Iedereen heeft het erover. Sommige organisaties doen het al, sommigen zeggen dat ze het doen en de meeste organisaties denken dat ze het doen, de patiënt centraal stellen en patiëntgerichte zorg bieden.
Maar wat het nou precies is, welke veranderingen in handelen én denken daarvoor nodig zijn en of het eigenlijk wel mogelijk is? Op die vraag blijven de meeste zorgorganisaties het antwoord schuldig…
De zorg en de hotelbranche
De zorg kan op dit gebied veel leren van de hotelbranche. Door een unieke samenwerking tussen Zorgvisie, Nyenrode business Universiteit en Hotel Management School Maastricht bieden wij u de mogelijkheid om ‘de patiënt centraal stellen’ in praktijk te brengen. Hoe kunt u zich als zorgprofessional inleven in de wensen en behoeften van de klant, uw patiënt? Waarom is dit zo belangrijk? En hoe kunt u nóg servicegerichter worden en zorgen voor een zo prettig mogelijk verblijf voor uw patiënt in uw zorginstelling?
Tijdens deze masterclass:
- Ontvangt u nieuwe inzichten die u een andere kijk op zorg in het algemeen en op uw eigen organisatie geven.
- Ontdekt u waar de touchpoints in uw organisatie liggen en wat deze ‘momenten van de waarheid’ betekenen in de ogen van uw patiënt of cliënt.
- Ontwikkelt u een eigentijdse visie op patiëntgerichte zorg, specifiek toegepast op uw eigen organisatie, waarbij u direct inzicht heeft in wat deze visie voor de organisatie van de zorg betekent.
Wilt u zich inleven in uw patiënt? Wilt u uw communicatieve vaardigheden naar uw patiënt ontwikkelen? Wilt u voelen wat een andere aanpak met uw patiënt doet? Schrijf u dan nu in voor de Masterclass Patiëntgerichte zorg.
Cure en care
Deze masterclass is geschikt voor iedereen die zich bezighoudt met patiënt/cliëntgerichte zorg en hospitality.
Ervaringen van deelnemers:
‘Zeer leerzaam: leuk met gelijkgestemden afkomstig uit andere takken uit de zorg.’
‘Interessante onderwerpen en inspirerende sprekers.’
‘Zeer positief ervaren, de mix aan deelnemers, zeer bevlogen en betrokken sprekers en cursusleiders.’
‘Geïnspireerd geraakt en interessante contacten opgedaan.’
Dag 1 | Woensdag 6 februari 2019
Kennismaking, verkenning van de eigen organisatie en verbinding maken. U verwerft inzicht in de vraag hoe actueel uw organisatie is om in te spelen op de continu veranderde behoefte in de markt. Is uw organisatie slagvaardig genoeg om in te spelen op de vraag van vandaag en morgen?
Jeroen Frerichs, hospitality consultant, Hotel Management School Maastricht
Maarten Bos, consultant, Hotel Management School Maastricht
In de afgelopen jaren is Bernhoven uitgegroeid tot een begrip in de ziekenhuiszorg in Nederland. Er zijn radicale strategische keuzes gemaakt om mogelijk te maken dat de zorg echt om de patiënt draait. Prachtige plannen, maar … hoe werkt dat uit in de dagelijkse praktijk? Wat is er nodig om elk individu mee te krijgen in verandering en ontwikkeling? De dagelijkse worsteling met deze thema’s is zeer waardevol en vormt een noodzakelijke maar ook zinvolle route naar mensgerichte zorg, waarin telkens opnieuw de dialoog voorop staat. Sharif Wardak zet de perspectieven uiteen en gaat met u in gesprek over zijn eigen dagelijkse praktijk.
Sharif Wardak, bedrijfsleider van het Zorgmodel ‘Acute Zorg’ in Bernhoven (seh, ic, ccu, scu en klinische afdelingen)
