Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties5

‘Geen overheidsingreep in bestuurssalaris!’

Carina van Aartsen is redacteur bij Zorgvisie en Skipr. Ze schrijft over alle sectoren van de zorg, maar vooral over de ouderenzorg en eerste lijn. Omdat daar nu de grootste uitdagingen liggen: voor de zorg zelf maar ook voor de samenleving. Als aandachtsgebieden heeft zij de thema´s: governance, zorgverzekeraars en financiën.
De Nederlandse Vereniging van zorgbestuurders probeert op de valreep de nieuwe Wet Normering Topinkomens van tafel te krijgen. Met een kort geding hoopt de NVZD te voorkomen dat bestuurders van zorginstellingen onder het strengste salarisregime van de WNT terechtkomen.
‘Geen overheidsingreep in bestuurssalaris!’
Foto: Lex van Lieshout

Advocaat Marry de Gaay Fortman: ‘In

Registreren

5 REACTIES

  1. Lees alle reacties
  2. Ik zie niet in waarom de overheid niets te zeggen zou hebben over de salarissen van de ‘hoge’dames en heren. Het is gemeenschapsgeld en als er op de werkvloer zo bezuinigd wordt dat er nauwelijks aandacht meer voor de mensen is die verzorgd moeten worden (daar wordt namelijk voor betaald) dan is het te gek voor woorden dat aan de top zoveel geld weggesluisd wordt. Degene die het werk doen, daar zou meer naar toe moeten, maar daar hoor ik die top niet over.

  3. Goed idee: laat (als voorbeeld) van Boxtel van Menzis nu eens uitleggen in een interview: waarom ik zoveel moet verdienen. Dat lijkt me nu eens een mooi thema voor het Zorgvisie Special, of Elseviers Kerstnummer, of zoiets. Zulke artikelen passen heel goed in deze tijd.

  4. Het verschil tussen de salariering van bestuurders van verpleeg en zorginstellingen, die ’s avonds echt niet bekaf zijn (rond vier uur naar huis en ’s morgens 10 uur binnen) en lager personeel dat na 8 of negen uur afgemat naar huis gaat, is dermate groot dat zulks nadelig uitwerkt naar het personeel. Vroeger was dat niet zo’n zorg: het personeel wist niet wat de leiding verdiende en de werknemer was veel volgzamer.
    De patient heeft op zijn zachts gezegd, met deze nadelige effecten te maken.
    MAAR IK MOET DE BESTUURDER NOG TEGENKOMEN DIE DAAR WAKKER VAN LIGT, ONDANKS DE HOOGTE VAN ZIJN SALARIS.
    En dan toch proberen deze nadelige salariskloof overeind te houden.
    Nu weet ik waarom ik geen bestuurder ben.

  5. Een korte tour door http://www.jaarverslagenzorg.nl levert op dat de meeste organisaties (zorg, maar ook sommige welzijnsorganisaties overigens) die jaarverslagen en financiële gegevens moeten publiceren bestuurders in dienst hebben die aanzienlijk meer verdienen dan de hier genoemde € 135.000 per jaar.
    Een heel behoorlijk salaris overigens, die € 135.000. Zeker in tijden waarin vele mensen te horen krijgen dat hun baan op de tocht staat, zij geen contract voor onbepaalde tijd meer krijgen, of zij binnenkort daadwerkelijk ontslagen worden.
    Het beeld van de graaicultuur onder bestuurders wordt hierdoor zeker niet weggenomen. Hoe legitimeer je nog als bestuurder dat je in deze tijden meer dan € 200.000 verdient en dan verontwaardigd reageert als een gemeente je hierop aanspreekt bij aanbestedingen (Attent WWZ vs. gemeente Overbetuwe bijvoorbeeld). Wanneer dringt het nu ook eens bij bestuurders door dat ook zij een bijdrage kunnen en moeten leveren, waar zij dit wel van hun medewerkers vragen?

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.