Iedereen heeft het erover. Sommige organisaties doen het al, sommigen zeggen dat ze het doen en de meeste organisaties denken dat ze het doen, de patiënt centraal stellen en patiëntgerichte zorg bieden.
Maar wat het nou precies is, welke veranderingen in handelen én denken daarvoor nodig zijn en of het eigenlijk wel mogelijk is? Op die vraag blijven de meeste zorgorganisaties het antwoord schuldig…
De zorg kan op dit gebied veel leren van de hotelbranche. Door een unieke samenwerking tussen Zorgvisie, Nyenrode business Universiteit en Hotel Management School Maastricht bieden wij u de mogelijkheid om ‘de patiënt centraal stellen’ in praktijk te brengen. Hoe kunt u zich als zorgprofessional inleven in de wensen en behoeften van de klant, uw patiënt? Waarom is dit zo belangrijk? En hoe kunt u nóg servicegerichter worden en zorgen voor een zo prettig mogelijk verblijf voor uw patiënt in uw zorginstelling?
- U ontvangt nieuwe inzichten die u een andere kijk op zorg in het algemeen en soms ook specifiek op uw eigen organisatie geven.
- U ontdekt waar de touchpoints in uw organisatie liggen en wat deze ‘momenten van de waarheid’ betekenen in de ogen van uw patiënt of cliënt.
- U ontwikkelt een eigentijdse visie op patiëntgerichte zorg, specifiek toegepast op uw eigen organisatie, waarbij u direct inzicht heeft in wat deze visie voor de organisatie van de zorg betekent.
Wilt u zich inleven in uw patiënt? Wilt u uw communicatieve vaardigheden naar uw patiënt ontwikkelen? Wilt u voelen wat een andere aanpak met uw patiënt doet? Schrijf u dan nu in voor de Masterclass Patiëntgerichte zorg.
Dag 1 | Woensdag 4 april 2018 | ||
08.45 uur | Ontvangst | |
09.15 uur | Spiegel uw organisatie! | |
Kennismaking, verkenning van de eigen organisatie en verbinding maken. U verwerft inzicht in de vraag hoe actueel uw organisatie is om in te spelen op de continu veranderde behoefte in de markt. Is uw organisatie slagvaardig genoeg om in te spelen op de vraag van vandaag en morgen? Jeroen Frerichs, hospitality consultant, Hotel Management School Maastricht Maarten Bos, consultant, Hotel Management School Maastricht |
||
10.15 uur | Perspectieven van patiëntgerichte zorg | |
Inzicht van patiëntgerichte zorg vanuit het perspectief van een bestuurder en een patiënt. Bestuurder Marjolein de Jong vertelt het verhaal van het Alexander Monro Borstkankerziekenhuis. Waarom werken zij anders dan andere ziekenhuizen? Waarom hebben zij zich gespecialiseerd? Hoe is de organisatie opgebouwd om daadwerkelijk te komen tot patiëntgerichte zorg? Daarnaast vertelt een patiënte vanuit haar eigen ervaring haar visie op patiëntgerichte zorg. Wat betekent patiëntgerichte zorg vanuit het perspectief van de patiënt? Zijn zorgprofessionals nog wel in staat de mens in de patiënt te zien of zien zij vooral de aandoening of de zorgvraag? Een inspirerende verhaal vanuit meerdere invalshoeken. Dr. Marjolein de Jong, bestuurder Alexander Monro Borstkankerziekenhuis en een patiënt |
||
12.00 uur | Lunch | |
13.00 uur | Patiënt is sleutel tot verandering | |
“Patiëntparticipatie is het geven van de gelegenheid aan patiënten een actieve rol te spelen in hun gezondheid”. Vanuit deze visie geeft Joris Arts aan hoe patiëntenparticipatie werkt, hoe je het organiseert en wat de betekenis ervan is voor zowel de patiënt als de organisatie. Joris Arts, bestuurder Gezondheidscentrum Kersenboogerd |
||
15.00 uur | Pauze | |
15.15 uur | Narratieve gezondheidszorg – Alles begint met tijd om te luisteren | |
Met nieuwe technieken kunnen we steeds meer aandoeningen beter behandelen. Er komen meer medicijnen bij die gerichter kunnen worden ingezet. Wat in al die ontwikkelingen niet is veranderd, is dat geneeskunde nog steeds mensenwerk is. Dat is meer dan het luisteren naar een verhaal. Het gaat om het leren herkennen en begrijpen van perspectieven en vanuit hier bewogen te worden tot actie – mensgerichte zorg. Narratieve gezondheidszorg is een manier om, door het creëren van betekenisvolle relaties, uiteindelijk, nauwkeurigere diagnoses en doeltreffendere zorg te bieden. Tegelijkertijd is het een vorm om de zorg praktijk te verdiepen, en daarmee het plezier en de tevredenheid van de zorgprofessional te vergroten. Corine Jansen, boardmember International Listening Association |
||
17.30 uur | Inchecken hotelkamers | |