U creëert zelf inzicht in de reis van uw eigen patiënt. U leert kijken naar uw organisatie met de bril van de patiënt. En u bent in staat de sleutels te vinden voor succesvolle innovatie.
Jeroen Frerichs, hospitality consultant, Hotel Management School Maastricht
Maarten Bos, consultant, Hotel Management School Maastricht
Met nieuwe technieken kunnen we steeds meer aandoeningen beter behandelen. Er komen meer medicijnen bij die gerichter kunnen worden ingezet. Wat in al die ontwikkelingen niet is veranderd, is dat gezondheidszorg nog steeds mensenwerk is. Dat is meer dan het luisteren naar een verhaal. Het gaat om het leren herkennen en begrijpen van perspectieven en vanuit hier bewogen te worden tot actie – mensgerichte zorg. Narratieve gezondheidszorg is een manier om, door het creëren van betekenisvolle relaties, uiteindelijk, nauwkeurigere diagnoses en doeltreffendere zorg te bieden. Tegelijkertijd is het een vorm om de zorg praktijk te verdiepen, en daarmee het plezier en de tevredenheid van de zorgprofessional te vergroten.
Corine Jansen, boardmember International Listening Association
Waarderend leiderschap, leiding nemen in complexe veranderingen
U krijgt praktische tips om leiding te geven aan het ontwikkelen van een patiëntgerichte organisatie. Groei uit tot een HELD in uw organisatie: een Hoog Energieke Leidingnemende Doener.
Dr. Bas Kodden, Coordinator Center for Leadership & Management Development Nyenrode Business Universiteit vanuit ‘Word een Held’
Dag 2 | Donderdag 7 februari 2019
“Patiëntparticipatie is het geven van de gelegenheid aan patiënten een actieve rol te spelen in hun gezondheid”. Vanuit deze visie geeft Joris Arts aan hoe patiëntenparticipatie werkt, hoe je het organiseert en wat de betekenis ervan is voor zowel de patiënt als de organisatie.
Joris Arts, bestuurder Gezondheidscentrum Kersenboogerd
Gastvrijheid in de hotelbranche vindt iedereen vanzelfsprekend. Maar hoe kan de zorg gastvrijer worden en leren van deze branche? Esther Reenders heeft zelf jaren in 5-sterren hotels in New York leiding gegeven. Zij toont de wijze waarop in deze branche gastvrijheid wordt uitgedragen en geborgd. Samen met Maarten en Jeroen vertaalt zij dit naar praktische toepassingen voor patiëntgerichte zorg in Nederland o.a. door een praktijkcasus uit een groot ziekenhuis in Nederland te presenteren.
Esther Reenders, adviseur gastvrijheid
Verandermanagement in de zorg vraagt steeds meer een gedifferentieerde aanpak. Veranderingen binnen de eigen zorginstelling vereisen een andere invalshoek dan veranderingen waar ook externe partijen bij betrokken zijn. Steeds meer ontstaan veranderingen door soms complexe samenwerking tussen partijen. Partijen zitten daarbij soms gevangen in de spagaat tussen zelfbelang en collectief belang.
Verandering ontstaat doordat partijen bijvoorbeeld leren kijken naar mogelijke gemeenschappelijke toegevoegde waarde, durven nadenken over nieuwe businessmodellen en weten hoe zij zich in die samenwerking moeten opstellen om succesvol te zijn.
In dit college komt aan de orde welke benaderingswijzen passen bij welke omstandigheden. Basis daarbij is het (leren) typeren van de omstandigheden: wat is eigenlijk de veranderopgave? En daaraan gekoppeld: welk type benadering biedt dan de grootste kans op succes? En wat betekent dat voor de eigen rol en opstelling in een verandering.
Jan Engelen
