Declaraties in de ggz moeten transparanter worden door de coderingen onverzekerde en verzekerde zorg. De tijd die de zorgverlener besteedt, moet nauwkeurig bijgehouden worden. GGZ Nederland verwacht geen "problemen zoals in de thuiszorg" bij de tijdsregistratie. Dat stelt de Nederlandse Zorgautoriteit bij de vaststelling van de prestaties en tarieven voor de curatieve ggz in 2013.
De declaratiebepalingen van de NZA zijn
De dbc-registratie vindt plaats op basis van bestede tijd, maar theoretisch bekeken worden bij het bepalen van de kostprijs van een dbc ook andere (indirecte) kosten meegenomen waardoor inefficiëntie in het systeem niet direct wordt afgestraft. Hoe wordt dit deel vervolgens toegewezen aan verzekerde of onverzekerde zorg?
Dit verhaal over de tijdsregistratie in de GGZ gaat volledig over de klinische zorg. De poliklische zorg kent al een tijdsregistratie en ja die kost tijd (die niet gedeclareerd mag worden, ook niet de instrumenten die daar voor nodig zijn zoals de it hardware en software. Een poliklinische dbc bestaat volledig uit de bestede tijdsregistratie en aan de bestede tijd is het te ontvangen geld gekoppeld.
De Nza ,met zijn burocratiegenen ,die zelf het transpiratie-zout in de pap niet verdient ,maar wel elke vinger daarin wil hebben , wordt steeds grappiger, met deze voorstellen van meer transparantie in de transpiratie van behandelaars en werkenden. Gaat de Nza een tijdsmeter in dienst nemen met een prikklok en moet dit een Nza gekeurde drs . zijn die de titel chrono-GRAAF mag voeren. Nog even en de chirurgen en gynaecologen moeten voldoen aan een Nza-genormeerde dbc- registratie van de tijdsspanne
en ook tijds-panne , bijvoorbeeld van en bij een bevalling of snedige caesar-therapie samen met een effectiviteitsmeting ,ook van het langjarige eindresultaat . Registratie van hoeveel ambtenaren er bij de Nza werken zou een goed voorbeeld zijn hoe te registreren !! De transparante uitkomst zou dan echter het vermoeden van ene LUNS, kunnen, bevestigen : BIJNA DE HELFT!! q.e.d.
p.s. 2e kamerleden zouden allemaal hun tijdsbesteding moeten registreren en vooral hoeveel tijd dit in beslag neemt ten opzichte en ten koste van de beschikbare werktijd. Zelfs bij bezoeken aan Overzeese gebieden worden geen WERKTIJDEN geregistreerd .
Omdat WERKEN daar een vaak onbekend werkwoord is en de 2e kamerleden natuurlijk hun door ons betaalde gastheren niet willen ontrieven ?? Wie controleert de 2e-kamerleden in dezen ?? Zouden belastingbetalers onder aftrekbare voorwaarden en met overheidssubsidie (toch eigen geld) niet ook zo`n transparantiecontrolerende instantie mogen instellen die een vinger in de pap heeft ?
Welke vinger laat ik het liefst in het MIDDEN !!
Ik hoor Rutte vrijdag bij nieuwsuur zeggen dat de bureaucratie in de zorg niet door de overheid komt, maar door management lagen in de instellingen. NZA geen overheidsinstelling?
1.En mag de GGZ hulpverlener/ verleenster ook overminuten declareren als het een lastige casus betreft?
2.Wie betaalt de extra tijd die gemoeid is met het registreren van zorgminuten?
Nu zijn we al jaren bezig om de minutenregistratie in de thuiszorg af te schaffen omdat dit zoveel administratieve lasten voor de zorgverlener kost, en hierdoor zorgverleners zelfs het vak verlaten. Stelt de NZa dit plan nu in de GGZ voor. Jammer dat men niet leert van ervaringen (en frustraties) uit andere sectoren.