Cliënten in de VVT zijn meer tevreden dan vorig jaar, de medewerkers ook. Het verwachte rendement tot 2018 gaat voor verschillende zorgaanbieders fiks naar beneden, sommige verwachten wel een lichte stijging. Dat blijkt uit de ActiZ-benchmark 2013, een vergelijkend onderzoek onder zorgaanbieders in de ouderen- en thuiszorg.
Hoewel het gemiddelde rendement in het
Het beter resultaat van de VVT is het resultaat van werken aan het imago. Juist de laatste jaren staat ook de VVT in het middelpunt van de publieke belangstelling. Enerzijds negatief door de hoge salarissen van directies en anderszijds moet er kei hard gewerkt worden door de witte jassen om goed werk te leveren. Dat lukt blijkt uit het cijfer. Nu de overheid nog bewegen dat er geen knip komt in de verzorging dat deze naar de gemeente gaat. Dit zou een ramp zijn voor de zorgvragers en een ramp voor het vak verzorging! Juist de gemeenten in NL weten geen raad hoe het verder moet, terwijl de zorgvraag 24-uur per dag doorgaat! Verzorgenden strijdt voor het vak verzorging. Jullie maken het resultaat. Zie de uitslag benchmark VVT
Toch mooi dat het geheim van de hoge scores van de ‘koplopers’ geheel stroken met wat je ook met ‘lean denken en doen’ bereikt. Dan zijn er nog een aantal aspecten die niet worden genoemd, die je met lean denken en doen óók nog kunt invoeren: cliënten, medewerkers en vrijwilligers niet alleen betrekken bij het beleid, maar samen op dag en weekbasis leren met verbetervoorstellen te komen; bewustmaking en delen wat cliëntenwaarde is tbv kwaliteit van leven, waardoor verspilling zichtbaar wordt en kan verminderen, leidend tot kostenreductie, om er een paar te noemen. Oftewel: met een lean benadering kom je nóg verder in deze goede ontwikkeling! Wat let je?