Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties18

NZa: ’45 miljoen pgb-geld niet te innen’

Carina van Aartsen is redacteur bij Zorgvisie en Skipr. Ze schrijft over alle sectoren van de zorg, maar vooral over de ouderenzorg en eerste lijn. Omdat daar nu de grootste uitdagingen liggen: voor de zorg zelf maar ook voor de samenleving. Als aandachtsgebieden heeft zij de thema´s: governance, zorgverzekeraars en financiën.
De meeste zorgkantoren hebben grote bedragen openstaan van niet opgemaakte pgb’s. Het totaalbedrag over 2010 is ruim 110 miljoen euro, zo berekende de NZa. De Zorgautoriteit vermoedt dat 41 procent van dit bedrag niet meer inbaar is.
NZa: '45 miljoen pgb-geld niet te innen'

Dat komt omdat deze vorderingen al

Registreren

18 REACTIES

  1. Ik ben zelf budgethouder. Zorgkantoor Zorg en Zekerheid in Leiden. Ik mijn budget vanaf 2004.
    Binnen 2 weken na vaststelling subsidie valt er, als het budget niet in zijn geheel besteed is, een acceptgiro op de mat. Dit is al jaren zo.
    Vrees dat het ook weer om framing gaat.
    Wel zou de samenwerking tussen Zorgkantoren en CAK sterk verbeterd moeten worden. Het Zorgkantoor is vaak niet (juist) geinformeerd over Eigen Bijdragen die clienten voor Wmo aan het CAK betalen. Hierdoor wordt er ook een eigen bijdrage op het PGB in rekening gebracht; daar ontstaat veel onduidelijkheid en ‘gedoe’met cijfertjes.

  2. Lees alle reacties
  3. het is niet mogelijk in ons geval om het geld dat we niet besteden terug te storten; het nieuwe pgb wordt er op ingehouden; toch blijft er een aanzienlijk bedrag staan dat ik niet kan terugstorten. het overicht over jaren wordt dan moeilijk. In ons geval is een pgb bijna 50 % goedkoper dan reguliere zorg!

  4. Beste allen,
    Gewoon wanbeleid. Het CAK heeft tot voor ik meen 2 jaar terug nog nooit niet betaalde vorderingen uit besteed aan een deurwaarder of een incassobureau. Dat doet men pas sinds een paar jaar.
    Met dit PGB is feitelijk aan de hand t er te makkelijk voorschotten worden verstrekt,
    Controle marginaal is.
    Ik spreek in deze uit ervaring
    Kreeg voor een bekende PGB, toen aanvraag bekeken was en toegekend een bedrag + een voroschot. Op de opmerking er is geen recht meer op PGB was het antwoor, geen probleem u heeft voldoende facturen ingeleverd. Ha ha De facturen gingen per week en er was maar recht op PGB voor 2 dagen vergoeding.
    En begrijp me goed ik wil hier zeker geen mensen beschuldigen die 100 % terecht gebruik maken van de regeling en die hem hard nodig hebben.
    Zorgkantoor niet uw eigen straatje schoonvegen.

  5. De titel van dit artikel dekt de inhoud niet goed. Deze kan de cliënten (budgethouders) in een onjuist daglicht stellen.
    Het zijn vaak zorgkantoren die , na de verantwoording door de budgethouder, erg laat zijn bij het terugvragen van geld dat van een jaarbudget is overgebleven.
    Vroeger kon in de regeling maximaal 10 % van het budget, dat in een jaar overbleef, worden meegenomen naar het jaar erna. Dat stimuleerde tot extra zuinigheid en was er een kleine buffer voor een minder gunstig jaar.

  6. Als er sprake is van onterechte betaling, dan is dat geld uitgegeven. Het is misschien op papier logisch om dat geld terug te vorderen maar gaat de vaak van uitkering levende gehandicapte niet lukken om dat ook daadwerkelijk terug te betalen.
    Daarnaast is het, zoals hierboven opgemerkt, ook zo dat zorgkantoren niet altijd hun administratie volledig op orde hebben.
    Blijft het wel zo dat PGB gelden wanneer deze over zijn terug moeten. Als het PGB doorloopt echter word dit vaak gecompenseerd met het opvolgende budget.

  7. Nou breekt me de klomp, ik ben vanaf augustus bezig om bij zorgkantoor Menzis voor een 4 tal senioren het overgebleven geld over 2010 terug te storten. Deze mensen hebben keurig verantwoord (goedgekeurd) en krijgen maar geen acceptgiro, inmiddels 8 brieven en zeker 4 telefoontjes later bij alle 4 nog geen acceptgiro ! En dan zo’n bericht ! Denk dat ze de zorgkantoren eens tegen het licht moeten houden.

  8. Is dat niet het geld wat het zorgkantoor nog moet krijgen van malafide bemiddelingsbureaus? Die hebben het geld namens de client beheert, daar zitten volgens mij de grote bedragen, die moeilijk invorderbaar zijn. Er had wel wat meer nuance ingemogen in dit bericht…

  9. Ben nieuwsgierig naar de oorzaak van het niet terug betalen. Mogelijk is er voor een deel een samenhang met de zeer late terugvordering (soms meer dan 6 maanden na sluiting van het jaar). Snellere verwerking van de verantwoording kan misschien meehelpen.

  10. Ik ben het helemaal met Joop eens. Maar zeker ook met Hans vd K. En inderdaad ik (en met mij 3 goede bekenden)maken binnen 3 weken het geld over, wat je over hebt. Het PGB geld van onze oudste zoon en onze schoondochter (partners) beheren wij–juist om dit soort zaken te voorkomen. En als we niet zeker weten of we iets mogen betalen uit het PGB overleggen we met het zorgkantoor. Ik begrijp dit niet of moet ik denken dat het zorgkantoor ZELF mooi weer speelt van dit geld??

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.