18.00 uur | Diner | |
19.15 uur | Waarderend leiderschap, leiding nemen in complexe veranderingen | |
U krijgt praktische tips om leiding te geven aan het ontwikkelen van een patiëntgerichte organisatie. Groei uit tot een HELD in uw organisatie: een Hoog Energieke Leidingnemende Doener. Bas Kodden, Coordinator Center for Leadership & Management Development Nyenrode Business Universiteit vanuit ‘Word een Held’ |
||
21.15 uur | Borrel in de Plesmanbar | |
Dag 2 | Donderdag 5 april 2018 | ||
07.45 uur | Ontbijt in Plesman hotel en uitchecken hotel | |
09.00 uur | Wat kan de zorg leren van de hotelbranche? | |
Gastvrijheid in de hotelbranche vindt iedereen vanzelfsprekend. Maar hoe kan de zorg gastvrijer worden en leren van deze branche? Esther Reenders heeft zelf jaren in 5-sterren hotels in New York leiding gegeven. Zij toont de wijze waarop in deze branche gastvrijheid wordt uitgedragen en geborgd. Samen met Maarten en Jeroen vertaalt zij dit naar praktische toepassingen voor patiëntgerichte zorg in Nederland o.a. door een praktijkcasus uit een groot ziekenhuis in Nederland te presenteren. Esther Reenders, adviseur gastvrijheid |
||
10.30 uur | Ontwikkel uw eigen Patient Journey | |
Naar aanleiding van de ochtend en middag creëert u zelf inzicht in de reis van uw eigen patiënt. U leert kijken naar uw organisatie met de bril van de patiënt. En u bent in staat de sleutels te vinden voor succesvolle innovatie. Jeroen Frerichs, hospitality consultant, Hotel Management School Maastricht Maarten Bos, consultant, Hotel Management School Maastricht |
||
12.00 uur | Lunchpauze | |
13.00 uur | Verandermanagement in de zorg | |
Verandermanagement in de zorg vraagt steeds meer een gedifferentieerde aanpak. Veranderingen binnen de eigen zorginstelling vereisen een andere invalshoek dan veranderingen waar ook externe partijen bij betrokken zijn. Steeds meer ontstaan veranderingen door soms complexe samenwerking tussen partijen. Partijen zitten daarbij soms gevangen in de spagaat tussen zelfbelang en collectief belang.
Verandering ontstaat doordat partijen bijvoorbeeld leren kijken naar mogelijke gemeenschappelijke toegevoegde waarde, durven nadenken over nieuwe businessmodellen en weten hoe zij zich in die samenwerking moeten opstellen om succesvol te zijn. In dit college komt aan de orde welke benaderingswijzen passen bij welke omstandigheden. Basis daarbij is het (leren) typeren van de omstandigheden: wat is eigenlijk de veranderopgave? En daaraan gekoppeld: welk type benadering biedt dan de grootste kans op succes? En wat betekent dat voor de eigen rol en opstelling in een verandering. |
||
15.15 uur | Middagpauze | |
15.30 uur | Het (door)ontwikkelen van patiëntgerichte zorg | |
Vanuit de inzichten van de vorige blokken krijgt u praktische handvaten aangereikt om in uw eigen organisatie patiëntgerichte zorg daadwerkelijk tot ontwikkeling te brengen en te borgen in de systemen van uw eigen organisatie. Daarnaast krijgt u inzichten in hoe u de vraag naar patiëntgerichte zorg blijvend actueel kunt houden en kunt (door)ontwikkelen in de praktijk. Jeroen Frerichs, hospitality consultant, Hotel Management School Maastricht Maarten Bos, consultant, Hotel Management School Maastricht |
||
17.30 uur | Uitreiken certificaten en borrel | |
Programmawijzigingen onder voorbehoud |
Voor wie?
De masterclass Patiëntgerichte zorg is bedoeld voor onder meer raad van bestuur, directie, (facility)managers, zorgmanagers, zorgverleners, artsen, medisch specialisten en professionals werkzaam voor een cure- of care instelling, en aan de zorg gelieerde organisaties als zorgverzekeraars, overheid en consultancy. En voor zij die zich bezighouden met patiëntgerichte zorg en hospitality.
Vooropleiding
De opleidingen van Zorgvisie Academy worden gegeven op Post HBO-niveau. U hoeft echter geen vooropleiding op HBO-niveau voltooid te hebben. U kunt het programma goed volgen als u opereert op HBO werk- en/of denkniveau. U kunt dit ook verkregen hebben door relevante werkervaring.
Wie gingen u onder meer voor?
Hieronder vindt u een oud-deelnemers overzicht van twee eerdere edities van de masterclass Patiëntgerichte zorg. Wilt u weten of deze masterclass ook voor u interessant is? Neemt u dan contact op met Joanne Bijleveld via 030 – 638 37 11 of joanne.bijleveld@bsl.nl. Of vul het interesseformulier in.