Vanuit de inzichten van de vorige blokken krijgt u praktische handvaten aangereikt om in uw eigen organisatie patiëntgerichte zorg daadwerkelijk tot ontwikkeling te brengen en te borgen in de systemen van uw eigen organisatie. Daarnaast krijgt u inzichten in hoe u de vraag naar patiëntgerichte zorg blijvend actueel kunt houden en kunt (door)ontwikkelen in de praktijk.
Jeroen Frerichs, hospitality consultant, Hotel Management School Maastricht
Maarten Bos, consultant, Hotel Management School Maastricht
Programmawijzigingen onder voorbehoud.
Voor wie?
De masterclass Patiëntgerichte zorg is bedoeld voor onder meer raad van bestuur, directie, (facility)managers, zorgmanagers, zorgverleners, artsen, medisch specialisten en professionals werkzaam voor een cure- of care instelling, en aan de zorg gelieerde organisaties als zorgverzekeraars, overheid en consultancy. En voor hen die zich bezighouden met patiëntgerichte zorg en hospitality.
Vooropleiding
De opleidingen van Zorgvisie Academy worden gegeven op Post HBO-niveau. U hoeft echter geen vooropleiding op HBO-niveau voltooid te hebben. U kunt het programma goed volgen als u opereert op HBO werk- en/of denkniveau. U kunt dit ook verkregen hebben door relevante werkervaring.
Advies
Wilt u weten of deze masterclass ook voor u geschikt is? Of heeft u specifieke vragen? Neem dan contact op met Marije van Duinen via 06 – 19 61 68 59 / marije.vanduinen.consultant@bsl.nl. Of vul het interesseformulier in.
Wie gingen u onder meer voor?
Hieronder vindt u een oud-deelnemers overzicht van eerdere edities van de masterclass Patiëntgerichte zorg.
Een greep uit het oud-deelnemersveld
Haaglanden Medisch Centrum | Cluster Manager |
Stichting Sprank | Lid raad van bestuur |
GGz Breburg | Facilitair adviseur |
Amerpoort | Manager |
Medisch Spectrum Twente | Consultant/Adviseur |
Heliomare | Manager revalidatie polikliniek |
Ministerie van VWS | Coördinerend beleidsmedewerker |
Zorgvooruwmond BV | Tandarts |
Meander Medisch Centrum | Arts |
Ziekenhuis Amstelland | Arts |
Amphia | Manager Communicatie & Marketing |
ZRTI | Manager Paramedici |
Programma Zorg Verandert | programmaleider |
Zorg Verandert | Hoofdtrainer |
Erasmus MC | Consultant/Adviseur |
Stichting Kind en Ziekenhuis | Directeur |
Huisartsenorganisatie Oost Gelderland | Manager Ketenzorg en Innovatie |
ZRTI | Bestuur |
St. Antoniusziekenhuis | Consultant/Adviseur |
Westfriesgasthuis | Hoofd zorg/welzijn |
Z.Z.P. | Advies en interim werk |
Apotheek Franciscus Gasthuis | Apotheker |
Zuyderland Medisch Centrum | Beleidsadviseur |
Haaglanden Medisch Centrum | Medisch Cluster Manager |
Ziekenhuis Amstelland | Arts |
Ziekenhuis Amstelland | Facility manager |
Ziekenhuis Amstelland | Hoofd zorg/welzijn |
E-Storage B.V. | Manager |
Albert Schweitzer Ziekenhuis | Consultant/Adviseur |
Albert Schweitzer Ziekenhuis | Hoofd zorg/welzijn |
Dr.H.E. Oduber Hospitaal | Zorgmanager |
Heliomare | Teammanager Revalidatie |
Impuls kamphuis BV | Tandarts |
Medisch Centrum Kinderwens | Manager bedrijfsvoering |
Medisch Centrum Kinderwens | Embryoloog / directeur |
Medisch Spectrum Twente | Programmamanager VBHC |
Medisch Spectrum Twente | Teamhoofd Kliniek Orthopedie |
Ministerie van VWS | Coördinerend beleidsmedewerker |
Radboudumc | Bestuur |
Radboudumc | Patiëntenadviseur |
Radboudumc | Consultant/Adviseur |
Saltro | Manager Frontoffice |
Saltro | Accountmanager |
St. Antonius Ziekenhuis | Arts |

