het bijvoorbeeld de verantwoordelijkheid van de werknemer als de werk-privébalans van de medewerker dusdanig verstoord raakt dat het tot verzuim leidt. Met andere woorden waarvoor is de medewerker en het team verantwoordelijk en waarvoor is ‘de organisatie’ verantwoordelijk? Of in hoeverre dien je je medewerkers hier begeleiding in te bieden? Het vraagt ook een stukje persoonlijk leiderschap. Ik ben benieuwd hoe jullie dat bij Buurtzorg aanpakken.
Zeker herkenbaar. Ik werk zelf sinds 5 jaar als wijkverpleegkundige bij Buurtzorg. Maar…om met de woorden van Johan Cruiff te spreken:’ Ieder voordeel heeft zijn nadeel ‘. Als medewerker krijg je er ook veel voor terug. Grote mate van autonomie over je eigen professie en geen last van het eindeloze management dat alles voor je bepaalde. Zeker, je moet elkaar als team scherp houden en aanspreken als je merkt dat het privéleven in de knel dreigt te komen.
Willy Gillissen. Wijkverpleegkundige bij Buurtzorg.