Aantasting van de keuzevrijheid van cliënten. Kort geding tegen een voorgenomen gunning in een deelgemeente en een stoelendans van zorgaanbieders door de "perceelsgewijze gunning". De nieuwe aanbesteding van de huishoudelijke zorg in Rotterdam doet nogal wat stof opwaaien.
Cliëntenraden van diverse zorgaanbieders vragen in
Tja beste Marjo , inderdaad zelfs als die nog leeft ??
Een aanbesteding van produkten snap ik wel. Een goede aanbesteding van diensten heb ik nog nooit ergens gezien. Ook hier weer niet. Mogen er weer een paarduizend mensen over naar een nieuwe werkgever. Wat een onzinnig en geldverslindend gedoe. Heeft iemand wel eens uitgerekend wat dat kost dat aanbesteden, inclusief alle nazorg, etc?
Gebrek aan daadkracht van een gemeente om op zo’n manier je contractpartners te kiezen. Stel gewoon een contract op, met een tarief en accepteer iedereen die daarop intekent. Procedure klaar in 1 dag. Volledige keuzevrijheid van de klant. Geen ingewikkelde overgangen van medewerkers, systemen, etc. etc. etc.
@Mechtild: helemaal mee eens. En hoe gaat het straks, als de persoonlijke verzorging ook naar de gemeente gaat. Tegen de tijd, dat de gemeente zorg indiceert, ga je met een gasmasker op en gewapend met schuurspons en ontsmettingsmiddel naar je cliënt.
Ja, zorgelijk als gemeenten ook zo te werk gaan bij de zorg voor jeugd en gezin. Keuzevrijheid voor de klant wordt in de zorg nu al door de zorgverzekeraars de nek om gedraaid (de regering zegt: de klant kan toch kiezen uit 5 zorgverzekeraars?) en gemeenten gaan daar dan mee door? Waarom niet simpel houden: de burger kiest zelf met wie hij zijn (thuis- of jeugdzorg wil doen. De gekozen persoon of club die het dan gaat doen, wordt gefaciliteerd (betaald) door de gemeente. Per gezin, per persoon, vrije keuze, maatwerk: dat wordt op die manier mogelijk. Alleen de goeie dienstverleners blijven op den duur over, want dat bepaalt de burger. Niks verplichte indicaties, verwijzingen (door buurtteams of ‘sociale huisartsen’) of gedwongen winkelnering bij de winnaar van een aanbesteding. Burger zijn heel goed in staat om zelf te kiezen. En de paar procent uitzonderingen, daar vinden we wel wat op.
De gemeente betaalt een tarief per uur en stelt daaraan een maximum, zodat de gemeente niet wordt geconfronteerd met al te hoge kosten (geen open einde regeling). Zo krijgt elke burger een virtueel ‘persoonsgebonden budget’ dat alleen maar wordt aangesproken als er werkelijk hulp en zorg nodig is.
Mechtild Rietveld (Opvoedpoli/Care Express).
Ach, volgens het nieuwe regeerakkoord wordt de huishoudelijke verzorging helemaal gestopt. Dat is erger.
Moeten we nu trots hierop zijn….Een aanbesteding wat nergens opslaat,keuzevrijheid wat is dat.Kost weer banen.
Maar wat maakt het uit,als het maar goedkoop is….voor wie?
Gemeente misschien!!!! Zorghulpen die geen baan meer hebben,door naar de bijstand ach is een ander potje
Bij aanbestedingen in de zorg kunnen alleen grote partijen meedingen, omdat die “goedkoop” zorg kunnen aanbieden. Ze kunnen het verlies, dat ze hiermee lijden, opvullen vanuit een ander potje, om vervolgens de gemeente publiekelijk aan te klagen, omdat die te weinig financiën beschikbaar zou stellen en dan vaak nog geld bijpassen, waardoor er toch niet zo goedkoop geleverd wordt. Kleine zorgleveranciers worden op die manier buiten spel gezet, terwijl die uiteindelijk wel voor een reële prijs zorg kunnen leveren. Dus dat hele aanbesteden is een WASSEN NEUS, waarbij VEEL geld gestoken wordt in de PROCEDURE, terwijl dit beter BESTEED kan worden aan DAADWERKELIJKE ZORG.
Cliënten willen misschien invloed op wie er over de vloer komt Kees. Waar die persoon precies in dienst is, boeit ze helemaal niet. Als de overgang van werknemers goed was geregeld, zoals bij het openbaar vervoer, dan was er wat dat betreft weinig aan de hand voor cliënten en verzorgenden. Kunnen we ook prima inzetten op goed samenhangende zorg dichtbij.
Beste Kees Marges . Met de meest mooie woorden en volzinnen worden patienten altijd “”centraal”” gesteld , maar zij zijn gewoon als LIJDENDE VOORWERPEN de SLUITPOST.
Interessante ontwikkeling. De aanbestedings- en gunningsprocedure geldt nu alleen nog voor welzijnsactiviteiten zoals thuis zorg, maar moet straks ook op een of andere manier gaan gelden voor de zorg die over komt van de awbz. Ik hoop dat dan de kinderziektes er uit zijn. Dat gebrek aan keuze mogelijkheid voor clienten, dat vooral het gevolg is van het dogma dat zorg dichtbij georganiseerd moet worden, heb ik ook al eens aan de orde gesteld in het overleg over het aanbesteden van de ex-Awbz zorg, maar kreeg weinig gehoor bij de gemeente. Het gebrek aan concurrentie, als gevolg van het niet kunnen kiezen door clienten/burgers werd afgedaan met de opmerking dat zo’n aanbestedeingsprocedure juist de concurrentie tussen de bieders groot maakt. Dat clienten niet kunnen kiezen blijkt niet zo belangrijk gevonden te worden. Merkwaardige toepassing van het marktmechanise dat toch bedoeld was om clienten en patienten meer keuze mogelijkheden te geven? Overigens zal een beroep op de Tweede Kamer niet veel uithalen, daar wordt dat beginsel van zorgdichtbij kamerbreed ondersteund. En de gemeenteraadsleden zijn er uiteindelijk ook mee akkoord gegaan. De uitspraak van de rechter kan gevolgen hebben voor de aanbesteding of andere vormen van het verlenen van vergunningen voor de aanbieding van ex-awbz zorg.