De Eerste Kamer heeft de behandeling van de Wet normering topinkomens uitgesteld in afwachting van een advies van de Raad van State over de wet. De senaat streeft er naar dat de wet die de bestuurderssalarissen onder andere in de zorg aan banden legt, ondanks het advies toch in 2013 van kracht zal worden.
De Wet normering topinkomens is vorig
Jacques Schraven, voorzitter Raad van bestuur Sanquin Bloedbank en oud-voorzitter VNO/NCW)
Dat hij jaarlijks € 16.000 (excl. reis- en verblijfskosten)toucheerd is natuurlijk ook beschamend voor het geringe werk bij Sanquin Bloedbank.
Van deze mensen mag je toch verwachten dat ze wat terug doen voor de maatschappij!
Bovenstaande is ONZIN!! Wat is er zo complex aan een zorgorganistie met duizenden mensen?? Is de nederlandse samenleving minder complex dan een ziekenhuis ?? Geef eens een paar voorbeelden?? Mag ik eens met zo`n bestuurder meelopen??Als ik geen uitnoding krijg beschouw ik dat als bewijs van mijn gelijk. Overigens ben ik van mening dat financieel uitschot afgeschoten moet worden.
En wat lezen wij vandaag in de krant:
Het is hoog tijd voor een nationaal akkoord over een nullijn voor iedereen. Dit pleidooi houdt Bernard Wientjes, voorzitter van ondernemersorganisatie VNO-NCW.
Laat de heer Berhard Wientjes eerst maar eens zien dat het afgelopen moet zijn met de exorbitante salarissen in de top. De tijd is voorbij mijnheer Wientjes om aan de doorsnee hardwerkende Nederlander zijn loontje te komen!! Overigens, ook uw voorganger de heer J.Schr. schijnt een eerste klas graaier te zijn. Snapt u mijnheer Wientjes………… ook daar moeten wij nu echt eens van af!
Het is vreemd dat de macht van de publieke verontwaardiging het niet kan winnen van de wetgevende macht, en de (semi) publieke sector maar blijft proberen haar beloning veilig te stellen. Zij die veel willen verdienen, beginnen een eigen zaak (naar de Wall Bake, ABN-AMRO)
De PvdA zoekt een uitweg om de Zwarte Piet niet te krijgen. De PvdA senatoren zijn het namelijk niet eens met de rest van de PvdA en dreigen het eigen Tweede Kamer amendement te blokkeren. Een advies vragen aan de Raad van State kan een hoop politieke schade voorkomen. Het standpunt van Donner is publiekelijk bekend, dus het advies voegt niets toe (en juist daarom wordt het advies gevraagd). Straks kan de schuld bij de Raad van State worden gelegd. Ik snap niet hoe de andere partijen in de senaat hier aan mee kunnen werken. Als de PvdA senatoren de eigen partij een hak willen zetten, en daarmee de geloofwaardigheid van de partij willen aantasten, dan ga je als politicus van een andere partij dat toch niet verhinderen?
Er zijn veel vergelijkingen te trekken met de verzelfstandiging van de woningbouwcorporaties. En er zijn veel lessen uit te leren!
Ook in de sectoren onderwijs en bouw verdienen de bestuurders erg veel voor het geringe risico dat ze lopen. Wanneer een bestuurder in de zorg zijn/haar organisatie goed geregeld heeft, is het besturen geen uitzonderlijk complex en risicovol verhaal.
Debatten als bovenstaand over de salarissen van bestuurders in gezondheidszorgorganisaties raken de zorgverleners op de werkvloer. Deze mensen verdienen veel minder vergeleken bij de steeds maar uitdijende bestuurslaag. Vanwege belabberde eigen vermogen van Nederlandse ziekenhuizen worden inefficiënte verpleegafdelingen gesloten en verpleegkundigen ontslagen.