Haaglanden Medisch Centrum | Cluster Manager |
Medisch Spectrum Twente | Consultant/Adviseur |
Heliomare | Manager revalidatie polikliniek |
Meander Medisch Centrum | Arts |
Ziekenhuis Amstelland | Arts |
Amphia | Manager Communicatie & Marketing |
ZRTI | Manager Paramedici |
Programma Zorg Verandert | programmaleider |
Zorg Verandert | Hoofdtrainer |
Erasmus MC | Consultant/Adviseur |
Stichting Kind en Ziekenhuis | Directeur |
Huisartsenorganisatie Oost Gelderland | Manager Ketenzorg en Innovatie |
ZRTI | Bestuur |
St. Antoniusziekenhuis | Consultant/Adviseur |
Westfriesgasthuis | Hoofd zorg/welzijn |
Z.Z.P. | Advies en interim werk |
Haaglanden Medisch Centrum | Medisch Cluster Manager |
Ziekenhuis Amstelland | Arts |
Ziekenhuis Amstelland | Facility manager |
Ziekenhuis Amstelland | Hoofd zorg/welzijn |
Albert Schweitzer Ziekenhuis | Hoofd zorg/welzijn |
Albert Schweitzer Ziekenhuis | Consultant/Adviseur |
Albert Schweitzer Ziekenhuis | Hoofd zorg/welzijn |
Dr.H.E. Oduber Hospitaal | Zorgmanager |
Dr.H.E. Oduber Hospitaal | Zorgmanager |
Heliomare | Teammanager Revalidatie |
Impuls kamphuis BV | Tandarts |
Medisch Centrum Kinderwens | Manager bedrijfsvoering |
Medisch Centrum Kinderwens | Embryoloog / directeur |
Medisch Spectrum Twente | Programmamanager VBHC |
Medisch Spectrum Twente | Teamhoofd Kliniek Orthopedie |
Ministerie van VWS | Coördinerend beleidsmedewerker |
Radboudumc | Bestuur |
Radboudumc | Patiëntenadviseur |
Radboudumc | Bestuur |
Radboudumc | Consultant/Adviseur |
Saltro | Manager Frontoffice |
Saltro | Accountmanager |
St. Antonius Ziekenhuis | Arts |
Jeroen Frerichs
Maarten Bos
Dr. Marjolein de Jong
Bas Kodden
Drs. Jo Vincken
Joris Arts
Corine Jansen
Sinds 2012 is zij actief lid van The International Listening Association (ILA) en de eerste, en tot nu toe enige, Nederlander die het Certified Listening Professional (CLP™) programma volbracht. Begin 2014 studeerde Corine af op het onderwerp: ‘Listening to narratives of people who live with medical illness’. In juni 2017 Omaha (VS) werd zij benoemd als lid van het bestuur van de ILA als ‘Member at Large Global’ en mocht zij tevens The Business Person of the Year Award 2017 in ontvangst nemen.
In december 2016 heeft zij samen met Irene Göttgens het Narrative Healthcare Network opgericht. Het Narrative Healthcare Network (NHN) is een netwerk dat de toepassing van de narratieve praktijk in de gezondheidszorg bestudeert en verder ontwikkelt.
In 2013 startte Corine als mede-initiatiefnemer het Gouden oor Award voor de Zorg. De Gouden Oor Award voor de Zorg is een prijs voor het effectief luisteren naar mensen die zorg gebruiken. Want wie zorg nodig heeft, wil niet alleen ‘geholpen worden’, maar ook gehoord worden. Met liefde ben is zij lid van de Raad van Advies van de Stichting IKONE en voorzitter van de Stichting Waardevolle Mantelzorg.
Esther Reenders
Datum
4 en 5 april 2018
Tijd
Dag 1: 08.45 uur ontvangst
Dag 2: 16.00 uur afsluiting
Locatie
Nyenrode Business Universiteit (routebeschrijving)
Straatweg 25
3621 BG Breukelen
Tarief
€ 1.995,- per persoon (excl. btw)
Accreditatie
ABAN geaccrediteerd voor 12 punten.
Certificaat
Na afloop ontvangt u een deelnamecertificaat van Zorgvisie Academy i.s.m. Nyenrode Business Universiteit.
Overnachting
Hotelovernachting op Nyenrode inbegrepen.
Aanmelden
Schrijf u gemakkelijk in via het inschrijformulier.
Contact
Congres ontwikkelaar (inhoudelijke vragen)
Willemijn Herfkens
M: 06 – 19 00 06 04
E: willemijn.herfkens@bsl.nl
Joanne Bijleveld (inschrijving / aanmelding)
T: (030) – 638 37 11
E: joanne.bijleveld@bsl.nl
Annuleren
Een inschrijving is alleen schriftelijk te annuleren. In geval van annulering tot uiterlijk 4 weken voor de opleidingsdatum, wordt een bedrag van € 50 wegens administratiekosten in rekening gebracht. Bij een meerdaagse masterclass of congressen met een deelnameprijs vanaf € 750 (excl. BTW) per persoon bedragen de administratiekosten € 250. De administratiekosten bedragen € 35 indien de kosten van de betreffende opleiding, cursus, workshop of training minder dan € 100 bedragen. In geval van annulering binnen 4 weken voor de opleidingsdatum wordt het volledig verschuldigde bedrag in rekening gebracht. De betreffende deelnemer kan zich in dat geval wel laten vervangen door een ander persoon.