Het serieus nemen van agressie in de zorg, begint met aangifte doen. Daar is Peter Peerdeman, senior adviseur Sociale Veiligheid bij het CAOP en projectleider Veilige Zorg, van overtuigd. Daarom heeft hij duidelijke richtlijnen voor ziekenhuizen opgesteld om aangiftebereidheid te verhogen en de aangifte zelf sneller en gemakkelijker laten verlopen.
Tip 1: Geen privé-gegevens
Geweld, of dit nu verbaal of lichamelijk is, tegen wie dan ook is onacceptabel. Laat ik dat voorop stellen. Maar wat als een behandelaar een fout maakt en je hier hem fatsoenlijk op wijst, en hij je vervolgens niet meer wil helpen vanwege je gedrag ?
Ik denk dat patienten en behandelaars teveel door de zorgverzekeraars tegenover elkaar worden gezet. Dat escaleert op een of ander moment. Dus terug naar de bron van het kwaad en eerst de macht bij de zorgverzekeraars terug halen.
Als Zorgorganisatie moet je zorgen voor voldoende camerabewaking in de Instelling. Goede voorbeelden zijn de Tankstations; Banken; NS Stations; Bus-stations; etc..
De RvB is eindverantwoordelijk voor de aangifte en deze kan het afhandelen. De camerabeelden kun je zeker gebruiken als bewijs. Waarom moeilijk doen als het eenvoudig kan ? Het OM;Politie ; Wijkagent; RvB ; etc. werken zeker mee.