In 2013 gaat de ggz over op de prestatiebekostiging. Dat schrijft minister Schippers van Volksgezondheid in een brief aan de Tweede Kamer.
De invoering van prestatiebekostiging is onderdeel
U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan
Login of Maak een account aanDe invoering van prestatiebekostiging is onderdeel
BSL Media & Learning
Walmolen 1, 3994 DL Houten
Postbus 246, 3990 GA Houten
Opvallend dat niet de vraag wordt gesteld waarom de GGZ groeit. Budgettaire repressieve maatregelen werken niet aan de oorzaak van de groei; dat steeds meer mensen niet mee kunnen in ons huidige neoliberale klimaat en als “geesteszieken” dolen in de maatschappij. Daarbij komt dat ik me volledig aansluit bij de andere commentaren; kwaliteit in de GGZ laat zich moeilijk meten, “productomschrijvingen” houden geen steek, er wordt geen rekening gehouden met de verschillen tussen mensen, het zal juist meer administratieve last opleveren (weer registreren, onderhandelen, …) En het is juist het kortzichtige beleid over marktwerking in de GGZ wat heeft gemaakt dat “zorgfabrieken” op korte tijd snel konden groeien, met McDonalds behandelingen voor de duidelijke “stoornissen”, maar iedereen weet dat fast-food de honger niet stilt, en simplistische behandelingen de zorgvragen niet verhelpt. We gaan met Minister Schippers nog even dieper de spiraal in, voor we er (hopelijk) uit los breken.
De minister heeft weinig realiteitszin: “Schippers denkt dat met de prestatiebekostiging de administratieve lasten van de instellingen worden gehalveerd”, er worden wat minder rapporten met de huidige software uitgedraaid en dat is alles. Daar bespaar geen FTE’s mee.
Mmm… hoe zou dit artikel zich verhouden tot: http://www.psy.nl/meer-nieuws/nieuwsbericht/article/minister-schippers-dbcs-moeten-eigenlijk-weg/ …? “De DBC’s moeten eigenljik weg, maar eigenlijk heb ik ook wel voldoende vertrouwen in de DBC’s om de oude registratie los te laten…?”
En hoe voorkom je risico selectie? En down en/of upgrading vd status vd patiënt?
Laat me raden: nieuwe laag van controle mechanismen?
De budgettering blijft gewoon in stand. Brief aan de TK is 8 pagina’s dik en op de laatste pagina staat dit allemaal uitgespeld: ook het MacroBeheersingsInstrument wordt van stal gehaald, een max/max tarief en een gedifferentieerde claw back als het toegestane budget wordt overschreden.
Prestatie bekostiging? Dit noemt men “framen”. VWS is daar heel sterk in.
max/max tarieven; minimum maximum tarief en een maximum maximum tarief. De bedoeling is dat zorgaanbieders en zorgverzekaars gaan onderhandelen. In de praktijk krijgt iedere zorgaanbieder het minimum maximum tarief in zijn contract voorgeschoteld. De NZa heeft al gezegd dat dat niet voor alle zorgaanbieders voldoende zal zijn.
Prestatie bekostiging slaat dan ook op de ambtenaren van VWS. Het is een hele prestatie om hiermee weg te komen.
Dat gaat lekker. De verzekeraars worden niet goed gecompenseerd voor de risicoverschillen (want dat kan nog niet), de prestaties worden nog niet gemeten (want dat kan ook nog niet) en zelfs de prodcutomschrjving laat nog veel te wensen over, maar de minister gaat lekker door. Durf dit maar verantwoord en behoedzaam te noemen…