Jeroen Frerichs

Maarten Bos

Esther Reenders

Jan Engelen

Joris Arts

Corine Jansen
Sinds 2012 is zij actief lid van The International Listening Association (ILA) en de eerste, en tot nu toe enige, Nederlander die het Certified Listening Professional (CLP™) programma volbracht. Begin 2014 studeerde Corine af op het onderwerp: ‘Listening to narratives of people who live with medical illness’. In juni 2017 Omaha (VS) werd zij benoemd als lid van het bestuur van de ILA als ‘Member at Large Global’ en mocht zij tevens The Business Person of the Year Award 2017 in ontvangst nemen.
In december 2016 heeft zij samen met Irene Göttgens het Narrative Healthcare Network opgericht. Het Narrative Healthcare Network (NHN) is een netwerk dat de toepassing van de narratieve praktijk in de gezondheidszorg bestudeert en verder ontwikkelt.
In 2013 startte Corine als mede-initiatiefnemer het Gouden oor Award voor de Zorg. De Gouden Oor Award voor de Zorg is een prijs voor het effectief luisteren naar mensen die zorg gebruiken. Want wie zorg nodig heeft, wil niet alleen ‘geholpen worden’, maar ook gehoord worden. Met liefde ben is zij lid van de Raad van Advies van de Stichting IKONE en voorzitter van de Stichting Waardevolle Mantelzorg.


Dr. Bas Kodden
Interviews masterclass Patiëntgerichte zorg
![]() |
‘Goed luisteren is een keuze’ Een patiënt goed helpen begint met goed luisteren. Dat veel meer dan alleen horen wat iemand zegt, vertelt professioneel luisteraar Corine Jansen. ‘Mensgerichte zorg is ook oog hebben voor de context van het verhaal.’ Lees verder… |
![]() |
De patiënt als hotelgast Patiënten kiezen meestal niet vrijwillig voor hun verblijf, zoals hotelgasten dat wel doen. Toch hebben ze meer met elkaar gemeen dan je denkt, merkt adviseur gastvrijheid Esther Reenders. ‘Klantbeleving speelt een steeds grotere rol. Ook in de zorg.’ Lees verder… |
Datum
6 en 7 februari 2019
Tijd
Dag 1: 08.45 uur ontvangst
Dag 2: 16.00 uur afsluiting
Locatie
Nyenrode Business Universiteit (routebeschrijving)
Straatweg 25
3621 BG Breukelen
Tarief
€ 2.399,- per persoon (btw vrij)
CRKBO geregistreerd
Bohn Stafleu van Loghum is een onderdeel van Springer Media B.V. Springer Media B.V. is vanaf 01-01-2019 als instelling geregistreerd in het Centraal Register Kort Beroepsonderwijs (CRKBO). Instellingen die geregistreerd staan in het Centraal Register Kort Beroeps Onderwijs (CRKBO) voldoen aan de Kwaliteitscode voor Opleidingsinstellingen voor Kort Beroepsonderwijs en mogen hun beroepsopleidingen btw-vrij aanbieden.
Accreditatie
ABAN geaccrediteerd: 12 punten. De masterclass Patiëntgerichte zorg staat gelijk aan een studiebelasting van 12 uur.
Certificaat
Na afloop ontvangt u een deelnamecertificaat van Zorgvisie Academy i.s.m. Nyenrode Business Universiteit.
Overnachting
Hotelovernachting op Nyenrode inbegrepen.
Aanmelden
Schrijf u gemakkelijk in via het inschrijformulier rechtsboven.
Contact
Inhoudelijke vragen
Marije van Duinen (Congres ontwikkelaar)
M: 06 – 19 61 68 59
E: marije.vanduinen.consultant@bsl.nl
Vragen over inschrijven
Leonie van Helten (Eventcoördinator)
T: (030) – 638 36 59
E: leonie.vanhelten@bsl.nl
Annuleren
Uw inschrijving is alleen schriftelijk te annuleren. Annuleert u tot vier weken voor aanvang van het event, dan brengen wij € 50,00 p.p. aan administratiekosten in rekening. Bij een meerdaagse masterclass of congressen met een deelnameprijs vanaf € 950,00 p.p. bedragen de administratiekosten € 250,00 p.p. Bij een masterclass of congres met een deelnameprijs van minder dan € 125,00 p.p. bedragen de administratiekosten € 35,00 p.p.. Meldt u zich binnen vier weken voor aanvang af? Dan zijn we helaas genoodzaakt het volledige inschrijfbedrag te berekenen. Overigens kunt u bij verhindering ook een vervanger van uw inschrijving gebruik laten maken.