[Weekoverzicht] Zorgverzekeraars kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan de opschaling van innovatie. ‘Wij hoeven innovatie niet zelf te verzinnen. Wij moeten het oprapen’, aldus Ab Klink, bestuurder VGZ, tijdens de Startup Tour XXL.
De Startup Tour XXL, editie e-health
De inkoop zou op zichzelf beter moeten aansluiten op zorginnovatie. Innovatie en ruimte voor creativiteit en pro-activiteit wordt in de kiem gesmoord als het van boven af wordt opgelegd. Andersom is ook waar wanneer de financier niet begint met opleggen blijven de molens hetzelfde draaien…
Groot dilemma want de hele inkoop lijkt nu op verdelen en heersen.
Novire hoopt erop dat zorgondernemers met behulp van een valide denkmodel en integraal instrumentarium en vooruitstrevend AOIC kader in gelegenheid zijn de financier te verrassen met inzicht, voorstel kanteling, nieuw bedrijfsmodel en een nieuwe klantbelofte.
Een organsiatie dient immers over voldoende bedijfscontinuiteit te beschikken alvorens innovatie kans van slagen heeft. Het Improvement model werkt als een corridor en neemt de klant, de medewerker, de organisatie en stakeholder gestructureerd mee in de verandering. Het model biedt namelijk richting (zicht op klant en maatschappelijke meerwaarde) en houvast (geldende wet- en regelgeving).
Laten we het snel eens zijn over de potentie van de beschreven innovaties. Prikkelend, vernieuwend en kansrijk. De reactie van Ab Klink lijkt dan ook erg positief. Maar wat betekent in dit verband ‘sturen’ en ‘oprapen bij de inkoop’.
Mijn ervaring als projectleider eHealth in de GGZ is dat zorgverzekeraars vooral denken innovatie aan te jagen door kortingsregels in de inkoop te hanteren. Ik zeg niet dat dat niet een beetje werkt maar als we echt stappen willen maken met zorginnovatie, dan zou misschien als eerste deze strategie uit ‘de oude doos’ zelf onderwerp moeten worden van innovatie.