De invoering van het nieuwe bekostigingssysteem DOT (dbc’s op weg naar transparantie) per 2012 is niet verantwoord en zal tot chaos leiden. Dat zeggen critici in een achtergrondartikel over ziekenhuisbekostiging dat vrijdag 27 mei verschijnt in Zorgvisie magazine.
Peter Hoppener, voorzitter raad van bestuur
Voor Rob: Wanneer je ooit de Grouper bent ingedoken weet je dat onderhanden werk niet bepaald kan worden door halffabrikaten door de Grouper te halen. Je krijgt dan onevenredig veel uitvalproducten tegen een waarde van 0 euro. De beste benadering krijgen we door reeds gemaakte kosten vast te stellen en er een gemiddeld winst percentage op te plaatsen (desgewenst per diagnose bepaald). Maar: Duik alsjeblieft een keer in de materie en probeer het eens positief te benaderen. Ik krijg het gevoel dat er te veel gekeken wordt naar de deze positieve verandering met een blik van onveranderbaarheid en afgestomptheid door mislukkingen uit het verleden. Als je nooit veranderd blijf je in de nare situatie waar je nu in zit……Daarnaast: Artsen kun je gemakkelijk zelf opleiden. Je wordt daarbij goed geholpen door de nieuwe registratieregels. Het wordt alleen maar gemakkelijker en meer consistent.
De NVZ weet van geen problemen! Maar komt dat niet omdat ze de signalen niet oppakken?
Hans den H. heeft het enkele weken geleden nog vernomen tijdens een vergadering van de SAZ.
Reeds enige tijd geleden (bij de hoorzittingen in de regio) werd door een gerespecteerde bestuurder uit Friesland de stelling geponeerd dat je een nieuw huis slechts kan bouwen op een stevige fundering. En dat is het huidige DBC-systeem niet. Een ieder die enig inzicht heeft weet dat!!
Het is niet alleen een prestigezaak voor VWS. Nogal wat andere voor VWS noodzakelijke ontwikkelingen zijn sterk afhankelijk van het al dan niet doorgaan van DOT.
Het wordt een ‘heet’ najaar. Met wat duistere redenen omgeven zal DOT straks alsnog weer voor een jaar(?) worden uitgesteld.
De NVZ weet van geen problemen! Maar komt dat niet omdat ze de signalen niet oppakken?
Hans den H. heeft het enkele weken geleden nog vernomen tijdens een vergadering van de SAZ.
Reeds enige tijd geleden (bij de hoorzittingen in de regio) werd door een gerespecteerde bestuurder uit Friesland de stelling geponeerd dat je een nieuw huis slechts kan bouwen op een stevige fundering. En dat is het huidige DBC-systeem niet. Een ieder die enig inzicht heeft weet dat!!
Het is niet alleen een prestigezaak voor VWS. Nogal wat andere voor VWS noodzakelijke ontwikkelingen zijn sterk afhankelijk van het al dan niet doorgaan van DOT.
Het wordt een ‘heet’ najaar. Met wat duistere redenen omgeven zal DOT straks alsnog weer voor een jaar(?) worden uitgesteld.
De invoer van de DBC heeft miljarden gekost, leidde tot extra administratieve lasten en is blijkbaar nu niet goed genoeg meer.
De DOT gaat weer miljarden kosten en gaat ook weer mislukken, net als alle grote ICT projecten (EPD?). Dit soort projecten maken de gezondheidszorg juist duur. Gewoon terug naar de basis: eenvoud en transparantie.
1 factuur per consult of zorgactiviteit, en vermeld eventueel de diagnose op de factuur voor de gewenste statistieken (maar schaf de individuele DIS aanleveringen per instelling af en laat verzekeraars een gezamenlijke database maken hiervoor).
Geen gedoe met validaties, afleidingen en groupers om tot een declaratie te komen. Laat artsen weer met gezondheidszorg bezig zijn in plaats van administraties.
DOT is misschien wel beter, maar wordt toch een chaos omdat het te snel wordt ingevoerd. Teveel zaken zijn nog onduidelijk en er wordt teveel tegelijk gewijzigd.
Een paar knelpunten:
– er zijn nog steeds geen goede registratieregels voor het registreren van zorgactiviteiten. (deze basis mistte ook al bij de DBC’s waardoor dat systeem mislukt is)
– opleidingen voor artsen: hoe nu te registreren
– hoe het onderhanden werk te bepalen (wat stuur je naar de grouper)
– capaciteit grouper (ook bij bepalen onderhanden werk eind van de week maand of jaar, alle productie in 1x ingezonden)
– crediteringen en andere uitzonderingen
– contractering, verzekeraars moeten NU nog op cursus en kunnen de impact absoluut niet berekenen
– geen vangnet voor misstanden in contractering (en dus geen inkomen)
– extra ict en administratieve kosten: wie gaat dat betalen?
– etc etc
Waarom wordt prestatiebekostiging altijd toegejuicht en wil men DOT afschieten? Ik denk omdat men DOT gewoon niet begrijpt. Investeer eens in kennis rondom DOT en je ziet dat het op alle fronten een verbetering is t.o.v. de DBC-systematiek (Met name op het gebied van verkeerd registreren van DBC’s met als gevolg overregistratie en later weer kortingen)….Juist prestatiebekostiging is hetgeen waar NZa, CVZ, zorgverzekeraars en ziekenhuizen niet klaar voor zijn. Ik stel: eerst een jaar DOT-en en dan prestatiebekosting met als basis DOT-zorgproducten.
Uit het feit dat NZa nu adviseert het FB voor 95% en 70% te behouden blijkt al dat het vertrouwen in DOT er nog niet is.
Overigens wordt het sowieso een chaos en zal geen accountant zijn handtekening nog willen zetten.